به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی، عارف وهاب زاده در همایش آشنایی با سوء مصرف مواد نیروزا و داروهای لاغری ویژه مدیران زن باشگاه ها در تبریز افزود: عدم آگاهی بانوان در مورد مواد استفاده شده در داروهای لاغری و بسیاری از لوازم آرایشی همچون شفاف کننده پوست باعث بالا رفتن اعتیاد در بین بانوان شده است.

وی اظهار کرد: پیشگیری از اعتیاد بهترین راه برای دور ماندن از مواد مخدر است که با برنامه ریزی های صحیح و برگزاری دوره های آموزشی باید افراد را نسبت به راه های دوری جوانان از اعتیاد، آموزش دهیم.

وهاب زاده با اشاره به اینکه همسایگی ایران با افغانستان و پاکستان باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار زیاد برای افراد جامعه ما شده است، یادآور شد: با برنامه ریزی های مختلف باید از اعتیاد در کشور پیشگیری کنیم که برگزاری همایش های آگاهی دهی یکی از راهکارهای مناسب است. 

وی گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه پیشگیری انجام شده که امیدواریم مردم ما نیز با توجه به خطرات این مواد با آگاهی و کسب اطلاعات کافی از این مواد دوری کنند.

وهاب زاده، دلایلی همچون کسب لذت، کنجکاوی، مشکلات روحی و روانی و بسیاری از مشکلات دیگر را از عوامل سوق یافتن جوانان به سمت مواد مخدر دانست و ابراز امیدواری کرد با افزایش سطح آگاهی در بین مردم و جوانان مشکل اعتیاد در کشور حل شود.

به گفته وی، در چند سال اخیر اعتیاد بین بانوان رشد بالایی داشته و مصرف مواد مخدر در بین این قشر به دو برابر افزایش پیدا کرده است که عوامل بسیاری در این مورد نقش دارد.

وهاب زاده اضافه کرد: یکی از راه های پیشگیری از اعتیاد، راه اندازی NGOهای فعال در حوزه پیشگیری است.

به گزارش ایرنا، معاون ورزش بانوان مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نیز در این همایش با تاکید بر اینکه سطح آگاهی مدیران باشگاه ها باید بالاتر برود، گفت: باید تلاش کنیم سطح آگاهی مدیران باشگاه ها را بالا ببریم تا ورزشکاران با آرامش ورزش کنند و به اهداف خود بدون نیاز به هیچ دارویی دست پیدا کنند.

لیلا جاویدان، هدف از برگزاری این همایش را افزایش سطح آگاهی و اطلاعات مربیان و مدیران باشگاه ها دانست تا اطلاعات کافی را در اختیار ورزشکاران قرار دهند.

وی افزود: باشگاه ها در کنار کسب و کار، به عنوان پایگاه فرهنگی هم محسوب می شوند و این اهمیت این مراکز را بالاتر می برد و باید با دقت و آگاهی بیشتری به این مراکز توجه شود.

جاویدان ادامه داد: طی چند سال اخیر داروهای لاغری و کاهش وزن در بین بانوان طرفداران بسیاری پیدا کرده که این داروها با اثرات بسیار بد به نوعی اعتیادآور هستند که فرد با مصرف این دارو دچار اعتیاد می شود.