مجید رضازاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد ترخیص این دسته از معتادان متجاهر، افزود: به مرور مدت نگهداری معتادان متجاهری که در مراکز بهزیستی بودند به سر می آمد و قانونا امکان نگهداری آنها وجود نداشت و با دستور دادستان آزاد می شدند و تقاضای ما این بود که این افراد در مراکز به صورت قرنطینه نگهداری شوند تا هم خودشان و هم خانواده شان از شیوع کرونا در امان باشند و حال در جلسه ستاد مبارزه با مواد مقرر شد که این معتادان مدت بیشتری در مراکز باشند.

احتمال غربالگری کرونا برای معتادان متجاهر

وی درباره سایر معتادان متجاهر نیز گفت: مقرر بود تا مانند سال های گذشته، معتادان متجاهر اواخر اسفند از خیابان ها جمع آوری شوند اما با شیوع کرونا در کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر این مساله بررسی شد و نگرانی هایی از شیوع کرونا در مراکز و قبل از و حین جمع آوری معتادان متجاهر ایجاد شد؛ بنابراین در این جلسه مصوب شد تا جمع آوری معتادان متجاهر انجام نشود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: سه هفته پیش در رسانه ها، عکس هایی از افرادی منتشر شد که ادعا می شد متجاهر هستند و در میدان شوش جمع شدند و این نگرانی ایجاد شد که ویروس را منتقل کنند؛ انتشار این عکس ها در زمانی بود که از مردم خواسته می‌شد تا در خانه بمانند و شهر خلوت شد. این مساله در چند جلسه از جمله جلسه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر مجددا بررسی شد و قرار شد درصورتیکه غربالگری آنان از کرونا امکان‌پذیر شد، غربالگری اعتیاد یه غربالگری کرونا اضافه شود.

رضازاده افزود: قرار است معتادان متجاهر به مدت دو هفته در مرکز بینابینی قرار بگیرند و اگر تست کرونای آنها منفی شد و علائم نداشتند وارد مراکز ماده ۱۶ بهزیستی و انتظامی شوند. البته قرار است وزارت بهداشت این دستورالعمل را آماده کند و  درصورتیکه پروتکل مصوب شد این دستورالعمل انجام شود.

وی ادامه داد: امروز سه شنبه بعدازظهر این دستورالعمل در وزارت بهداشت بررسی می شود تا مشخص شود قابلیت اجرایی دارد یا نه و بعد از آن در این مورد تصمیم گیری می شود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: دستورالعمل وزارت بهداشت به بهزیستی نیز ارائه داده شد و پیشنهادهایی شده است. در این دستورالعمل آمده است که اگر کرونای معتادان متجاهر مثبت شد، اگر علائم شدید داشتند به بیمارستان های از قبل پیش بینی شده ارجاع داده شوند و اگر علائم خفیف داشتند در نقاهتگاه ها نگهداری شوند و مانند افراد دیگر مبتلا به کرونا، با آنان رفتار شود.

رضازاده افزود: بهزیستی در در تهران دو مرکز ماده ۱۶ دارد که البته نیروی انتظامی و بسیج نیز مراکز دارند. در جاهایی که ظرفیت مراکز ماده ۱۶ پر شده باشد، معتادان متجاهر با استفاده از مراکز تبصره دو در مراکز ماده ۱۵ نگهداری می شوند.

وی با اشاره به ترخیص ۵۰۰ نفر از معتادان متجاهر از مراکز ماده ۱۶ قبل از شیوع کرونا، تصریح کرد: در فروردین ماه و تاکنون، حدود سه هزار نفر معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ مقیم داشتیم. همچنین تعداد معتادان متجاهر در مراکز تبصره دو، هزار و ۵۳۶ نفر و تعداد معتادان در مراکز اقامتی ماده ۱۵، ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر است.

رضازاده یادآور شد: در مراکز اقامتی تاکنون موردی از ابتلا به کرونا نداشتیم؛ در یکی از مراکز موردی به کرونا مشکوک بود که آن هم مسئول موسسه بود که بعدا جواب آن منفی شد؛ در مراکز گذری و کاهش آسیب نیز موردی از ابتلا به کرونا دیده نشده است.

مراکز ماده ۱۶، مراکز ترک اعتیاد اجباری برای نگهداری و ارائه خدمات به معتادان بی خانمانی است که به طور علنی در خیابان ها به مصرف مواد می پردازند.
مراکز تبصره ۲ نیز که در کنار این مراکز ایجاد شده اند، مراکز صیانت و توانمندسازی از معتادان متجاهر بهبود یافته هستند.

به گزارش ایرنا،  تاکنون ۷۳۳۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، موارد فوت ناشی از این ویروس به ۴۵۸۵ نفر رسیده است.