مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی گفت: طرح پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری موسوم به طرح «کارمندیاری» در ۱۴ استان از جمله مازندران، فارس، اصفهان و هرمزگان در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، آزاده اولیایی با بیان اینکه این طرح با هدف کاهش میزان اعتیاد و ارائه آموزش‌های ارتقای سلامت و پیشگیری به کارمندان در حال اجرا است، افزود: بودجه های امسال طرح پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری موسوم به طرح کارمندیاری هنوز به ادارات بهزیستی استان ها نرسیده و منتظر است ستاد منابع آن را تامین کند.

وی ادامه داد: اکنون برای هر استانی در شروع برنامه با احتساب حقوق روانشناسان مستقر در مراکز، به ۳۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که سال گذشته برای اجرای این طرح در هر استان، ۱۵ میلیون تومان واریز شد.

اولیایی گفت: برای اجرای امسال طرح پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری موسوم به طرح کارمندیاری در بخش هایی صرفه جویی می شود؛ به طور مثال در برخی جاها این طرح محدود به آموزش می شود و در برخی استان ها مشاوره روانشناسی به صورت ارجاع برقرار است.

مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: این طرح قبلا در محیط های صنعتی نیز اجرا می شد اما در حال حاضر فقط در ادارات دولتی اجرا می شود. اگر بخش خصوصی بخواهد این طرح برای پرسنل آنها نیز انجام شود، باید به صورت موردی در قالب همایش یا کارگاه، نامه بزنند تا به آنها کارشناس معرفی شود اما برنامه منسجم برای پیشگیری از اعتیاد در بخش خصوصی وجود ندارد.

اولیایی تاکید کرد: پولی که از بخش خصوصی برای اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری اخذ می شود، جهت پرداخت حق الزحمه کارشناسان مربوطه است. کارفرمایان و صاحبان محیط کار باید در چنین طرح هایی، خود را ذینفع بدانند و برای آن هزینه کنند اما اولویت آنان اغلب رفاهیات و حقوق پرسنل است و رویکرد آنان به بحث آموزش ضعیف است؛ صبر می کنند و اگر مشکلی پیش آمد، آنگاه پرسنل خود را به بخش درمان ارجاع می دهند اما حاضر نمی شوند زودتر دوره های آموزشی برگزار کنند.

بر اساس آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر، اکنون ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد. بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.