به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، علی مؤیدی شب گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به لزوم توجه متوازن به موضوع مبارزه با اعتیاد اظهار کرد: اعتیاد در عصر جدید متناسب با تکنولوژی تغییر کرده و اگر به‌صورت متوازن به آن توجه نشود مشکلات متعددی را به وجود خواهد آورد و در کشور ما هم با توجه به جمعیت و وسعت قابل توجه، ما نیز از این تهدید رنج می‌بریم؛ البته بعد از انقلاب اسلامی توفیقات خوبی در این عرصه داشتیم و در عین حال اشکالاتی هم وجود داشت که باید با رویکرد جدید توفیقات بهتری را کسب کنیم.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص تغییر رویکرد مبارزه با اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر در دولت یازدهم گفت: در 4 سال گذشته و از بدو انتصاب آقای رحمانی فضلی، ایشان با یک نگاه علمی و تمرکز بر مباحث مطالعاتی و دانشگاهی، رویکرد جدیدی را ترسیم کردند و در ابتدا مطالعه دقیقی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه اعتیاد صورت گرفت تا اقدامات بعدی مبتنی بر مباحث علمی و آمار باشد.

وی اضافه کرد: در گام دوم چون نگاه گذشته به مبارزه با مواد مخدر یک نگاه حاکمیتی بود تلاش شد از تجربه سایر کشورها مبنی بر بهره‌مندی از پتانسیل‌های مردمی استفاده شود و نهادهای اجتماعی را به حاکمیت نزدیک کنیم و گفتمان جدیدی را بین مردم، نهادهای اجتماعی و حاکمیت ایجاد کنیم که خوشبختانه توفیقات نسبی خوبی به دست آمد. در این آسیب‌شناسی متوجه شدیم اعتیاد جزو مطالبات اصلی مردم است و بر رویکرد اجتماعی شدن مبارزه، متمرکز شدیم که این رویکرد به‌عنوان مدل خوبی از سوی سازمان ملل شناخته و معرفی شد.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه برخی از کشورهای دنیا از مدل ایران در مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر استفاده می‌کنند، گفت: اخیراً کشورهای آسیای مرکزی به رویکرد ما اقبال نشان دادند و در بخش مشارکت‌های مردمی، از مدل کشورمان استقبال کردند.

مؤیدی با ابراز اینکه امروز خوشبختانه همه سطوح مختلف دولتی، برنامه‌های مشخصی در این بخش دارند، افزود: وقتی مطالعه‌ای در دفتر رهبری با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در طول دو سال گذشته انجام شد 4 جلسه در خصوص آسیب‌های اجتماعی برگزار شد و شخص حضرت آقا و رؤسای قوا به موضوع آسیب‌های اجتماعی ورود کردند که در گذشته چنین اتفاقی نیفتاده بود و در مهر ماه نیز جلسه بعدی تشکیل خواهد  شد.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص افزایش مشارکت‌های مردمی در دولت یازدهم نیز گفت: قبل از دولت یازدهم تعداد سمن‌های موجود در حوزه مبارزه با اعتیاد حدود 1200 مورد بود ولی در طول 4 سال گذشته این تعداد 100 درصد رشد داشت و تعداد سمن‌های فعال در این حوزه به عدد 2365 سمن رسید که نشان‌دهنده نزدیک شدن نهادهای اجتماعی به بخش حاکمیتی است.

وی با اظهار اینکه یکی از کارهایی که انجام شد طی 4 سال اخیر، شفاف‌سازی آمار در حوزه اعتیاد بوده است، گفت: در گذشته بنا به مصلحت‌ها و به‌تشخیص مسئولین وقت، آمارها در این حوزه شفاف نبود ولی در سال 94 مطالعه‌ای انجام شد و در حوزه آماری شفاف‌سازی کردیم؛ در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که نزدیک به 2 میلیون و 800 هزار مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر در کشور وجود دارند که این تعداد شامل کسانی که به‌صورت تفننی هم مواد مخدر مصرف می‌کنند نیز می‌شود.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص اقدامات انجام‌گرفته در حوزه پیشگیری گفت: ما معتقدیم اگر یک ریال در حوزه پیشگیری هزینه کنیم، در بخش درمان، ده‌ها ریال صرفه‌جویی کرده‌ایم؛ لذا طی این سال‌ها سعی کردیم محیط آموزشی، خانواده و محیط کار را در حوزه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد دخیل کنیم.

وی با اعلام اینکه در 4 سال اخیر آموزش‌های پیشگیرانه در محیط‌های آموزشی، 45 درصد و در محیط خانواده 60 درصد افزایش داشته است، گفت: ما همچنین کارگاه‌های با ظرفیت بالاتر از 50 نفر را تحت آموزش‌های خود قرار دادیم.

مؤیدی با اشاره به برنامه‌های مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش و پرورش افزود: بر اساس کار جدیدی که در حوزه آموزش و پرورش انجام گرفته، کتابی برای همه معلمین در تمام مقاطع مختلف آموزشی تألیف شده تا موضوع آگاهی‌بخشی در این حوزه به‌صورت جدی‌تر دنبال شود.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: به‌عنوان مثال در مقطع ابتدایی کتاب درسی خاصی در این حوزه در اختیار معلمین عزیز قرار می‌گیرد که می‌بایست به‌صورت روزانه بخشی از آن را به دانش‌آموزان تدریس کنند. همچنین در حوزه اول متوسطه نیز همه معلمین موظف هستند به این کتاب مسلط شوند و در دوره دوم دبیرستان هم این برنامه دنبال می‌شود که این اقدام جزو دستاوردهای مهم دولت یازدهم در حوزه آگاهی‌بخشی در موضوع اعتیاد است.

وی با تذکر اینکه والدین باید نسبت به مهارت فرزندانشان در خصوص این درس همچون سایر دروس حساسیت لازم را داشته باشند و نسبت به ارتقاء دانش فرزندانشان در این بخش نیز از معلمین مطالبه کنند، گفت: علاوه بر این موارد، در دوره دانشگاهی نیز دو واحد درسی تعریف شده و از سال گذشته توسط وزارت آموزش عالی ابلاغ شده است.

مؤیدی در ادامه این برنامه با انتقاد از برخی سیاه‌نمایی‌ها در حوزه اعتیاد اظهار کرد: متأسفانه در برخی حوزه‌ها سیاه‌نمایی می‌شود مثلاً در حوزه زنان می‌گویند رشد اعتیاد در این حوزه بسیار زیاد است این در حالی است که کمتر از یک درصد زنان جامعه ما به اعتیاد مبتلا هستند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اهمیت و حساسیت موضوع درمان معتادان افزود: بخش درمان حساسترین بخش در فرایند مبارزه با اعتیاد است و خوشبختانه در یک دهه اخیر تمرکز خوبی در این بخش داشتیم و در 4 سال گذشته هماهنگی خوبی بین وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سمن‌ها به وجود آمده است و امروز شاهد هستیم که 80 درصد درمان اعتیاد توسط سمن‌ها و بخش خصوصی انجام می‌شود و ما تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت خوب نهادهای مردمی نهایت استفاده را ببریم.

وی در ادامه گفت: البته انتظار ما از وزارت بهداشت و رفاه این است که در بخش طرح تحول سلامت هم به موضوع اعتیاد توجه کنند.

مؤیدی اضافه کرد: همچنین انتظار می‌رود با توجه به دستور رئیس جمهور و مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت رفاه در بخش بیمه معتادان ورود کرده و بیمه آنها را تضمین کند و این در حالی است که ما در این بخش مشکلاتی را داریم.

وی با بیان اینکه مراکز ماده 16 در 20 استان کشور فعال هستند، گفت: در 4 سال گذشته ظرفیت مراکز ماده 16 تهران در حدود 400 نفر بود و این در حالی است که امروز بین 8500 تا 10 هزار معتاد متجاهر در تهران ساماندهی می‌شوند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر جایگاه ویژه ایران در حوزه مقابله با مواد مخدر در دنیا گفت: کشور ما در حوزه مقابله در دنیا صاحب مدل است و این موفقیت حاصل خون هزاران شهیدی است که از ابتدای انقلاب تا امروز برای حفظ امنیت این مرز و بوم تلاش کرده‌اند.

وی با اشاره به تقدیر سازمان‌های بین المللی در امر مبارزه کشورمان با مواد مخدر گفت: ما در چند ساله گذشته تمرکز خود را بر مجاری ورودی در استان‌های شرقی و جنوبی کشور گذاشته‌ایم و از سوی مقابل مبادی خروجی را  نیز مورد توجه قرار داده‌ایم؛ از این رو به‌جرئت می‌توانم بگویم بیش از 75 درصد از کشفیات مواد مخدر کشورمان در مرزها و جدار مرزی رخ می‌دهد و ما سعی می‌کنیم ورود مواد مخدر به کشور به حداقل ممکن برسد.

مؤیدی با اشاره به ارتقاء توانمندی کشورمان در حوزه رصد شبکه‌های بین المللی قاچاق مواد مخدر نیز افزود: در حال حاضر بانک اطلاعاتی شبکه‌های بین المللی برای شناسایی عناصر اصلی این باندها تشکیل شده است.

وی گفت: یکی از اقدامات جدید انجام‌شده ارتقاء قدرت ضربه زدن به بنیان‌های مالی و اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر است که قبلاً یکی از حلقه‌های مفقوده در این حوزه بود به‌شکلی که در گذشته از طریق قاچاقچیان مواد مخدر موفق به شناسایی گردش مالی آنها می‌شدیم ولی امروز از گردش‌های مالی و بانکی مشکوک، به مجرمین و قاچاقچیان مواد مخدر می‌رسیم.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تقدیر از ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر گفت: اخیراً مجلس به موضوع اعتیاد و مواد مخدر ورود پیدا کرد ولی ما از مجلس انتظار بیش از این داریم چراکه برخورد برشی راهی برای ما هموار نمی‌کند.

وی افزود: پس از اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در سال 89، مجلس می‌بایست لیست مواد جدید و «ان‌پی‌اس»ها را تهیه، تصویب و ابلاغ می‌کرد ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.

مؤیدی در پایان خاطرنشان کرد: مخاطب اصلی ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر، دانش‌آموزان و خانواده‌ها هستند و اگر ما بتوانیم بنیه آنها را در این بخش تقویت کنیم در مراحل بعدی نگرانی کمتری داریم و از این رو با توجه به ورود مواد مخدر و روانگردان جدید که با رنگ و لعاب بسیار جذاب وارد بازار می‌شوند این انتظار وجود دارد که والدین توجه بیشتری به فرزندان خود داشته باشند و با محبت و مهربانی، مهارت‌های خودکنترلی را به فرزندانشان بیاموزند.