به گزارش ایسنا، علی‌محمد قادری در نشستی خبری که پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، بیان کرد: توسعه پایدار کشور، رشد و ارتقاء شاخص‌های رفاه و سلامت اجتماعی و تلاش برای بهزیستی آحاد جامعه یک وظیفه ملی است. 

وی اظهار کرد: بازمهندسی فرآیندهای ساختاری سازمان در دستور کار ماست و کیفی سازی روند ارائه خدمات شروع شده است. این سازمان، امدادی، تخصصی و حمایتی است و بر این باوریم که در این مدت بتوانیم از افرادی که به عنوان خدمت گیرنده در جامعه بزرگ سازمان بهزیستی مطرح هستند، گره گشایی کنیم. 

قادری افزود: استیفای حقوق افراد دارای معلولیت و تحقق مفاد قانون حمایت از حقوق معلولان مدت زیادی است که در دستور کار ماست. 

قادری با بیان اینکه در سازمان بهزیستی حدود ۱۹ هزار پرسنل دربخش‌های مختلف مشغول انجام وظیفه هستند، گفت: ۷ میلیون نفر مخاطب سازمان بهزیستی هستند که امید است بتوانیم به صورت برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت تا پایان سال ۱۴۰۱ اهداف خود را اجرایی کنیم.

 

حدود ۹۰ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع خارجی هستند 

برنامه جدید بهزیستی در کلانشهرها برای کودکان کار و خیابان ایرانی

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات سازمان در حوزه کودکان کار و خیابان بیان کرد: بهزیستی به عنوان سازمانی که موضوع تمشیت امور کودکان را دارد، جزو مهمترین سازمانهای درگیر با این موضوع است اما بخش زیادی از کودکان کار و خیابان جزو اتباع خارجی هستند. به دلیل جنگ در یکی از کشورهای همسایه، عده‌ای وارد کشور شده‌اند که بخشی از این خانواده‌ها کودکانی دارند که در شهرهای متعدد کشورمان حضور دارند به طوریکه که حدود ۸۷ تا ۹۰ درصد از کودکان کار و خیابان ما اتباع هستند؛ لذا برنامه خاصی را قبل از اینکه یک نظام جامع رهگیری برای شناسنامه‌دار کردن، با هویت حداقلی و پیشنهادی را برای کودکان نداشته باشیم، نمی‌توانیم شروع کنیم.

قادری ادامه داد: اگر درخصوص کودکان کار و خیابان ایرانی بخواهیم صحبت کنیم به راحتی سازمان بهزیستی تکلیف دارد و برنامه هم دارد و تا چند ماه آینده فاز اولیه این برنامه مشخص و از کلان شهرهایی که درگیر کودک کار و خیابان است، شروع خواهد شد.

 

چرا یارانه برخی مددجویان قطع شد؟ پیشنهادی به معترضان 

قادری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، درخصوص عدم شمولیت برخی از مددجویان بهزیستی در طرح توزیع عادلانه یارانه گفت: نظام پرداخت مستمری سازمان بهزیستی کشور مربوط به دهک یک تا ۷ است. آنچه که مردم شریف در این چند دهک قرار دارند از امتیازات مستمری براساس بعد خانوار بهره مند می‌شوند، اما باتوجه به شرایط جدیدی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است ظاهرا دهک ۱۰ حذف شده و برخی از افرادی که خدمت گیرنده سازمان بهزیستی هستند ممکن است خیلی محدود در دهک ۱۰ بوده باشند و براین اساس یارانه دولت ممکن است برایشان قطع شده باشد که با این اعتراضاتی که در سامانه‌ای که مربوط به وزارت رفاه و تامین اجتماعی است، می‌توانند اعتراضات خود را اعلام کنند. 

قادری تاکید کرد: ما در سازمان بهزیستی مشغول پیگیری دهک بندی داخلی خودمان هستیم.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص سالمندی جمعیت کشور و برنامه این سازمان در این راستا گفت: شورای ملی سالمندان کشور در وزارت رفاه شکل گرفته و سازمان بهزیستی نیز مسئولیت دبیرخانه این شورای ملی را برعهده دارد. در ایام ابتدای حضور خود شورای ملی سالمندان را با حضور وزیر برگزار کردیم که چند ابلاغیه و مصوبه داشته و باید توسط وزارت پیگیری شود. مهمترین موضوع آن در خصوص سند جامع ملی سالمندان کشور است که باید مطابق سیاستهای آمایش سرزمینی و جمعیتی و سازمانهای درگیر موضوع، این موضوع را رصد کنند. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی، مراکز سالمندان را دارد گفت: در ۲۴ سال آینده وضعیت بسیار وخیمی را در حوزه سالمندی و بسته شدن پنجره جمعیتی کشور خواهیم داشت. 

قادری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سالمندی موضوعی است که در دنیا شایع و مرسوم است گفت: سالمندی موضوعی مرتبط  با مناسب‌سازی شهری است. دستگاه‌هایی که وظیفه مناسب‌سازی شهری را دارند باید امکانات مناسب برای سالمندان، نابینایان و همچنین زنان باردار فراهم کنند.

 

درخواست بهزیستی از نظام وظیفه

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ما موضوع سالمندان را جدی گرفته‌ایم، در ادامه گفت: از ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان نظام وظیفه کشور می‌خواهیم، سربازان دارای تحصیلات مرتبط با موضوعات بهزیستی، دوره خدمت خود را در فضاهای مرتبط بگذرانند.

 

۲ میلیون و ۶۷۰ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی 

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در جامعه آماری ما حدود ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار خانوار زندگی می‌کنند، گفت: بخش زیادی از برنامه‌ها به عنوان تبصره ۱۴ به سازمان حمایتی بهزیستی ابلاغ می شود. 

وی افزود: منابع بسیار اقلی برای سیاست‌های توانمندسازی وجود دارد که فرد را از چرخه مستمری بگیر خارج کنیم و او را توانمند کنیم. این موضوع همواره در سازمان بهزیستی در حال گفت وگو است. 

 

پشت نوبتی برای دریافت "مستمری" نداریم

پشت نوبتی‌های جهیزیه تا پایان سال "صفر" می‌شود 

قادری خاطرنشان کرد: حدود سه سال بود که پشت نوبتی‌های سازمان منتظر بودند. همه پشت نوبتی‌ها که منتظر دریافت مستمری بودند تعدادشان صفر شده است. 

وی همچنین درخصوص موضوع مسکن گفت: موضوع مسکن به عنوان موضوعی مهم است. مسکن در سازمان بهزیستی رشد بسیار فزاینده ای داشته است و در هفته بهزیستی ۲۸۰۰ واحد مسکونی افتتاح خواهد شد.


قادری تصریح کرد: در برنامه ملی که به عنوان طرح نهضت ملی مسکن بیان شده، قرار است احداث عملیات ۴۰ هزار واحد مسکونی آغاز شود.

قادری گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۱ پشت نوبتی‌های جهیزیه هم صفر شود. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به موضوع مناسب‌سازی اشاره کرد و افزود: درخصوص مناسب سازی، سازمان برای اولین بار ۲۰۰ میلیاردتومان بودجه تسهیل گری کرده و درخصوص تجهیزات توانبخشی هم این رقم به دو برابر در سازمان بهزیستی رسیده است. 

رییس سازمان بهزیستی گفت: همچنین برای اولین بار اولین هتل در تراز افراد دارای معلولیت توسط خیرین در مشهد تا دو ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به ارز ترجیحی نیز گفت: دولت در این زمینه بسته‌های حمایتی را پیش بینی است. در این چند ماه گفت و گوهایی را با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم. 

 

اورژانس اجتماعی صاحب ردیف بودجه شد 

به گزارش ایسنا، رییس سازمان بهزیستی در ادامه این نشست خبری گفت: برای اولین بار توانستیم ردیف بودجه برای اورژانس اجتماعی بگیریم. 

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تامین اقلام توانبخشی از جمله "ویلچر" نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: حوزه توانبخشی کارهایی را انجام داده‌اند و از طریق شرکتهای دانش بنیان پیگیری می‌کنند تا این موضوع به صورت حرفه‌ای بومی سازی شود. هیچ کسی در هیچ اقلیمی نباید به دلیل نداشتن "ویلچر" نتواند در جامعه تردد کند.

وی درباره صندوق حمایت از فرصتهای شغلی افراد دارای معلولیت گفت: این صندوق براساس ماده قانونی تشکیل شده اما مشکلاتی وجود دارد که باید از جهت ساختار به روزرسانی شود و کارهای این صندوق انجام شده است. انشالله تبدیل به یک صندوق غیردولتی خواهد شد.