40 هزارمعتاد تحت پوشش شربت تریاک قرار دارند/ حذف 10 درصد مراکز درمان اعتیاد متخلف پرویز افشار روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نگاه ما به شربت تریاک، کاهش آسیب است و به همین منظور به این نتیجه رسیده ایم که توزیع شربت تریاک را در کشور توسعه دهیم. 

وی دوره درمان معتادان به شربت تریاک را 11 ماه بیان کرد و افزود:‌ معتادان با مصرف این شربت، بتدریج درمان می شوند تا سم زدایی بلندمدت درباره آنها انجام گیرد.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در مراکز درمانی شربت متادون وجود نداشته و ندارد.

وی با اشاره به افزایش آمار مسمومیت و مرگ و میرهای ناشی از مصرف تریاک سرب دار هم گفت: به شوراهای هماهنگی سراسر کشور ابلاغ کردیم که استفاده از شربت تریاک جزو لاینفک برنامه های درمانی مراکز قرار گیرد.

کاهش 25 درصدی مدیریت مصرف مواد مخدر

افشار با اشاره به مدیریت مصرف مواد مخدر در کشور اعلام کرد: در حال حاضر شاهد کاهش 25درصدی اعتیاد در کشور هستیم.

وی اظهار کرد: مدیریت مصرف مواد مخدر جزو سیاست های کلان برنامه های ششم توسعه است و توسط مقام معظم رهبری با دو رویکرد توجه به سیاست های کلان و دوم مدیریت مصرف ابلاغ شده است که هم اینک در دستور کار است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر، مدیریت کلان را چنین تعریف کرد: مدیریت کلان مصرف یعنی آنکه رابطه مصرف کننده را با تریاک قطع کنیم که یکی از راههای آن استفاده از شربت تریاک است که بدنبال توسعه آن هستم.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر درکنترل و نظارت بر توزیع داروها بویژه ماده های مخدر پیشنهاد داد: اول آنکه تمامی داروهای تولیدی از جمله ماده های مخدردار هولوگرام دار شوند و دیگر آنکه برچسب مشخصی بر آنها زده شود.

وی راه اندازی سامانه به نام آیداتیس را برای نام نویسی معتادان را در مراکز بهبودی را از دیگر این راهکارهای کنترل انحراف در توزیع ماده های دارویی مخدر عنوان کرد.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: انجام این اقدامات باعث می شود آدم های تکراری در مراکز برای گرفتن سهمیه شربت تریاک به حداقل برسند. اما با تمام اقداماتی که انجام می شود احتمال انحراف و خطا همچنان وجود خواهد داشت وهیچ کس نمی تواند منکر آن شود و البته در همه جای دنیا نیز این انحرافات وجود دارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره نظارت براقدام برخی مراکز درمانی برای دریافت سهمیه چند برابری شربت تریاک گفت: نظارت برموضوع توزیع سهمیه شربت تریاک درهراستان توسط دبیرخانه شورای هماهنگی صورت می گیرد. یعنی کمیته نظارتی متشکل از نماینده شورا، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده است که کار نظارت را انجام می دهند؛ البته درپاره ای از موارد که می خواهند اقدامات سلبی انجام دهند نمایندگان نیروی انتظامی و دادستانی هم در این کمیته تخصصی حضور می یابند.

افشار با بیان اینکه مکانیزم موجود طوری نیست که بتواند بر همه مراکز در فواصل کوتاه نظارت کند وآنها را مورد بازرسی قرار دهد، افزود:بدنبال آن هستیم تا از طریق اتحادیه صنفی مراکز استان اقدام کنیم وهم اینک این کار از طریق یکی از مراکز استان انجام شده و نتیجه مثبت بوده است.

حذف 10 درصد مراکز متحلف درمان اعتیاد

افشار اعلام کرد: 10 درصد مرکز متخلف و مراکزی که با وجود دریافت سهمیه شربت تریاک کار درمانی اعتیاد را انجام نمی داده اند بدون درگیری قانونی بخودی خود حذف شده اند و هم اینک کار نظارت در مراکز در حال انجام است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: هیچ مرکز درمانی نمی تواند بیش از سهمیه تعیین شده شربت تریاک دریافت کند و بنام هر پزشک تنها 21 سهمیه شربت تریاک به مراکز درمانی ارائه می شود.

وی با اشاره به تخلفات برخی پزشکان مراکز درمانی اعتیاد گفت: متاسفانه مشاهده می شود که برخی پزشکانی که مجوز مراکز درمان اعتیاد به نامش است اقدام به واگذاری امورات مرکز ترک اعتیاد طی یک قرارداد نانوشته به افراد دیگر می کنند که این کار خلاف است اگر مشخص شود باید با آنها برخورد شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: گزارش پزشکان متخلف را برای پیگیری بیشتر به وزارت بهداشت و درمان ارجاع خواهیم داد.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ هر فرد حقیقی یا حقوقی مجاز است فقط یک مرکز درمان را تحت پوشش خود قرار دهد و این مطلب که مدیریت چندین مرکز ترک اعتیاد به یک فرد واگذار شده باشد، نادرست است.

به گزارش ایرنا؛ در حال حاضر یک میلیون و 325 هزار نفر در کشور معتاد هستند.