به گزارش خبرگزاری ایلنا، دکتر فرزاد گوهردهی گفت: رتبه مازندران در حوزه شیوع مصرف انواع مواد مخدر بین ۳۱ استان‌های کشور بیستم است و ۷۰ درصد مواد مصرفی در استان هم تریاک 70.6 درصد و سپس شیره تریاک است.

 وی بابیان اینکه سن شیوع مصرف قلیان در مازندران از متوسط سن کشوری حدود ۱.۲ سال کمتر است، افزود: سن شیوع مصرف قلیان در استان ۲2.۳ سال و شیوع مصرف سیگار هم ۲۱.۶ سال است.

مدیرکل بهزیستی مازندران یکی دیگر از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از مواد مخدر را شیوع مصرف داروهای مسکن حاوی کدئین به‌صورت خودسرانه در سنین پائین برشمرد و گفت: طبق بررسی‌های علمی و پژوهشی شیوع شناسی حدود ۳۰ درصد از جمعیت استان در ۲۵ سالگی انواع داروهای حاوی کدئین به‌ویژه استامینوفن را به‌صورت خودسرانه مصرف می‌کنند.

گوهردهی افزود: همچنین مصرف خودسرانه قرص خواب‌آور دیازپام نیز در بین جمعیت استان مازندران بسیار زیاد شده است.

وی روند گسترش اعتیاد مزمن و پیش‌رونده در جمعیت استان را خطر جدی در استان توصیف کرد و گفت: وابستگی و تحمل معتادان به مواد مخدر در استان نیز نگران‌کننده است.

گوهردهی به فعالیت یک مرکز درمان سرپایی دولتی درمان اعتیاد و 60 مرکز درمان غیردولتی در استان مازندران اشاره کرد که در مرکز غیردولتی بالغ‌بر هشت هزار و 100 نفر افراد معتاد از خدمات مرتبط برخوردار هستند.

وی همچنین از فعالیت 53 کمپ ترک اعتیاد با ظرفیت شش هزار 813 نفر در استان خبر داد و گفت: مراکز درمان بین‌راهی و مرکز جامع درمان اعتیاد از دیگر خدمات این اداره کل است.