به گزارش روابط عمومی شورای هماهنگی مبارزه باموادمخدر کیش، نشست مشترک کمیته فرهنگی پیشگیری و درمان و حمایت های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش که با حضور معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، روسای کمیته های پیشگیری و درمان، روسا و نمایندگان مرکز توسعه سلامت، فرماندهی انتظامی،بسیج، حفاظت هواپیمایی سپاه فرودگاه کیش، آموزش و پرورش، نماینده ولی فقیه در امنیت پرواز حفاظت هواپیمایی کشوری، رئیس ادره بهزیستی، مسئول ورزش های همگانی و مسئولان مراکز خصوصی مشاوره در دفتر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش برگزار شد.

محسن روشن پژوه معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در این نشست با اشاره به اینکه همدلی و هماهنگی خوبی در جزیره در پیشگیری از اعتیاد دیده می شود گفت: اگر بخواهیم مبانی علمی و مورد تایید بین المللی در مورد کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد را مرور کنیم اشاره به چند اصل مهم با رویکرد سلامت که مورد تاکید همگان است برای مداخلات سلامت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برای موفقیت در پیشگیری باید اصولی مانند جامعیت کامل و هماهنگی در تمام ابعاد گرایش، مصرف و عوارض مورد توجه قرار گیرد.

روشن پژوه ادامه داد: باید تمامی گروه های هدف با یک رویکرد همه جانبه در بخش های اجتماعی، روانی، معنوی و جسمانی مورد توجه قرار بگیرند و اگر در طیف مداخلات (پیشگیری، درمان و کاهش آسیب) تنها به یک بخش پرداخته شود مداخلات موفق نخواهد بود.

وی با بیان اینکه آنچه گفته می شود شاخص هایی است که مداخلات منطقه باید با آن ها انطباق داده شود تا در صورت نیاز اصلاحات صورت پذیرد اظهار کرد: مداخلات باید متناسب با اطلاعات بوم شناسی باشد در غیر این صورت ممکن است بخشی از این چرخه مغفول بماند.

معاون پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور توجه به تمام جمعیت هدف را مهم ارزیابی کرد و افزود: جمعیت هدف از زن، مرد، پیر و جوان با شاخصه های مذهبی، شغلی، معنوی و دیگر موارد باید مورد توجه قرار گرفته و با این الگوی مداخلات هماهنگ و منطبق باشد.

وی براجتماع محوری فعالیت ها به عنوان یک اصل مهم تاکید کرد و گفت: باید تحلیل وضعیت هر منطقه در همان منطقه صورت گرفته و یک جامعیت در مداخلات انجام شود.

روشن پژوه بر مشارکت مردم در فعالیت های پیشگیری تاکید کرد و افزود: اصل بعدی باید اجتماع محوری کار شود ، یعنی باید تحلیل وضعیت در خود کیش انجام شود و یک جامعیت مداخلات مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول در بهزیستی کشور ادامه داد: اصل دیگر مشارکت مردمی است که در توصیه های سلامت مطرح است و در جزیره کیش این مشارکت به خوبی مشاهده می شود و در نهایت اگر ما بتوانیم مداخلات را جامع، مبتنی بر تحلیل وضعیت، اجتماع محور و با مشارکت مردم محل انجام دهیم تاثیر بسزایی خواهد داشت.

روشن پژوه با اشاره به تمرکز بیشتر بر گروه های هدف خاص مانند مهد کودک ها، محیط های کار و آموزش بیان کرد: در زمینه پیشگیری در کشور برنامه های خوبی در حال اجراست و در این برنامه ها وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی به صورت مشارکت فعالیت می کنند که می توان در صورت تمایل به شکل اختصاصی از این برنامه در جزیره کیش نیز استفاده کرد.

وی افزود: این برنامه های اجتماع محور مبتنی بر اصول تحلیل وضعیت، توانمند سازی و توسعه مشارکت های مردمی برای کاهش عوامل خطر است و بهزیستی کشور آمادگی دارد این برنامه ها را در کیش به اجرا درآورد.

معاون سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اینکه اعتیاد پدیده ای هوشمند است که نسبت به تمامی سیستم هایی که مورد استفاده انسان قرار می گیرد دارای انعطاف بیشتری است افزود: پدیده اعتیاد به طور مداوم تغییر شکل داده و از سنتی به صنعتی تبدیل شده و هر روز نیز به شکلی دیگر خود را نشان می دهد.

روشن پژوه با تاکید بر مشارکت در اجرای برنامه های کاهش آسیب توسط مردم و تمامی نهادها خاطر نشان کرد باید عواملی که موجب تقاضا می شود با اولویت بندی از میان برداشته شود.

باید در مقابل خون شهدای مبارزه باموادمخدر احساس مسئولیت کنیم

همچنين محمد حسن جهان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش نیز در این مراسم با اشاره به اینکه قبول پست و قرار گرفتن در یک جایگاه برای فرد مسئولیت به همراه دارد و در قبال آن باید فرد جوابگوی خون شهدا باشد گفت: سخت است که در مسئولیتی جاخوش کرده باشیم و نتوانیم موفق شویم باید آن را واگذار کنیم چون حق الناس است.

وی با بیان اینکه قرار است درکمیته پیشگیری، درمان و مشارکت های مردمی کاری کنیم که آسیب دیدگان بهبود پیدا کرده و منشأ خیر و برکت برای جزیره باشند افزود: زمانی جزیره کیش، جزیره ای پاک خواهد بود که همت همه شامل حال جزیره شده و باورهای غلط را کنار بگذاریم.

جهان با اشاره به اینکه نیروی انتظامی با بیش از ۳ هزار و ۸۷۰ شهید مبارزه با مواد مخدر بر لبه تیغ مبارزه قرار گرفته است تاکید کرد: ما همواره معتقدیم که پیشگیری بهتر از درمان است و با سرمایه گذاری در این زمینه موفقیت بیشتری کسب خواهیم کرد.

با تلاش همه مسئولان، جزیره کیش بوی معنویت و پاکی می دهد

حجت الاسلام والمسلمین عابدین مرادی، نماینده ولی فقیه در حفاظت امنیت پرواز هواپیمایی کشور نیز در این نشست با اشاره به اینکه تصورم از جزیره کیش متفاوت از چیزی است که مشاهده کردم، جزیره کیش را شهری آرام با مردمانی سخت کوش خواند و از کسانی که بستر این آرامش را برای مردم ایجاد کرده اند قدر دانی کرد و افزود: جزیره کیش بوی معنویت و پاکی می دهد و افراد بسیار منزه، پاک و بی آلایشی در آن زندگی می کنند.

وی تاکید کرد: آرامش و امنیتی که امروز در این جزیره و در کشور دیده می شود به برکت انقلاب اسلامی است و امید است سایه بلند رهبری تا ظهور امام زمان مستدام باقی بماند.

شقایق کهور زاده رئیس اداره بهزیستی کیش نیز در این نشست با تاکید بر آموزش موارد پیشگیری از اعتیاد در مدارس، مهدهای کودک و محلات گفت: برای گسترش فضای آگاهی مردم تلاش شده است تا با همکاری با ارگان ها و نهادهای مستقر در کیش کلاس های آموزشی در این مکان ها نیز برگزار شود.

محمدرضا رضانیا رئیس مرکز توسعه سلامت کیش نیز به اشاره به ۴ مرکز فعال درمان بر نظارت مستمر بر عملکرد این مراکز تاکید کرد و افزود: نواقصی در دو مرکز وجود داشت که برای رفع آن ها نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است.

گفتنی است در پایان این نشست ضمن تصویب چند مصوبه در خصوص اقدامات خاص کمیته های فرهنگی پیشگیری و کمیته درمان، مقرر گردید در خصوص استقلال اداره بهزیستی کیش و تامین اعتبارات و بودجه مستقل پیشگیری از طرف سازمان بهزیستی کشور از طریق معاون پیشگیری و درمان اعتیاد این سازمان پیگیری های لازم صورت پذیرد.