مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از ثبت مشخصات ۳۲ هزار معتاد متجاهر از طریق عنبیه خبر داد و گفت: ۲ مرکز در تهران برای نگهداری زنان معتاد متجاهر راه‌اندازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایلنا، «فرید براتی سده» مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور  درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر در ایام نوروز گفت: در ایام نوروز نیز طرح نوروزی برای جمع‌آوری معتادان متجاهر اجرا شد و برآورد ما این است که در ایام نوروز حدود ۱۰ هزار معتاد متجاهر در استان‌های مختلف جمع‌آوری شده‌اند.

وی درباره هزینه نگهداری معتادان متجاهر در طرح نوروزی تصریح کرد: قرار است بخشی از این هزینه‌ها از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت شود و بخشی دیگر توسط استانداری‌ها تامین شود.

ثبت مشخصات بیش از ۳۲ هزار معتاد متجاهر از طریق عنبیه

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تمام معتادان متجاهر جمع‌آوری شده با توجه اینکه بسیاری از این افراد فاقد مدارک شناسایی و کد ملی هستند، از طریق سیستم بایومتریک مشخصات آنها ثبت می‌شود. در حال حاضر نیز مشخصات بیش از ۳۲ هزار نفر از معتادان متجاهر جمع‌آوری شده از طریق عنبیه کد ثبت شده است.

پیش‌بینی افزایش سرانه نگهداری معتادان متجاهر تا دو برابر

براتی‌سده درباره بودجه سال ۱۴۰۰ و سرانه نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶، گفت: در ابتدا باید بررسی کنیم ببینیم سرانه نگهداری هر معتاد در مراکز ماده ۱۶ چقدر می‌شود. قاعدتا سرانه را باید افزایش دهیم و باید جلسات کارشناسی با دستگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند مانند سپاه ناجا و سازمان زندانها داشته باشیم. امیدواریم در نهایت با این دستگاه‌ها به یک رقم واحد برای افزایش هزینه‌ها برسیم و به ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کنیم. برآورد ما این است که سرانه‌ها را برای نگهداری هر نفر دو تا دو و نیم برابر افزایش دهیم.

وی با اشاره به افزایش تعرفه مراکز اقامتی تصریح کرد: تعرفه مراکز خدمات در مراکز اقامتی توسط دولت افزایش پیدا کرده و برای هر نفر روز ۴۹ هزار تومان محاسبه شده است. بنابراین اگر قرار باشد ما همین رقم برای مراکز ماده ۱۶ را مبنا قرار دهیم، این رقمی را که در حال حاضر پرداخت می کنیم، باید دو برابر افزایش دهیم. البته ما پیشنهاد بیشتری داریم اما دو برابر حداقل مبلغی است که بخواهیم افزایش دهیم.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مراکز ما ۳۲ هزار نفر نگهداری می‌شوند، حدود ۱۰ هزار نفر نیز در مراکزی که تحت نظارت سازمان زندانهاست نگهداری می‌شوند و ۳ الی ۴ هزار نفر نیز در مراکز بسیج هستند. همچنین هزار نفر در مراکز سروش مهر حضور دارند.ما در استان‌های دیگر مشکل معتادان متجاهر را نداریم، اما در تهران کمی با مشکل مواجه هستیم و این مشکلات هم در خصوص جا و مکان است که امیدواریم با رایزنی‌های صورت گرفته، این مشکلات نیز برطرف شود.

راه‌اندازی دو مرکز برای نگهداری معتادان متجاهر زن

براتی‌سده درباره مرکز زنان گفت: یک مرکز توسط سپاه قرار بود، ایجاد شود که مکان آن از طریق شهرداری تامین شد، البته اطلاعی ندارم که در حال حاضر فعال شده است یا خیر. البته ما هم قرار بود دو مرکز اقامتی را برای زنان در تهران در نظر بگیریم که این اتفاق  افتاده است.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مراکز جامع ترک و بازتوانی معتادان گفت: در حال حاضر ۳۰ مرکز در استان‌ها داریم و هزار و ۳۰۰ نفر در این مراکز هستند و پذیرش همچنان ادامه دارد. البته مقداری روند پذیرش به دلیل شرایط کرونا کند است، اما در استان‌ها پذیرش ادامه دارد و مراکز ما دارای ظرفیت هستند. تعهداتی را که ما در قبال این مراکز قبول کرده بودیم، پرداخت شده و امسال نیز حمایت‌های ما ادامه خواهد داشت.

افزایش تمایل معتادان به ماندگاری در مراکز نگهداری

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: این مراکز برای اشتغال مددجویان اقداماتی را انجام داده‌اند و تقریبا در استان‌هایی که از شهریور ماه فعال شده‌اند، تقریبا مددجویان آنها در فاز دوم هستند و وارد مرحله آموزش و اشتغال شده‌اند. براساس گزارش‌هایی که به ما ارسال شده است بیش از۶۰ درصد افراد در مراکز مانده‌اند و علتش این است که ما هم شرایط اشتغال این افراد را تامین کرده‌ایم و هم از خودشان و خانواده‌شان حمایت کرده‌ایم و این باعث شده است که این افراد برای ماندگاری تمایل بیشتری داشته باشند.

براتی‌سده همچنین درباره مراکز غیرمجاز گفت: ما اطلاعاتی درباره مراکز غیرمجاز نداریم و اگر مردم شکایتی در این خصوص داشته باشند، ما این شکایات را به مدعی‌العموم ارجاع می‌دهیم و دادستان و ضابطان قضایی در این خصوص اقدام می‌کنند. این مراکز غیرمجاز بیشتر در استان‌هایی مانند تهران و البرز است.

تعطیلی مراکز مجازِ متخلف ترک اعتیاد

وی درباره برخورد با مراکز مجاز ترک اعتیاد که دارای تخلفاتی شده‌اند، تصریح کرد: در سال گذشته با مراکز مجازی که دارای تخلفاتی بودند، برخورد شده و این مراکز یا به صورت دائم و یا به مدت محدود تعطیل شده‌اند. عمده تخلفات این مراکز نیز این است که در ایام کرونا یا پروتکل‌ها را رعایت نکرده‌اند و یا در ایامی که به دلیل کرونا با ممنوعیت پذیرش مواجه بوده‌اند، پذیرش داشته‌اند.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در بین مراکز مجاز معدود مراکزی هستند که دارای رفتارهای غیرانسانی با مددجویان هستند و ما با آنها با برخورد کرده‌ایم، این مراکز به صورت موقت تعطیل شده و پرونده‌های آن‌ها در شورای عالی صدور پروانه بررسی می‌شود. در برخی استان‌ها نیز در مواردی هم که منجر به فوت یا ضرب و جرح منجر به نقص عضو در بین مددجویان در مراکز مجاز شده است فورا این مراکز را تعطیل کرده و در کمیسیون ماده ۲۶ کشوری در خصوص این مراکز تصمیم‌گیری شده است.