به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، سردار علی مؤیدی در نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر درباره بیان و اهداف این همایش گفت: از همدلی، همفکری و همراهی مدیران و کارشناسان امر مبارزه با مواد مخدر تشکر می‌کنم چرا که آنان گام‌های بلندی را در ایین مسیر برداشته و آثار و اقدامات برجسته و خداپسندانه این افراد در سطوح مختلف در جامعه اسلامی هویدا است.

وی افزود: موضوع اجتماعی شدن و مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر فرایندی پیچیده و چند وجهی است که نیازمند الزامات علمی و فنی در جامعه است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی و توانمندی‌های مردم و تشکل‌های مردم نهاد و غیردولتی نیازمند در اختیار داشتن دانش اجتماعی و تخصصی روز است.

وی تصریح کرد: شناخت کارکردهای اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد در راستای مبارزه با مواد مخدر و کاهش تقاضا می‌تواند دورنمایی مطلوب در کاهش اعتیاد و قاچاق مواد مخدر باشد، این مهم نیازمند گفتمان‌سازی و افزایش نقش گروه‌ها و تشکل‌های مردمی مانند ثمن‌ها و گروه‌های مرجع و صاحبنظران و متخصصین اجتماعی در جهت کاهش تقاضا است.

مؤیدی گفت: در این راستا نیل به اهداف تعیین شده در امر مبارزه همه جانبه با مواد مخدر به ویژه در بحث روان گردان‌ها از سوی دولت اعلام شده و با عنایت به آغاز برنامه ششم توسعه که فعالیت آن از سال 96 شروع می‌شود زمینه‌های اجرایی و قانونی لازم در امر مبارزه با مواد مخدر که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، فراهم می‌شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در ابلاغیه خود خواستار کاهش 25 درصدی تقاضا مواد مخدر در کشور شده‌اند که دستیابی به این شاخص کلیدی نیازمند کاهش تقاضا در محیط‌های مختلف مانند خانواده، آموزشی، کاری، محلات و همچنین کاهش نرخ سن شیوع در جامعه است که تحقق این امر بدون کمک مردم و تشکل‌های مردم نهاد و غیر دولتی امکان پذیر نیست.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در این همایش می‌کوشیم با گفتمان‌سازی و بهره‌گیری از نظرات متخصصین و فعالان اجتماعی ضمن بررسی علمی و فرایند مبارزه با مواد مخدر، مطالعات در این بخش، ضرورت‌ها و نحوه جلب مشارکت‌های مردمی در امر کنترل و کاهش مبارزه با مواد مخدر و همچنین نقش اصناف در تحکیم حوزه صیانت و بهبود یافتگان و کمک به خانواده آنان را بررسی کنیم.

مؤیدی اظهارداشت: رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر اجتماعی شدن است و بر همین اساس تلاش‌ها و فعالیت‌های خود را اینگونه تنظیم کرده‌ایم که در این راه با اولویت قرار دادن مبارزه با مواد مخدر و اجتماعی شدن این موضوع می‌کوشیم در این فرایند گام‌های موثری را برداریم.

وی تصریح کرد: معتقدیم باید راه‌ها و استراتژی‌های موثر و اراده همه مردم می‌توانیم شاهد تحول و رویکرد و شتاب انگیز در بحث کاهش آسیب های اجتماعی در امر مبارزه با مواد مخدر باشیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در سال گذشته رویکرد جدیدی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین مسئولین نظام ایجاد شد.

مؤیدی گفت: تاکنون 3 جلسه با حضور رؤسای قوا و تمامی حوزه‌های مرتبط با کاهش آسیب‌های اجتماعی و با نقش کلیدی ستاد مبارزه با مواد مخدر در امر مبارزه با مواد مخدر و اجتماعی شدن آن برگزار شده است.

وی گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه کاهش اعتیاد موثر واقع شویم تنها راه تحقق این هدف بلند، استفاده همه جانبه از ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های ارزشمند مشارکت‌های مردمی است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: بیش از 2 هزار سازمان مردم نهاد در امر کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در کشور داریم.

وی گفت: هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران صاحب مدل و الگوی بسیار مناسبی برای بسیاری از کشورها در امر مبارزه با مواد مخدر و اجتماعی کردن آن است.

مؤیدی در پایان تصریح کرد: رئیس جمهور در آخرین جلسه برگزار شده در خصوص مبارزه با مواد مخدر تاکید ویژه‌ای کردند که برنامه مبارزه در این موضوع را براساس رویکرد استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردم نهاد در امر مبارزه با مواد مخدر تنظیم شود.