به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید رضازاده پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در آئین افتتاحیه نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تدوام درمان در کشور اظهار کرد: امروز با یک مسئله و آسیب اجتماعی مهم به نام اعتیاد روبه‌رو هستیم که مقام معظم رهبری هم تذکرات بسیاری درباره کنترل آن داشته اند.

وی با بیان اینکه اعتیاد تنها جنبه جسمی ندارد، افزود: در درمان اعتیاد اگر تنها به جنبه جسمی آن توجه کنیم شاهد اثربخشی نخواهیم بود و اگر به ریشه‌های این موضوع توجه نشود مانند برنامه‌های گذشته موفق نخواهیم بود، همچنین توجه به جنبه‌های روحی، روانی، اخلاقی و معنوی در درمان اعتیاد همگی به هم وابسته هستند و با خدشه دار شدن هر کدام دیگری دچار مشکل می‌شود و همه اینها را باید در یک بسته جامع دید که در روش تی سی این امر وجود دارد.

معاون پیشگیری و توسعه سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در بهبود آسیب اعتیاد توجه به عوامل ریشه ای موفقیت را بیشتر می کند، تصریح کرد: باید الگوهای موفق دنیا را در بستر فرهنگی و خانواده‌ای همین جامعه اجرایی کنیم. تیم درمان هم باید دارای تخصص‌های کامل و لازم باشد و در این روش تنها یک تخصص وجود ندارد، بلکه تیمی متخصص درمان را بر عهده خواهد داشت.

وی با تأکید برلزوم توانمندسازی بهبودیافته‌گان پس از درمان اظهار کرد: باید به توانمندسازی افراد توجه کنیم و تحقیر افراد معتاد خود ضربه‌ای به توانمندسازی خواهد بود، امروز بیش از ۲۰ سال درمورد مداخلات اثربخش یا غیراثربخش تجربه داریم، باید مداخله‌ای را طراحی می‌کردیم که باعث درمان اثربخش باشد، در این مدل بیمار پس از سم زدایی برخلاف گذشته رها نمی‌شود و طول درمان برای هر فرد طراحی و تکمیل می شود.

معاون پیشگیری و توسعه سازمان بهزیستی با بیان اینکه دوره‌های درمانی کوتاه مدت چندان اثربخش نیست، اظهار کرد: سم زدایی بخش کوچکی از درمان است و همه درمان نیست، بلکه شروع کار است و در مدل تی سی به همه این موارد توجه شده است و تدوام درمان سرپایی و حمایت خانواده برای بهبودی فرد بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه امروز تی سی یک مدل اقامتی است که حرفه آموزی و اشتغال افراد را هم در نظر دارد، گفت: این روش به اجتماعی شدن معتادان کمک می‌کند، همچنین پیش بینی اقامت افرادی که جا و مکانی ندارند هم شده همچنین پس از حرفه آموزی این افراد به اشتغال معرفی می شوند، درحالیکه در مدل‌های قبلی توجه چندانی به موضوع اشتغال نشده بود و توجه به این امر باعث موفقیت آمیز بودن ۵۰ درصدی روش تی سی در درمان معتادان شده است.