به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس،‌پرویز افشار در نشست خبری با اصحاب رسانه و در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس در خصوص جلسه آینده بررسی آسیب‌های اجتماعی در حضور مقام معظم رهبری، گفت: تاکنون چهار جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی در محضر رهبر انقلاب برگزار شده، هر چند که قرار بود جلسه پنجم در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شود، اما به دلیل تلاقی با انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا، این زمان لغو و به آینده موکول شد. 

وی در مورد تاریخ برگزاری پنجمین جلسه آسیب‌های اجتماعی در محضر رهبر انقلاب، افزود: این جلسه قرار است 11 آبان برگزار شود، به همین دلیل گزارش مقدماتی اقدامات دستگاه‌ها به دفتر مقام معظم رهبری در روز پنج‌شنبه (دو روز آینده) تقدیم و کارشناسان ستاد مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی در این جلسه حضور خواهند داشت، این در حالی است که رهبر انقلاب خواستار اقدامات جدید دستگاه‌های متولی کاهش آسیب‌های اجتماعی در این جلسات مذکور شده‌اند. 

افشار تصریح کرد: تا رسیدن به مدینه فاضله و کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع آنها در جامعه فاصله داریم و کاهش 25 درصدی اعتیاد در جامعه با توجه به رشد جهانی آن سخت است، اما امیدواریم اجرایی شود. 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سؤال دیگر خبرگزاری فارس، در مورد گزارش شش ماهه ابتدایی سال جاری از اجرای طرح کرامت در دو شهرستان ملایر و فلاورجان گفت: 63 مصوبه در این دو شهرستان در حوزه‌های مختلف درمان، پیشگیری و عرضه در طرح کرامت تصویب شده است که همگی آنها به جز 5 مصوبه اجرایی شده است. 

افشار در این نشست خبری با اشاره به میزان کشفیات قرص، آمپول که کاربردهای چندگانه در کشور دارند و متأسفانه مورد مصرف مواد مخدر قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: نسبت به شش ماهه مشابه سال قبل، شاهد 340 درصد افزایش کشفیات در این حوزه هستیم، ضمن اینکه در بخش کشف مواد پیش‌ساز مواد مخدر صنعتی هم 235 درصد رشد داشته‌ایم. 

وی خاطرنشان کرد: در بخش عملیات و درگیری‌های مسلحانه نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش داشته‌ایم که این امر نشان‌دهنده تمرکز بر روی باندهای بزرگ مواد مخدر بوده است. 

وی اظهار داشت: در متلاشی کردن گروه‌ها و باندهای مواد مخدر هم در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد رشد داشته‌ایم که این موضوع هم نشان‌دهنده تمرکز بر باندهای بزرگ مواد مخدر است. 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در شش ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به شش ماهه سال قبل شاهد 20 درصد کاهش در تعداد شهدای عرصه مبارزه با مواد مخدر بوده‌ایم که نشان‌دهنده تمرکز بیشتر اطلاعاتی در این بخش است. 

وی در مورد سلاح‌های کشف‌شده در شش ماهه سال جاری نسبت به سال قبل گفت: در این بخش شاهد 18 درصد رشد در میزان کشفیات بوده‌ایم، ضمن اینکه 8 درصد رشد هم در دستگیری متهمان مواد مخدر در این ایام هستیم. 

این معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در شش ماهه اول سال جاری 12 هزار و 343 نفر معتاد متجاهر خیابانی ساماندهی شدند، همچنین 7 هزار و 984 نفر در مراکز اقامتی ماده 15 و 16 پذیرش شدند، این در حالی است که 577 نفر از افراد دستگیرشده هم تبعه خارجی بوده‌اند. 3 هزار و 900 نفر از این معتادان متجاهر هم بعد از بررسی‌های لازم مشخص شد که معتاد متجاهر نبوده و دارای معضلات دیگری نظیر بیماری‌های مزمن روانی، کودکان کار، زنان کار و... هستند. 

ارائه گزارشی از ارتباط باندهای بین‌المللی مواد مخدر و گروه‌های تروریستی به مبادی بین‌المللی

افشار گفت: مصادیقی از ارتباط باندهای بین‌المللی مواد مخدر با گروه های تروریستی وجود دارد، به طوری که در سه ماهه اول 96 در شهرستان سرابان در شرق کشور، وزارت اطلاعات موفق شد یکی از این باندها را شناسایی و منهدم کند که در همین عملیات بیش از 300 کیلو تریاک کشف و تعداد زیادی سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین از آنها کشف شد، ضمن اینکه جالب توجه آن است که تمامی این سلاح‌ها آکبند بوده است، به همین دلیل گزارشی در این خصوص تهیه و به مبادی بین‌المللی منعکس شد تا اطلاعاتی از این باندهای مواد مخدر با گروه‌های تروریستی ارائه شده باشد. 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سه ماهه اول سال 96 و چهار ماهه اول همین ایام، آمار معتادین فوت‌شده سوءمصرف مواد مخدر رشد قابل توجهی نداشته است، ضمن اینکه میزان مرگ و میر معتادین نسبت به سال قبل تغییر قابل ملاحظه‌ای ندارد، این در حالی است که آمار سال 95 نسبت به سال 94 حکایت از رشد 9 درصدی در این بخش است. 

افشار افزود: در پنج ماهه اول سال 95 نسبت به سال 94، 37 درصد رشد در مداخلات پیشگیرانه داشته‌ که این روند قطعا در سال 96 بیشتر خواهد شد. 

تأیید آیین‌نامه برخورد با کارگر معتاد و ارائه تسهیلات به آن

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در 15 استان کشور پیوست جامعه کارگر و تولید در حال اجراست و آیین‌نامه برخورد با کارگر معتاد هم به تأیید دستگاه‌های ذیربط رسیده و به زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد که در آن فرصت‌ها و تسهیلاتی برای درمان و ممانعت از اخراج کارگر معتاد درنظر گرفته شده است. 

افشار خاطرنشان کرد: حدود 180 هزار نفر از اعضای خانواده در برنامه‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد در شش ماهه سال جاری شرکت کرده‌اند، ضمن اینکه در پنج ماهه اول امسال هم کارگاه‌های آموزشی بی‌شماری برگزار شده به طوری که 32 هزار نفر نیروی متخصص برخورد با آسیب‌های اجتماعی در این ایام آموزش دیده‌اند. 

وی با بیان اینکه دو سال است که هفته‌ای به عنوان پیشگیری از اعتباد در مدارس تعیین شده که آموزش و پرورش از این هفته استقبال کرده است، گفت:‌در 22 آبان این برنامه به مدت یک هفته اجرایی خواهد شد. 

آموزش پیشگیرانه 6300 روحانی و مداح 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در شش ماهه اول سال جاری 6 هزار و 300 روحانی تحت پوشش برنامه ویژه آموزشی قرار گرفته‌اند که در بین آنها تعداد زیادی مداح هم بوده است، همچنین 3 هزار و 200 نفر هم از طریق فضای مجازی آموزش‌های لازم را کسب کرده‌اند. 

این معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: 160 نفر از پرسنل حراست‌ها و مدیران دانشگاه‌ فرهنگیان ودانشگاه آزاد، آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را دیده‌اند، ضمن اینکه یک دوره آموزش ویدئوکنفرانس هم ویژه حراست‌های کشور هم برگزار شده است. 

وی با بیان اینکه 122 دانشگاه در کشور اعم از دولتی و خصوصی توانسته‌اند کانون‌های پیشگیری از مواد مخدر را در مراکز خود تأسیس کنند، افزود: وزارت علوم قول داده تا پایان سال جاری در تمامی این دانشگاه‌ها، این کانون‌های پیشگیری از مواد مخدر را راه‌اندازی کند. 

افشار خاطرنشان کرد: با سازمان نظام وظیفه عمومی و نظام روانشناسی، کارویژه خوبی تعریف و تفاهم‌نامه جداگانه‌ای با آنها منعقد شده است تا در جامعه سربازان و همچنین فضای کنونی کشور، کارشناسان و مشاوران عضو سازمان نظام روانشناسی ورود کرده و با توجه به تجارب گرانبهای خود به جامعه مشاوره دهند. 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: تعداد مراکز DIC به 241 مرکز در کل کشور رسیده است، همچنین 331 تیم سیار هم برای دسترسی به معتادان خیابانی در کشور داریم، ضمن اینکه تعدادی از این تیم‌ها هم به متادون و اقلام ویژه آزمایش HIV و ارائه غذا و پانسمان زخم مجهز شده‌اند. 

وی با بیان اینکه 77 مرکز سرپناه شبانه (شلتر) برای تأمین محل معتادین در کشور فعال هستند که در این زمینه رشد بسیار خوبی داشته‌ایم، اظهار داشت: در پنج ماهه سال جاری در زمینه اشتغال معتادین بهبودیافته، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است به طوری که 4 هزار فرصت شغلی برای معتادین ایجاد شده که 700 شغل توسط اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده و بقیه شغل‌ها توسط خیرین و مراکز مردمی ایجاد شده است. 

قرار نیست بیمه درمان اعتیاد رایگان شود

افشار با بیان اینکه در سال 95 بیمه درمان معتادین 33 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 96 به 79 میلیارد تومان رسیده است، گفت: قرار نیست بیمه درمان اعتباد در کشور رایگان شود، بلکه گروه هایی که آسیب‌پذیری بیشتری داشته‌اند را تحت پوشش بیمه درمان معتادان قرار خواهیم داد. 

وی تصریح کرد: 18 مرکز ماده 16 به صورت مستقیم در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته که تمامی این اقدامات، ماحصل تلاش دو ساله ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده است. 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: 77 مرکز شلتر در کل کشور داریم که تا پایان سال 96 باید 8 مرکز شلتر زنانه در کشور راه‌اندازی شود، اما تاکنون فقط 3 مرکز شلتر زنانه راه‌اندازی شده است، ضمن اینکه دو مرکز ویژه زنان باردار معتاد در کشور هم در حال حاضر داریم. 

این معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سؤالی در خصوص عودت معتادینی که HIV دارند و بازگشت آنها به جامعه، گفت: براساس دستورالعمل ساماندهی معتادان متجاهر، کسانی که عوارض جدی سلامت غیر از اعتیاد دارند، اهمیت کنترل آن آسیب مهم‌تر از اعتیاد است، ضمن اینکه معتادان دارای HIV و زخم‌بازها باید به مراکز وابسته به وزارت بهداشت ارجاع شده و پس از آن برای انجام مشاوره به مراکز علوم پزشکی دانشگاه‌ها فرستاده شوند. 

ارسال بذرهای مواد مخدری در پاکت از طریق پست

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره کشت شاهدانه یا حشیش در گلخانه‌های منازل گفت: محتمل است که نوعی از شاهدانه یا حشیش در گلخانه‌های منازل کشت شود، ولی در کشتزارها و مزارع این کار صورت نمی‌گیرد، ضمن اینکه سهم کشفیات حشیش و ماری‌جوانا در مبادی ورودی به کشور کم نبوده و نسبت به سال قبل افزایش داشته‌ایم هر چند که زیاد نبوده است، اما با این حال میزان واردات آن زیاد است و مردم باید شناخت کافی نسبت به این مواد مخدر داشته باشند. 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: متأسفانه از طریق پست خارج از کشور، بذرهای مواد مخدر در داخل پاکت‌های پست گذاشته شده و به داخل کشور فرستاده می‌شود، ضمن اینکه در فضای مجازی، اطلاع‌رسانی برای کشت آن انجام می‌شود. 

افشار افزود: نگهداری معتادان متجار در کشور نسخه شفابخش راه‌حل بیماری اعتیاد نیست، بلکه عوامل مختلفی در نابودی اعتیاد وجود دارد، این در حالی است که در بهترین مراکز ترک اعتیاد و درمان آن در دنیا سهم موفقیت بین 40 تا 45 درصد است. 

این معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی در کف خیابان ایجاد شده و باید در کف اجتماع رفع شود، لذا باید با طرح‌های محله‌محور و کمک از ان‌جی‌اوها و همچنین مداخلات کاهش آسیب، این موضوع حل شود. 

افشار در پاسخ به سؤالی درباره میزان تعداد زنان در بین معتادان متجاهر در کشور گفت: 10 درصد میزان تعداد معتادان کشور در سال 90 براساس شیوع‌شناسی زن بوده‌اند، هر چند که در سال 94 این میزان مقداری کاهش داشته است، اما در مجموع، تعداد زنان در بین معتادان متجاهر خیلی کمتر از آمار زنان در بین معتادین است. 

وی تأکید کرد: دو مرکز با ظرفیت 120 نفر ویژه زنان معتاد متجاهر در غرب تهران در نظر گرفته شده است. 

 میزان موفقیت مراکز اقامتی 10 تا 15 درصد

افشار افزود: 2 واحد درسی دانشگاهی در بین دروس اختیار دانشجویان طبق تفاهم با وزارت علوم قرار گرفته است که برخی دانشگاه‌ها برای آنکه این موضوع دروس مهم بوده، آن را جزو دروس اختیاری ـ اجباری درنظر گرفته‌اند و برخی دانشگاه‌ها الزامی برای آن قائل نشده‌اند. 

افشار افزود: طرح جداگانه‌ای در مورد شیوع‌شناسی میزان کارمندان معتاد در کشور انجام نشده و کارمندان را در طرح عمومی شیوع‌شناسی دیده‌ایم.

وی گفت: میزان موفقیت مراکز درمانی با دوره‌های یک ماهه و یا برخی از دوره‌های سه ماهه بین 10 تا 15 درصد است، ضمن اینکه متأسفانه در برخی کمپ‌های غیرقانونی، اتفاقاتی رخ می‌دهد که منجر به هتک حیثیت روند درمان قانونی معتادین شده است، لذا مردم نباید به قول‌های شفاهی مدیران مراکز درمانی بسنده کرده و از آنها پروانه بهره‌برداری و پروانه صلاحیت حرفه‌ای که اعتبار داشته باشد را بخواهند. 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: پایین آمدن سن اعتیاد در کشور را تأیید نمی‌کنم، هر چند که مصادیقی در این خصوص وجود دارد، اما براساس شیوع‌شناسی صورت‌گرفته، میانگین سن مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور بین 21 تا 23 سال است. 

افشار افزود: در ایران 400 هزار معتاد تحت پوشش متادون‌درمانی قرار دارند که متأسفانه بخشی از این متادون ها از چرخه درمان خارج شده و در برخی مراکز سطح شهر به فروش می‌رسد. 

در پایان این نشست خبری، بحث و گفت‌وگوی مفصلی بین چندین تن از خبرنگاران با پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره عدم تطابق آمارهای مقابله‌ای و پیشگیرانه مواد مخدر و عدم انجام وظیفه برخی سازمان‌ها با آمارها و گزارشات اعلامی ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت گرفت و قرار شد نشست‌های خبری آینده در تعدادی از مراکز درمانی و پیشگیرانه برگزار شود. 

همچنین وی در پاسخ به درخواست یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری از مواد مخدر ویژه اصحاب رسانه، از مسئولان امر خواست هر چه سریع‌تر برنامه‌ریزی این دوره انجام شود.