به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ علي مويدي در همايش تخصصي روساي پليس مبارزه با مواد مخدر ضمن تبريک دهه فجر و گرامي داشت ياد شهداي آتش نشان حادثه ساختمان پلاسكو گفت: مبارزه با مواد مخدر مسئوليتي سخت و دشوار است و پيچيدگي خاص جرايم سازمان يافته موجب شده تمامي کشورهاي دنيا به مقابله و مبارزه با آن بپردازند و با چالش تروريسم روبرو باشند.

وي افزود: جهان امروز به ويژه منطقه ما، جولانگاهي از جرايم سازمان يافته در الگوهاي مختلف نظير تروريسم، قاچاق انسان، مواد مخدر و ... است که کليه نهادهاي امنيتي و انتظامي تلاش مي کنند ضمن مقابله با اين تهديدات آن را به حداقل ممکن برسانند که البته اين امر نيازمند توان و انرژي مضاعف و تخصص خاصي است.

قائم مقام دبيركل ستاد در ادامه، برگزاري نشست هاي تخصصي را در به روز شدن و کسب اطلاعات جديد در حوزه هاي مأموريتي موثر دانست و تصريح کرد: پليس مبارزه با مواد مخدر بايد اطلاعات خود را به روز کند تا بتواند با اين پديده شوم و آثار مخرب آن مقابله و مبارزه کند.

مويدي بيان داشت: جمهوري اسلامي ايران طي چهار دهه اخير کارنامه درخشاني در عرصه مبارزه با مواد مخدر داشته به گونه اي که با تمام امکانات و توان خود به مقابله با اين پديده شوم پرداخته است.

وي با بيان اينكه امروز آسيب هاي اجتماعي به لحاظ تأثير پذيري، پاشنه آشيل كشور محسوب مي‌شوند، گفت: مقام معظم رهبري (مدظله العالي) با رويکرد جديد و نگاه هوشمندانه و هدفمند خود، عرصه جديدي را مقابل کارگزاران نظام گشودند به نحوي که اهميت مبارزه با اعتياد و مباحث مربوط به آن را به مسئولان کشور گوشزد کردند لذا اين امر جزء اولويت هاي نظام و دستگاه هاي مسئول در امر مبارزه با مواد مخدر به شمار مي آيد.

قائم مقام دبيركل ستاد افزود: اين امر ايجاب مي کند ما به عنوان سربازان خط مقدم با پديده هاي نوظهور مواد مخدر آشنايي کاملي داشته باشيم و اين ، در کاهش آسيب هاي اجتماعي ناشي از اعتياد و نيز ايجاد امنيت نقش بسزايي دارد.

مويدي ادامه داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأسي از اين رويکرد و نيز منويات مقام معظم رهبري و سياست هاي دولت، اهداف بلند خود را طراحي و در راستاي تحقق آن اقدام کرده است.

وي به مطالعه دقيق و همه جانبه در حوزه آسيب هاي اجتماعي اشاره کرد و گفت: در اين دسته بندي، اعتياد اولين آسيب اجتماعي مطرح شده و مقام معظم رهبري دستورات لازم در اين رابطه صادر کردند؛ اين ستاد برنامه هاي خود را در اين رابطه تنظيم و به همه دستگاه هاي مسئول ابلاغ کرده است.

اين مقام مسئول در ستاد گفت: آسيب‌هاي ناشي از اعتياد موجب شده تا نهادهاي اجتماعي نظير خانواده به مخاطره بيفتند.

مويدي يادآور شد: نيروي انتظامي به لحاظ قدمت،کارنامه بسيار مثبت و برجسته اي در عرصه مبارزه با مواد مخدر داشته . به نحوي که از اين نيرو مي توان به عنوان يکي از حساس ترين و اثرگذارترين دستگاه ها در ستاد مبارزه با مواد مخدر نام برد.

وي در ادامه؛ به تجارب و اطلاعات تخصصي پليس در امر مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ناجا با توانمندي هاي خوبي که در اين حوزه دارد توانسته اقدامات موثري در اين رابطه داشته باشد؛ لذا انتظار اين ستاد و نيز وزير کشور آن است که از اطلاعات و تخصص پليس بيشترين بهره را ببريم.

قائم مقام دبيركل ستاد گفت: رويکرد اجتماعي شدن را به عنوان يک رويکرد مثبت دنبال مي کنيم که طي دو ، سه سال اخير در اين راستا قدم برداشته ايم بنابراين بايد در اين حوزه سرمايه گذاري بيشتري انجام شود؛ نيروي انتظامي به لحاظ امکانات، تجهيزات و آموزش هايي که در اين راستا دارد مي تواند همچنان به عنوان رکوردار و خط مقدم تأثيرگذار باشد.

مويدي از آموزش به عنوان لازمه موفقيت در حوزه هاي پيشگيري و درمان در عرصه مبارزه با مواد مخدر نام برد و تصريح کرد: بايد اين مولفه موثر و اثرگذار را در برنامه هاي خود لحاظ کنيم.

وي به تقويت ابزارهاي حرفه اي پليس و دستگاه هاي مرتبط با ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: معتقديم مأموران پليس به هر ميزان متخصص تر ، چابک تر، حرفه اي تر ، هوشمندانه تر و ... با اين پديده شوم برخورد کنند قطعا در عرصه مبارزه با مواد مخدر موفق تر خواهيم بود.

مويدي از ارتباط با کشورهاي منطقه اي و فرامنطقه اي به عنوان يکي از اولويت هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر نام برد و تصريح کرد: در اين بخش از ظرفيت ها و تجارب خود و پليس به عنوان يک سرمايه بهره مي بريم؛ به نحوي که با تعامل بين المللي و منطقه اي بتوانيم در امر مبارزه با مواد مخدر موثر تر گام برداريم.

وي همچنين بر آگاه سازي جامعه به ويژه خانواده ها، مربيان و اولياء مدارس، دانشجويان و ... در بحث پيشگيري از اعتياد تأکيد کرد و از مهارت سازي در مدارس به عنوان سياست و اولويت نخست ستاد مبارزه با مواد مخدر نام برد و افزود: 12 استان در بحث مهارت آموزي و چگونگي پيشگيري از اعتياد متمرکز شده اند اميدوارم با اين بسيج همگاني شاهد فرهنگ تنفر از اعتياد باشيم.

قائم مقام دبيركل ستاد از سازمان هاي مردم نهاد به عنوان يک ظرفيت بالقوه در درمان اعتياد نام برد و افزود: در صدد هستيم از اين ظرفيت بيشترين بهره را ببريم.

وي با تأکيد بر برخورد جدي و قاطع با سرشبکه هاي مواد افيوني، جمع آوري معتادان متجاهر را از اولويت هاي ديگر ستاد مبارزه با مواد مخدر نام برد و بيان کرد: نيروي انتظامي در اين راستا اقدامات شايسته اي انجام داده که بايد از تلاش آنها تقدير کرد؛ چهره شهرها توسط معتادان متجاهر مخدوش شده لذا ساماندهي آنها در دستور کار قرار گرفته است.