به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، نبی‌الله شاه‌محمدی عصر امروز در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اراک که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان انواع مواد مخدر به سبب ندیدن آموزش مهارت‌های زندگی گرفتار اعتیاد شده‌اند اظهار داشت: آموزش مهارت‌های زندگی طراحی شده است تا تمرین و تقویت مهارت‌های روانی، اجتماعی را منطبق با بافت فرهنگی و رشدی فرد تسهیل کند این مهارت‌ها رشد فردی و اجتماعی را ارتقا می‌دهد از حقوق انسانی محافظت و از مشکلات بهداشتی و اجتماعی پیشگیری می‌کند.

وی افزود: به همین سبب مبارزه اجتماعی با مواد مخدر نیازمند توسعه سیستم آموزشی در همه ابعاد در سطح جامعه است زیرا آموزش به موقع و سریع به افراد کمک می‌کند تا از خود در برابر رفتارهای پرخطر از جمله اعتیاد به مواد مخدر محافظت کنند.

شاه‌محمدی تصریح کرد: هدف از آموزش مهارت های زندگی باید ‌ارتقا رفتار مسئولانه، ‌اعتماد به خود، برابری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد زیرا اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر بیشتر از اقدامات و برنامه های دیگر است.

وی اضافه کرد: برای کنترل و کاهش عرضه و تقاضای مواد مخدر در سطح کشور باید این برنامه بخشی از برنامه جامع و مداوم ارتقای سلامت باشد و در طول سال‌های متوالی در مدرسه و محیط‌های آموزشی دیگر اجرا شود.

دبیر شورای هماهنگی مبازره با مواد مخدر استان مرکزی برضرورت بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های استان مرکزی در مقابله با اعتیاد تاکید کرد و گفت: بهره‌گیری از ظرفیت تمام دستگاه‌های دولتی و مشارکت فراگیر در حوزه پیشگیری و مقابله با موادمخدر و موضوع خانمان‌سوز اعتیاد از مهم‌ترین و اصلی‌ترین محور برنامه‌های هماهنگی مبازره با مواد مخدر استان مرکزی به‌شمار می‌رود.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم این شورا توجه به حوزه مراکز ترک اعتیاد است که همین امر و ساماندهی مراکز ترک اعتیاد در استان مرکزی از یک‌سو و جلوگیری از فعالیت‌گروه‌ها و مجموعه‌های غیرمجاز در حوزه ترک اعتیاد از سوی دیگر جزو اولویت‌های مهم شورای هماهنگی مبازره با مواد مخدر استان مرکزی است.

شاه‌محمدی بیان کرد: 136 نفر از کارشناسان با اعتباری بالغ بر 250 میلیون تومان در 3 بخش اراک، کمیجان و خنداب آموزش لازم را دیده و تربیت شده‌اند تا از ظرفیت این بخش آموزش دیده در مسیر مقابله با اعتیاد بهره بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری دستگاه‌های اجرایی مانند دفتر امور بانوان و خانواده در استان مرکزی 80 نفر روحانی، 80 نفر از زنان آموزش لازم را دیده‌اند از سوی دیگر با توزیع لوح‌های فشرده در بحث مبارزه با مواد مخدر گام‌های مثبتی برداشته شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبازره با مواد مخدر استان مرکزی براهمیت کاهش آمار اعتیاد در استان مرکزی تاکید کرد و افزود: براساس تاکید برنامه توسعه باید تا پایان امسال آمار اعتیاد در استان مرکزی 5 رصد کاهش یابد که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مسئول در حوزه مبارزه با اعتیاد محقق شود.