سرهنگ عبدالوهاب حسنوند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: جمهوری اسلامی و پلیس در زمینه مبارزه با مواد مخدر عملکرد قابل قبولی دارد. اما چند موضوع است که شاید سبب نارضایتی مردم در این زمینه باشد.

وی با اشاره به اینکه پلیس از مرز تا پایتخت در حال مبارزه با توزیع مواد مخدر است، افزود: ماده ۴، ۸ و حتی ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر سبب برخی از نارضایتی‌ها در زمینه مبارزه با مواد مخدر می‌شوند؛ به عنوان پلیس تلاش می‌کرد و معتادان متجاهر را جمع می‌کرد اما متأسفانه باید طبق قانون آنها را نهایتاً ۶ ماه نگهداری می‌کرد که این کار تمام وقت و هزینه را به هدر می‌داد چراکه مدت زمان ۶ ماه برای ترک اعتیاد و بازپروری یک معتاد مناسب نیست.

به دلیل نبود اردوگاه نمی‌توان با خرده فروشان مواد مخدر برخورد کرد

معاون عملیات پلیس تهران بزرگ گفت: ماده ۴۲ قانون مبارزه با مواد مخدر می‌گوید بخشی از محکومان مواد مخدر باید در اردوگاه‌ها باشند اما به دلیل عدم وجود این اردوگاه‌ها نمی‌شود با این محکومان برخورد کرد و چرخه برخورد با این مجرمان ناقص می‌ماند.

حسنوند با بیان اینکه اگر این ماده قانون‌ها اصلاح شوند شاهد مناسب سازی چرخه مبارزه با مواد مخدر هستیم، افزود: به رغم موفقیت‌های خوبی که در زمینه مبارزه با خرید و فروش و قاچاق مواد مخدر داشته ایم متأسفانه در زمینه پیشگیری از اعتیاد ضعف داریم.

علیرغم موفقیت‌های خوبی که در زمینه مبارزه با خرید و فروش و قاچاق مواد مخدر داشته ایم متأسفانه در زمینه پیشگیری از اعتیاد ضعف داریم

وی با بیان اینکه در حوزه آگاه سازی خانواده در مورد اعتیاد هم عملکرد قابل قبول و شایسته ای نداشته ایم، گفت: باید در تمامی ابعاد حتی کمک از رسانه و وزارت خانه‌های مربوطه مانند آموزش و پرورش و علوم ورود کرد تا بتوان این ضعف‌ها را جبران کرد.

رئیس سابق پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با اشاره به اینکه قانون ۱۷ دستگاه را در امر پیشگیری و ترک اعتیاد مسئول کرده است، گفت: این دستگاه‌ها باید همزمان با هم در این راه تلاش کنند تا بتوان نتیجه شایسته ای گرفت و زحمات و تلاش‌های دستگاه دیگر به هدر نرود.

حسنوند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مردم در شهر تهران از عملکرد پلیس در مقابله با معتادان ناراضی هستند، گفت: یک بخشی از این افراد معتادان متجاهر رها شده هستند که بارها اعلام شده است اینها ۹ هزار نفر هستند و طرفیتی برای نگهداری تمام این افراد وجود ندارد.

خرده فروشان مواد مخدر با هر گرم مواد مخدری که دارند به زندان بروند

وی ادامه داد: بخش دیگری که موجب نارضایتی شهروندان تهرانی شده است فروشندگان خرده مواد مخدر هستند، تقاضا داریم که این افراد با هر چند گرم مواد مخدری که دستگیر می‌شوند زندانی شوند تا نتوانند به جامعه برگردند و به فعالیت خود ادامه دهند.

معاون عملیات پلیس تهران بزرگ با بیان اینکه درخواست‌ها و گلایه‌های مردم در زمینه برخورد با معتادان و فروشندگان مواد مخدر به حق است، بیان کرد: مسئولان از جمله شهردار و استاندار تهران قول داده اند تا افزایش ظرفیت چشمگیری در حوزه معتادان متجاهر ایجاد شود تا دیگر در شهر شاهد حضور این افراد نباشیم.