مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح برنامه جامع راهبردی پیشگیری از اعتیاد فردا در عسلویه برگزار خواهد شد.

محسن روشن پژوه مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان اظهارکرد: سازمان بهزیستی کشور در سال 93 سوانح با اجرای رویکرد اجتماع محور جمعیتی بالغ بر 15میلیون نفر را در حوزه‌های کاری جمعیت‌های شهری و روستایی تحت پوشش خود قرار دهد.

وی با اشاره به اعتیاد (09826) تصریح  کرد: در تاریخ تاسیس خط ملی اعتیاد در سال 93 بیشترین تماس گیرنده و پاسخگویی را به خود اختصاص داده که این امر نسبت به سال قبل 300درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به  اینکه 400هزار نفر در سال 93 با خط ملی اعتیاد تماس گرفته‌اند، افزود: 97.5 درصد این تماس‌ها موفق بوده که از این میان بیشترین تماس گیرنده‌ها خانم‌ها بوده‌اند که سوالات خود را در خصوص نحوه برخورد با یک معتاد در خانواده مطرح کرده‌اند که نتایج حاصل از این تماس‌ها نشان می‌دهد شیشه بیشترین مصرف مواد مخدر در کشور است.

روشن پژوه با اشاره به اجرای برنامه‌هایی همچنون کمپین و بازار رسانه‌ای ادامه داد: برای این امر اعتبار یک میلیارد و صد میلیون تومانی در سال 93اعتبار پیش بینی شده بود که در ده استان در یک فرآیند قدم به قدم آغاز شد تا به این وسیله بتوان توجه مردم را نسبت به امر اعتیاد بیشتر کرد.

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به طرح شبکه ملی اترک تصریح کرد: این طرح حاصل از یک فرآیند مردم سالارانه و اجتماع محور بوده که در سال گذشته بر روی آن برنامه ریزی‌هایی انجام شد تا بتوانیم نقاط ضعف و قدرت آن را مورد ارزیابی قرار دهیم که در این راستا این برنامه در شش ماه  نخست سال جاری اجرایی خواهد شد که در این راستا همایش ملی شبکه توسعه اجتماع محور را در شش ماهه نخست سال جاری اجرایی خواهیم کرد.

وی به برنامه‌های انجام شده در خصوص پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کار اشاره نمود و افزود: با توجه به گسترش عوامل خطر در خصوص اعتیاد و پیشگیری از آن طرحی را در عسلویه با مشارکت وزارت رفاه کار تعاون و امور اجتماعی برنامه ریزی کرده‌ایم که در حال حاضر برنامه راهبردی در قالب یک سند در کمیته تخصصی ستاد تصویب شده که اعتبار آن را وزارت رفاه تامین خواهد کرد و فردا در عسلویه افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: در این طرح راه اندازی مراکز مرتبط با مشاوره آموزش و تاسیس واحدهایی که در محیط کار باعث ارتقا سلامت کارگران می‌شوند از جمله برنامه‌هایی است که در این طرح پیش بینی شده است.

روشن پژوه اضافه کرد: در سال 93 مبلغ 19میلیارد و 195میلیون به حوزه  پیشگیری و درمان اعتیاد اعتبار اختصاص داده شده بود  که از میان 6میلیارد تومان در حوزه پیشگیرانه و 12 میلیارد تومان به حوزه درمان و کاهش آسیب اختصاص داده شد.

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: اولین طرح پیمایش ملی خانوار در خصوص شیوع مصرف مواد مخدر و روان گردان یکی از برنامه‌های پیش بینی شده سازمان بهزیستی کشور است که در این راستا 14کارگاه آموزشی با 21کارگاه آموزشی پرسشگران راه اندازی شده که از اوایل خرداد ماه اجرایی خواهد شد.

وی به مراکز سرپایی و اقامت درمان اعتیاد اشاره نمود و افزود: هزار مرکز درمانی سرپایی زیر نظر سازمان بهزیستی در سال 93 توانستند به 280هزار نفر خدمات سرپایی درمان اعتیاد ارائه دهند.

روشن پژوه ادامه داد: صد مرکز میان مدت و 19مرکز اقامتی بلند مدت یا TC ، 255تیم سیار ارائه خدمات کاهش آسیب، 140مرکز گذری و 65مرکز برای معتادان بی سرپرست و بی خانمان در سطح کشور زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند.

وی درپایان به یارانه‌ای که به افراد بی بضاعت در خصوص درمان اعتیاد ارائه می‌شود اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی کشور مبلغ 2میلیارد و 900میلیون تومان اعتبار را برای یارانه درمان به افراد بی بضاعت اختصاص داده است.