به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، پرویز افشار اختصاص اعتبار 87 میلیاردی برای درمان معتادان بی‌بضاعت در سال 96 گفت: این اعتبار اختصاص یافته درباره پوشش بیمه درمان معتادین است که علاوه بر بودجه و یارانه درمان اختصاص یافته به وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.

وی گفت: براساس تکلیف مجمع تشخیص مصلحت نظام به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوبه‌ای درخصوص پیشگیری از مواد مخدر تصویب شده که متاسفانه از سال 82 تا 92 مسکوت مانده اما از سال 92 اعتبار 30 میلیاردی به سازمان‌‌های بیمه سلامت درباره درمان معتادین اختصاص یافت.

افزایش اعتبار درمان معتادان بی‌بضاعت

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در سال 93 هم اعتبار 30 میلیاردی اختصاص یافت ضمن اینکه در سال 94 این اعتبار به 33 میلیارد تومان و در سال 95 هم همین رقم 33 میلیارد تومانی اختصاص یافت. اما در جلسه شماره 131 ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رئیس جمهور برگزار شد این اعتبار به 66 میلیارد تومان رسید که در سال جاری در حال جذب است.

وی که در شبکه خبر تصریح کرد: در سال 96 به دنبال افزایش پوشش درمان معتادین هستیم به همین جهت افزایش اعتبار به میزان 87 میلیارد تومان هم به همین منظور بوده است.

افشار درخصوص هزینه‌کرد این اعتبار به جامعه معتادین و افرادی که باید تحت درمان قرار گیرند گفت: زنان معتاد، کودکان معتاد، زنان معتاد دارای HIV، مشمولین در حال اعزام به خدمت که هنوز بیمه نیروهای مسلح آنها برقرار نشده و نیازمند درمان هستند و همچنین زندانیان تحت پوشش درمان اعتیاد این جامعه را شامل می‌شود.

وجود حداقل یک مرکز درمانی در هر شهرستان کشور

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: باید سازمان‌های بیمه سلامت با همه مراکز دولتی درمان اعتیاد و همچنین 10 درصد بخش خصوصی مراکز اعتیاد قرارداد ببندند و براساس هزینه کرد خود مبالغ مد نظر را دریافت کنند.

وی افزود: براساس دستورالعمل و قانون، این اعتبار درخصوص بیمه‌های پایه و بستری است که در این میان آن مراکز درمانی چه در بخش درمان با سم‌زدایی و چه در بخش درمان غیر سم‌زدایی و چه بستری بیماران نیازمند به دریافت بیماری اعتیاد هستند باید داده شود.

افشار تصریح کرد: هر ساله اعتباری در بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق مجلس داده می‌شد که این هزینه‌کرد اعتبار به هیچ وجه محدودیتی ندارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 8 هزار مرکز درمانی در کشور داریم که 90 درصد آن بخش خصوصی و غیر دولتی هستند گفت: حداقل یک مرکز درمانی در تمامی شهرستان‌های کشور داریم. ضمن اینکه مجوز این مراکز درمانی هم توسط سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ارائه می‌شود و این سازمان‌های مذکور تمامی مراکز درمانی دارای مجوز اعتیاد را در سایت خود اعلام کردند.

انجام شیوع شناسی هر 5 سال یکبار در کشور

وی خاطرنشان کرد: خط ملی اعتیاد هم با کار کارشناسی صورت گرفته در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام و هم اکنون اطلاعات آن در حال بارگذاری است که در تمامی کشور قابل رویت است و مردم می‌توانند با مراجعه به این سامانه تمامی مراکز مجاز درمان را مشاهده کرده و حتی معتادی که در دو مرکز مختلف در حال دریافت خدمات جداگانه است را هم رویت کنند.

افشار گفت: هر 10 سال یکبار طرح‌های شیوع شناسی اعتیاد در کشور انجام می‌‌شود اما با توجه به تغییر الگوی مصرف در کشورمان این کار را هر 5 سال یکبار انجام می‌دهیم که آخرین طرح شیوع‌شناسی مربوط به سال 90 بوده است.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس آخرین شیوع شناسی صورت گرفته تعداد معتادین کشورمان یک میلیون و 325 هزار نفر بوده است اما شیوع‌شناسی جدیدی در سال 95-94 انجام شد که نتایج خام اولیه آن بیرون آمده و نشان‌دهنده یکسری تغییرات در الگوی مصرف است که در ماه‌های آینده اطلاعات آن اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در طول 1.5 دهه گذشته متاسفانه تغییر جنسیتی در مصرف مواد مخدر در کشورمان صورت گرفته است گفت: در سال 80 سهم زنان از مصرف مواد مخدر 5 درصد بوده که متاسفانه در سال 90 این میزان به 10 درصد رسیده است؛ ضمن اینکه در طرح جدید هم همان میزان 10 درصد و کمی بالاتر هم تکرار شده است.

تغییر الگوی مصرف مواد مخدر سنتی به صنعتی

افشار با بیان اینکه تغییر الگوی مصرف از مواد سنتی به سمت شیشه هم براساس شیوع‌شناسی سال 1380 نشان دهنده رقم 3 درصدی است که این میزان در سال 90 به 16 درصد رسیده است. ضمن اینکه در طرح اخیر هم این رقم نشان دهنده تغییر مصرف از مواد مخدر سنتی به شیشه، ماری‌جوانا و گل را هم نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: با کنترل صورت گرفته درخصوص آزمایشگاه‌های تولید شیشه در کشورمان قیمت این ماده مخدر صنعتی افزایش پیدا کرده که در چند ماه آینده تحلیل مصرف آن ارائه خواهد شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه عمده سن معتادین بین سال‌های 22 تا 40 سالگی است گفت: در سنوات اخیر جوانان با آشنایی با گل و ماری جوانا این مواد مخدر صنعتی را مصرف کرده‌اند که البته تعدادشان کم است که قطعا نمی‌تواند رقم سن اعتیاد را پایین بیاورد.

وی افزود: عمده معتادین سطوح سواد بین سیکل و دیپلم را دارند البته تعدادی معتاد هم فوق لیسانس و دکتری دارند ضمن این که بیش از 50 درصد معتادین در کشور ما متاهل هستند که 60 درصد آنها سابقه اشتغال دارند لذا به هیچ عنوان نباید کسی احساس مصونیت درخصوص اعتیاد داشته باشد.

30 درصد مواد مخدر تولیدی در افغانستان در ایران کشف می‌شود

افشار درمورد سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر گفت: سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر در چند دهه اخیر فراز و نشیب‌های متفاوتی داشته است. به طوری که دو دهه اول براساس این سیاست بحث مبارزه و مقابله با مواد مخدر در دستور کار بوده اما در دهه سوم علاوه بر این موضوع بحث پیشگیری و درمان، کاهش آسیب‌های اجتماعی آن، صیانت از معتاد بهبود یافته در جامعه و مقابله با عرضه، اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر و تقویت دیپلماسی بین‌ المللی برای استفاده از تجارب دیگر کشورها در امر مبازره با مواد مخدر در دستور کار است.

وی افزود: سند جامع پیشگیری و همچنین مسئولیت اجتماعی،‌سند مشارکت، سند صیانت و سند انجام تحقیقات در ستاد مبارزه با مواد مخدر در چند سال اخیر تصویب شده است. ضمن اینکه متاسفانه کمتر مردم را در خصوص پیشگیری از مواد مخدر در کنار خود داشته‌ایم لذا تلاش داشته‌ایم تا در محیط‌های پنجگانه هدف مردم را پای کار بیاوریم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ایران در کنار بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر دنیا یعنی افغانستان قرار دارد افزود: افغانستان 75 درصد مواد مخدر دنیا را تولید می‌‌کند و عده‌ای قاچاقچی بین‌المللی تلاش می‌کنند تا ترانزیت را از نزدیک‌ترین مسیر به اروپا یعنی ایران عبور دهند اما با جانفشانی‌های صورت گرفته حدود 30 درصد از مواد مخدر در ایران کشف می‌شود.

وی با بیان اینکه تهیه مواد مخدر صنعتی خیلی نیازی به فضای فیزیکی و مزرعه ندارد گفت: مواد مخدر صنعتی با ترکیب چند مواد پیش‌ساز و چند محلول می‌تواند در هر جایی از دنیا تولید شود اما با اقدامات صورت گرفته در خصوص مقابله با پیش‌سازهای مواد مخدر صنعتی توانسته‌ایم عرضه شیشه را کنترل کنیم که بالا رفتن قیمت آ‌ن هم نشان‌دهنده موفقیت در این اقدام است.

افشار تصریح کرد: 3.5 میلیون معتاد و مصرف کننده مواد مخدر در افغانستان یعنی معادل 11 درصد جمعیت آن وجود دارد.

عضویت 30 دستگاه در سند پیشگیری از اعتیاد و جمع‌آوری معتادان متجاهر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در کشور ما مدیریت مصرف و مهار مواد مخدر در برنامه ششم توسعه هم به خوبی دیده شده است افزود: طبق این برنامه باید به طور متوسط 5 درصد جمعیت معتادین کاهش پیدا کنند به طوری که در پایان برنامه ششم 25 درصد معتاد کمتری داشته باشیم و در پایان این برنامه باید تعداد افرادی که در این مرکز درمانی تحت پوشش قرار گرفته و از تعداد معتادین کشور کاهش پیدا کرده‌اند یک چهارم جمعیت فعلی کمتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم مردم را پای کار ‌آورده و 97 درصد افراد سالم جامعه بتوانند 3 درصد جمعیت معتاد در کشور را تحت پوشش و زیر پر و بال خود بگیرند وضعیت اعتیاد در کشورمان بهبود پیدا می‌کند.

افشار با بیان اینکه بحث پیشگیری از مواد مخدر در آموزش و پرورش طبق‌ برنامه‌های اعلام شده ستاد مبارزه با مواد مخدر به آنها 15 درصد جمعیت دانش‌آموزی است در حالی که باید به 40 درصد می‌رسید اما با اقدامات جدید انجام شده به بیش از 50 درصد رسیده که با برنامه‌های جدید باید به 70 درصد جمعیت مشغول به تحصیل در آموزش و پرورش برسد.

وی خاطرنشان کرد: حدود 30 دستگاه در سند پیشگیری از اعتیاد و جمع‌آوری معتادان متجاهر عضو هستند که شاه‌بیت آن انجام اقدامات مطلوب در 5 جامعه هدف شامل خانه، محله، مدرسه، فضای آموزشی و دانشگاهی، فضای کاری صنعتی، نظامی و همچنین فضای مجازی است.

افشار با بیان اینکه در استان قم 60 هزار نفر از دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه و معلمان آن تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از مواد مخدر قرار گرفته‌‌اند که در حال افزایش اجرای این برنامه به 12 استان دیگر هستیم گفت: طبق اقدامات انجام شده تعداد دانش‌آموزان و معلمان متوسطه‌‌ای که تحت پوشش این برنامه قرار می‌گیرند حدود 2 میلیون نفر خواهد بود.

وی در پایان گفت: در انتهای سال 94 و 95 سند پیشگیری از اعتیاد و جمع‌آوری معتادان متجاهر در حال رشد خوبی است و در حال جبران عقب‌ماندگی‌‌های گذشته است.