محمد فيضي در گفت و گو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در اين جهت ، برنامه هاي آموزشي بايد بر اصول پیــشگیری مـدرسه مـدار ، پیشگـیری جـامعـه‌مدار و پیشگیری متمركز بر خانواده استوار باشد.

وي با اشاره به اينكه سازمان‌هاي مدني و مردم نهاد بهترين دستگاه‌هايي هستند كه دولت را در امور پيشگيري از اعتياد به مصرف مواد مخدر مي توانند ياري دهند، اظهار كرد: اين سازمان‌ها برگرفته از قشرهاي مختلف مردم بوده و برنامه‌هاي آموزشي را در سطح ملي و حتي بين المللي مي‌توانند پياده كنند.

نماينده مردم اردبيل در مجلس تاكيد كرد: اجرای برنامه‌های موثر در سطح مدرسه، می‌تواند در تربیت و پرورش و نیز آموزش شیوه تصمیم‌گیری كودكان در امور مختلف نقش به سزایی داشته باشد.

فيضي ، یكی از كاربردهای چنین برنامه‌هایی را ایجاد احساس مسوولیت‌پذیری دانش‌آموزان در قبال عواقب طبیعی رفتار خود مانند مصرف مواد مخدر صنعتي و شيميايي بيان كرد.

وي اضافه كرد: از سوی دیگر با كمك كردن به دانش‌آموزان در به دست آوردن احترام كافی نسبت به خود، تصویری مناسب از شخصیت آنها در ذهنشان شكل مي‌گيرد و فرزندان برخوردار از این گونه شخصیت پسندیده، كمتر تحت تاثیر فشارهای نابهنجار هم‌سالان خود در محیط مدرسه قرار می‌گیرند.

فيضي با بيان اينكه، توجه به اين مسايل از اصول راهبردي در بحث پيشگيري اوليه از اعتياد است، گفت: همچنين بايد فضايي ايجاد شود تا برنامه‌هايي با نشاط به صورت تفریح، ورزش و یا فعالیت‌های اجتماعی خارج از برنامه درسی براي كودكان، نوجوانان و جوانان اجرا شود زيرا اين فعاليت‌ها و تفريحات به كاهش مصرف مواد مخدر منجر می‌ شود.

نماينده مردم اردبيل در مجلس افزود: اطلاع‌رسانی، سامان‌دهی و آموزش نهادهای فعال در سطح جامعه از ديگر برنامه‌هاي پیشگیرانه برای گروه‌های مختلف جامعه در امر مبارزه با مواد مخدر است .

فيضي تاكيد كرد: حساسیت به فرهنگ محلی و استانی در تركیب با خط‌ مشی كشوری بسیار حایز اهمیت است و بومی‌بودن نهادهای اجتماعی بايد در امر اطلاع رساني و ارايه برنامه هاي پيشگيري از اعتياد مد نظر قرار گي

وي اظهار كرد: برگزاري كارگاه‌های تخصصی، سخنرانی‌ها، گردهمایی‌ها و هم‌چنین وسایل ارتباطی جمعی در رساندن اطلاعات و فراهم كردن آموزش‌ها به متخصصان امر و نیز عموم جامعه به اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر كمك مي كند.

وي در ادامه با بيان اينكه بايد نگرش مردم نسبت به مجرم بودن معتادان نيز تغيير كند، گفت : نبايد معتادان را مجرم در نظر بگيريم ، اين نوع نگرش كار درمان را نيز مشكل كرده و امر مقابله را مختل مي كند.

اين نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي افزود: مراكز ترك اعتياد و درمان معتادان بايد در شهرهاي كوچك نيز با اصول علمي و بهداشتي گسترش يابد تا بتوان هماهنگ با ساير مناطق به كار همگاني در امر درمان معتادان و برگرداندن آنها به جامعه انجام داد.

فيضي خاطرنشان كرد: امروزه امر مبارزه اجتماعي با مواد مخدر به يك دغدغه ملي ميان مسوولان تبديل شده و بايد اصول پيشگيري را بيشتر از گذشته در مقابله با اعتياد پياده سازي كرد.