فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت تیم‌های سیار در اطراف مناطق آسیب‌خیز و پاتوق‌های معتادان گفت: ما دو دسته تیم سیار داریم که گروه اول وابسته به DICها نیستند، اما هر DIC باید حداقل دو تیم سیار داشته باشد یعنی دو معتاد پاک شده وسایل بهداشتی و خدمات مورد نیاز معتادان پرخطر مانند سرنگ، پدالکلی و ...در یک کوله پشتی حمل می‌کنند و به پاتوق‌های معتادان می‌برند. به این ترتیب تیم‌های سیار وابسته به DICها یا مراکز روزانه به معتادان مناطق آسیب دیده خدمات رسانی می‌کنند.


معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور افزود: دو سال است که علاوه بر این دو دسته تیم سیار مستقل و وابسته به DICها، موبایل ون‌ها نیز در حال ارائه این خدمت هستند. به همین منظور این موبایل ون‌ها نه تنها خدمات DIC  را به شکل کامل ارائه می‌دهند، بلکه غذا هم در اختیار این افراد آسیب‌دیده قرار می‌دهد. همچنین اگر فردی به دلیل زخم نیاز به پانسمان، یا به دنبال وضعیت حاد نیاز به انتقال به درمانگاه داشته باشد، این ون‌ها آماده ارائه خدمات هستند.


به گفته براتی سده، هزینه خریداری این ون‌ها از سوی سازمان بهزیستی به موسسات همکار سازمان بهزیستی در حوزه اعتیاد پرداخت شده است و این موسسات نیز به ارائه این خدمات متعهد شده‌اند و در حال حاضر در بیش از ۱۸ استان کشور این خدمات ارائه می‌شود.


وی در ادامه به نتایج مثبت این شیوه از خدمات رسانی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در مقایسه با تاسیس DICها که ممکن است در برخی مناطق شهری منجر به واکنش منفی اهالی منطقه ‌شود، موبایل ون‌ها ( ون‌های سیار) با مشکلات کمتری رو به رو باشند، با این حال هزینه آنها برای سازمان بهزیستی بیشتر است.


معاون توسعه درمان و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: با توجه به گرانی بنزین، احتمالا فعالیت این ون‌ها نیز با چالش‌هایی رو به رو می‌شود که امیدواریم دولت برای حل مشکل سهمیه این ون‌ها نیز تدابیر لازم را اتخاذ کند. این ون‌ها اگر ادامه فعالیت پیدا نکنند هزینه‌های دوسال گذشته سازمان بهزیستی و سرمایه گذاری روی این بخش نافرجام باقی می‌ماند. 


براتی سده در ادامه تصریح کرد: مجموع این ون‌ها حدود ۴۰ دستگاه است اما حجم خدمات آنها گستره زیادی از معتادان پرخطر و آسیب دیده را شامل می‌شود. موسسات اعلام کرده‌اند که تامین هزینه‌ بنزین این دستگاه‌ها برایشان دشوار شده است. امیدواریم با هماهنگی‌های آتی برای آنها سهمیه‌ای دریافت یا مشکلات آنها را به نحوی برطرف کنیم.