به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست هم‌اندیشی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که با حضور تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر، ورزشکاران و نمایندگان سازمان هاي مردم‌نهاد در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد، گفت: مطالعات زیادی در حوزه اعتیاد و قاچاق مواد مخدر صورت گرفته است و اين حوزه ، به قدري مهم است که حتی دبیرکل سازمان ملل یک دفتر جداگانه براي آن ايجاد كرده و يك مدير اجرايي براي آن منصوب كرده است.

وي افزود: همکاری‌های بین‌المللی، پروتکل‌ها، تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌های زیادی در خصوص مبارزه جهانی با مواد مخدر همواره وجود داشته و خواهد داشت.

دبيركل ستاد افزود: 250 میلیون نفر در دنیا معتاد هستند که در ایران برخی این آمار را یک میلیون و 350 هزار نفر و برخی دیگر آن را 2 میلیون نفر اعلام می‌کنند اما براساس شیوع‌شناسی انجام شده؛ رشد شیوع اعتیاد در کشور ما پایین‌تر از 50 درصد است.

رحماني فضلي إظهار كرد: در جهان 10میلیون نفر در حوزه بین‌المللی قاچاق فعاليت دارند و گردش مالي مواد مخدر 1500 میلیارد دلار است. همچنين 6500 میلیارد دلار سود ناشی از قاچاق مواد مخدر است.

وی افزود: در سال 2016 در افغانستان بیش از 4800 تن مواد مخدر تولید شده و متأسفانه سطح تولید کشت بین 30 تا 40 درصد افزایش یافته است.

وزير كشور در ادامه؛ سود ترانزیت مواد مخدر از افغانستان تا رسیدن آن به حوزه بالکان را بالغ بر 28 میلیارد دلار خواند و گفت: با تلاش‌های انجام شده در سال جاری حدود 600 تن مواد مخدر در 10 ماه اخیر در کشورمان کشف شده که در این مسیر بیش از هزار عملیات از لب مرزها تا قلب تهران صورت گرفته است که این میزان، نشان‌دهنده 14 درصد رشد است.

رحماني فضلي گفت: 750 هزار نفر در سال جاری در کمپ‌های ترک اعتیاد پذیرفته و بهبود یافته‌اند که 80 درصد این اقدامات توسط NGO ها و خیرین انجام شده است.

وي افزود: فقر یکی از دلایل اعتیاد است اما خیلی از افراد معتاد، شاغل و ثروتمند هستند به طوری که 15 درصد معتادین ما شاغل و متأهل هستند. رشد اعتیاد در بین بانوان نيز نگران كننده است.

دبيركل ستاد گفت: میانگین پاک ماندن معتاد ترک کرده در مراکز ترک اعتیاد در دنیا 20 درصد است که این میزان در ایران 10 تا 15 درصد است.

رحماني فضلي اظهار كرد: در سال‌های قبل در تهران و شهرهای بزرگ نسبت به جمع‌آوری معتادین متجاهر اقداماتی صورت گرفته و به‌عینه مشاهده کردیم که 40 درصد سرقت در این ایام کاهش پیدا کرد.

وي بيان داشت: بیش از 64 درصد زندانیان ما به طور مستقیم و غیر مستقیم به اعتیاد و همچنین 50 درصد طلاق‌ها مربوط به اعتیاد بوده است.

وي در ادامه؛ بهترین راه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی را معتاد نشدن كسي در جامعه دانست و گفت: توقع ما از اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر آن است که هر کسی در دایره تأثیرگذاری خود بتواند اقداماتی را در مبارزه با اعتیاد و کاهش آسیب‌های اجتماعی آن انجام دهد.

وزير كشور گفت: بیش از 300 تا 400 نوع مواد مخدر در دنیا در اشکال مختلف وجود دارد. خانواده اي فرزندش گرفتار اعتياد صنعتي مي شود، تا ماه ها متوجه اعتياد فرزندشان نمي شود

رحماني فضلي تصريح كرد: از گروه‌های مرجع می‌خواهیم در موضوع مواد مخدر و لزوم مراقبت خانواده‌ها از جوانان اقدامات مناسبی را در حیطه نفوذشان انجام دهند. ضمن اینکه ما هم به عنوان وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر هر کمکی از دستمان برآید انجام خواهیم داد.

وي اظهارداشت: ایجاد حساسیت در جامعه درباره مواد مخدر همواره در دستور کار ما بوده است و به همین جهت طرحی را در این خصوص خدمت مقام معظم رهبری (مدظله العالي) ارائه کرده‌ایم.

دبيركل ستاد گفت: مقام معظم رهبری درباره کاهش آسیب‌های اجتماعی اولویت‌هایی را مطرح فرموده‌اند که آسیب‌هایی همچون اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، مفاسد اخلاقی و اجتماعی و بیکاری از این اولویت‌ها است.

رحمانی فضلی خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبری در جلسه چهارم سران قوا و متولیان مبارزه با مواد مخدر و کاهش آسیب‌های اجتماعی به صراحت فرمودند هر کسی مسلمان است و به اسلام، دین خدا و پیغمبر اعتقاد دارد باید در زمینه طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی که مورد رضایت خداوند است اقداماتی انجام دهد. لذا همه مسئولین و متولیان باید اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهند.

وی در پايان با بيان تاكيد بر اينكه اگر با مواد مخدر و اعتياد مبارزه شود، طلاق، سرقت و فساد کنترل مي شود، تصریح کرد: باید ساز و كاري فراهم شود تا طرح‌ها، پیشنهادات و الگوهای خوب در زمینه مبارزه با مواد مخدر براساس اقدامات مردمی انجام شود.

گفتي است در اين نشست چهره های مطرحی همچون علی نصیریان، داريون اسد زاده، اردلان شجاع كاوه، ایرج راد، پوران درخشنده، فرهاد قائميان، مرضيه سعادت،‌كمند اميرسليماني، امين زندگاني، مجید صالحی، فرهاد اصلانی، پروانه معصومی، داريوش كاردان، محمود شهرياري، سروش گودرزي و هادي ساعي ، حميد سوريان و ... حضور داشتند.