انوشیروان محسنی بندپی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه کنگره دانش اعتیاد افزود: سازمان بهزیستی متولی 2600 مرکز ترک اعتیاد در سطح کشور است و حدود 5000 مرکز دیگر هم بصورت مطب تحت نظارت وزارت بهداشت فعال هستند.

وی گفت: سازمان بهزیستی خدماتی نظیر مددکاری اجتماعی و متادون درمانی را ارائه می کند ولی نیازمند گسترش مراکز ترک اعتیاد هستیم.

محسنی بندپی افزود: رویکرد جدید ما درمان اجتماع محور است و در طرحی تازه مراکز استانی ترک اعتیاد را ایجاد کرده ایم که نگهداری طولانی مدت را انجام می دهند.

وی گفت: در این مراکز استانی افراد بین 5 تا6 ماه نگهداری می شوند و یک تیم کامل شامل پزشک عمومی، روانشناس، مددکار اجتماعی و حرفه آموز خدمات رسانی می کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: بررسی ها نشان داده است 70 درصد از افرادی که در این مراکز مراحل مختلف ترک را سپری می کنند، دیگر به سوی اعتیاد باز نمی گردند.

بیمه‌ها دخالتی در پوشش هزینه‌های ترک اعتیاد ندارند

وی گفت: بیمه ها دخالتی در پوشش هزینه های مراکز ترک اعتیاد ندارند و صرفا بخشی از هزینه سم زدایی در مطب ها را تقبل می کنند.

محسنی بندپی افزود: افرادی که فقط برای سم زدایی به مطب ها مراجعه می کنند می توانند بار اول 75 درصد، بار دوم 50 درصد و بار سوم 25 درصد از هزینه ها را از طریق بیمه پرداخت کنند.