انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، گفت: به دنبال سرد شدن هوا سازمان بهزیستی و هم شهرداری به دنبال افزایش ظرفیت مراکز نگهداری معتادان خیابانی است که اگر این تعداد موجود دو برابر شود، وضعیت مناسب خواهد بود.

وی ادامه داد: البته با رویکرد جدیدی که در سازمان دنبال می‌شود فقط به دنبال این نیستیم که سرپناه‌ها و شلترها فقط به صورت سرپناه باقی بمانند. بلکه می‌خواهیم رویکرد درمانی و توانبخشی هم داشته باشند.

محسنی گفت: در رویکرد جدید ما، مصرف مدیریت شده مواد مخدر وجود دارد که همان اتاق تزریق است و فکر اولیه آن از بهزیستی آمده و اکنون به صورت پایلوت اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: ما در سرپناه‌ها و شلترها هدفمان این است که مددکار و روانشناس لازم را در این سرپناه‌ها قرار داده و افرادی را که شناسایی کرده و در این مکان‌ها نگهداری می‌کنیم از طریق این تیم مددکاری توانمند شوند. در واقع ما روی توانمندسازی و حرفه‌آموزی این افراد کار می‌کنیم.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با سازمان فنی وحرفه‌ای در زمینه آموزش بی‌سرپناهان و معتادان خیابانی، گفت: ما این تسهیلات اشتغال‌زایی را حتی سه برابر کرده‌ایم و از 5 درصد به 15 درصد افزایش داده‌ایم.

محسنی در مورد تعداد مراکز و سرپناه‌های موجود، گفت: مشخص نیست که تعداد موجود جوابگو است یا خیر، چون آمار جدیدی از افراد بی‌سرپناه و معتاد خیابانی نداریم. تعداد این افراد از 4 تا 6 هزار نفر تخمین زده می‌شود مثلاً بر روی تعداد زنان بی‌سرپناه نیز روی 2 تا 3 هزار نفر صحبت می‌شد اما در زمان جمع‌آوری 400 نفر بودند. بنابراین باید اقدام کرد و در آن موقع نسبت به تعداد این افراد و مراکز نگهداری پیش‌بینی‌های لازم را داشت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اگر با تعداد زیادی مواجه شدیم و دیدیم که مراکز بیشتری نیاز است می‌توانیم از افراد نوع‌دوست و خیر نیز بهره بگیریم و بهتر است برخی از این امور از دستگاه‌های دولتی به خیرین و بخش خصوصی واگذار شود. چرا که این بخش‌ها می‌توانند اعتماد و مشارکت چنین افرادی را جمع کنند.