به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، حميد صرامي در همايش سراسري دبيران شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان‌هاي كشور در تبريز گفت: با شروع هزاره سوم و افزايش تهديدات و آسيب‌هاي اجتماعي نيازمند علم سازمان‌يافته براي ضربه زدن به استراتژي‌هاي سيستم آسيب‌ها به خصوص موادمخدر و روان‌گردان‌ها هستيم.

وي افزود: براساس نتايج مطالعات شيوع شناسي در كانون‌هاي مختلف جامعه شاهد هستيم كه در جمعيت عمومي 15 تا 64 ساله 5.4 درصد، در جمعيت دانش‌آموزان متوسطه دوم 2.1 درصد، در جمعيت دانشجويي 2.6 درصد و در جمعيت كارگري 22.3 درصد شيوع مصرف مواد رواج دارد كه در كانون‌هاي مختلف الگوي مصرف مواد نيز متفاوت است.

مديركل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد بيان داشت: در مطالعات سبب‌شناسي با عوامل متعدد از جمله بيولوژيك، خانوادگي، روانشناختي، فرهنگي، محيطي، جمعيت شناختي و ساختاري در عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مواجه هستيم كه بيانگر اين واقعيت است كه مواد مخدر به عنوان يك تهديد و استرتژيك چند وجهي و چند سببي به دنبال جذب مشتريان جديد است.

صرامي تصريح كرد: با مروري به بسته‌هاي سياست‌گذاري، شاهد آن هستيم كه با وجود قانون مبارزه با مواد مخدر، مصوبات 308 شوراي عالي امنيت ملي، قانون برنامه‌هاي اول تا ششم توسعه، برگزاري جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر و وجود 10 كميته تخصصي در ستاد و تجارب ارزشمند بيش از سه دهه در امر مبارزه با مواد مخدر، در سياست‌هاي خرد و بالادستي كمبودي ملاحظه نمي‌شود.

وي به آسيب‌شناسي روند امر مبارزه در سه دهه قبل از جمله ضعف رويكرد سيستمي، ضعف مداخلات مراكز علمي، ضعف در نظام هشدار، رصد نامتناسب حجم تهديد با ساختارها و امكانات امر مبارزه ، دسترسي آسان به مواد اشاره كرد و افزود: در طول برنامه ششم توسعه طبق مواد 80 و 106 بايد نسبت به كاهش 5 درصد اعتياد در سال و 25 درصدي تا آخر برنامه اقدام كرد.

اين مقام مسئول در ستاد در ادامه؛ بر لزوم ايجاد حساسيت و تقويت دغدغه نسبت به اعتياد در همه لايه‌هاي تصميم‌گير و تصميم‌ساز، تقويت دانش برنامه‌ريزي منسجم، اعمال مديريت هدفمند و ارگانيك، خلاقيت و نوآوري و جديت و هوشمندي مستمر، توجه به كيفي‌گرايي به جاي كمي‌گرايي، ارزيابي مستمر اقدامات، سرمايه‌گذاري در عرصه پيشگيري اوليه از اعتياد با شناخت نقشه خلقي جامعه، توجه به نهاد خانواده و توانمندسازي نوجوانان و جوانان تاكيد كرد.

صرامي يادآور شد: دبيران شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان‌ها مي‌بايست با بهره‌گيري از نخبگان دانشگاهي نسبت به تقويت طرح‌هاي پژوهشي و كاربردي در استان‌ها و حمايت از پايان‌نامه‌هاي تحصيلات تكميلي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري اقدام نمايند تا شاهد علمي‌شدن روند مبارزه با مواد مخدر در استان‌ها باشيم.

وي گفت: در آينده نزديك سند جامع تحقيقات مبارزه با مواد ابلاغ  خواهد شد و كتابخانه ديجيتالي ستاد مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت و همچنين در سال جاري در 17 استان باقيمانده طرح توانمندسازي دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه، والدين و مربيان نيز اجرايي خواهد شد.

صرامي در پايان تاكيد كرد: مبارزه با مواد مخدر با تقويت رويكرد اجتماعي شدن نتايج قابل توجهي را به ارمغان خواهد آورد.