انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: گام اول در بهزیستی پیشگیری است که پیشگیری از اعتیاد خانه به خانه از اولویت‌های این سازمان برای افزایش آگاهی جامعه در زمینه معضلات این بلای خانمان‌سوز است. 

وی با اعلام اینکه اکنون 2.5 درصد جامعه معتاد هستند، اظهار داشت: نگرانی اصلی ما برای 97.5 درصد باقی جامعه است که در معرض شدید آسیب قرار دارند و سالانه به تعداد معتادان کشور اضافه می‌شود. 

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه برای پیشگیری پنج هزار و 200 تیم اجتماع محور در محلاتی که احتمال اعتیاد افراد در آنها بیشتر است مستقر شده اند، تصریح کرد: ترک اعتیاد در کمپ های اعتیاد فقط، پزشکی نیست و در کنار درمان ارتقای ظرفیت های روانی و اجتماعی در کاهش عوارض و بازگشت پذیری فرد معتاد نقش بسزایی دارد.

وی گفت: براساس آمار 2.5 درصد درگیر معضل اعتیاد هستند که در این مسیر ما باید عوامل تقویت کننده را پیدا کنیم و برای آن برنامه های مشخص داشته باشیم.

درمان TC اثربخش ترین درمان اعتیاد 

محسنی بندپی درمان را دومین رویکرد سازمان بهزیستی درموضوع  اعتیاد دانست و یادآور شد: این نوع درمان که در سالهای گذشته کمرنگ شده بود بار دیگر توسط سازمان بهریستی تقویت شده است.

به گفته وی اجتماع درمان‌مدار، برنامه درمانی است که مراجعان آن به صورت اقامتی و طولانی فرایند بهبود را ادامه می‌دهند و با ایجاد یک محیط عادی از موادمخدر شیوه‌های جدید مقابله با مشکلاتشان را یاد می‌گیرند. 

رییس سازمان بهزیستی اظهار داشت: پذیرش و ارایه خدمات، روانپزشکی، جامعه‌شناسی و مددکاری اجتماعی به معتادان برای درمان اعتیاد به صورت اقامتی و به مدت چهار تا 6 ماه در چهار مرحله شامل آشنایی به مدت 2 هفته، درمان به مدت سه ماه، ترخیص تدریجی به مدت دو ماه‌ونیم و پس از آن پیگیری به مدت شش ماه انجام می‌شود. 

وی بیان کرد: درمان اقامتی معتادان به شیوه علمی برای درمان مسائل رفتاری، هیجانی و خانوادگی مصرف‌کنندگان مواد با تأکید برخودداری، رشد فردی و حمایت همه گروه‌ها انجام می‌شود.

محسنی بندپی درباره عملکرد کمپ های ترک اعتیاد گفت: برخی کمپ های ترک اعتیاد چندان موفق عمل نکرده اند و موفقیت مراکز درمانی اجتماع (تی.سی) بیشتر است؛ بنابراین افزایش این مراکز در اولویت برنامه های بهزیستی است.