به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر کامبیز محضری، کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد روند صعودی استفاده جوانان از مواد مخدر گفت: ده‌ها برابر هزینه و اعتباری که برای پیشگیری تخصیص داده شده صرف امور درمان و حوزه درمان معتادان متجاهر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های سازمان بهزیستی در این مهم انسجام ندارد گفت: پیشگیری از اعتیاد نیازمند پژوهش و راهکارهای جدید است.

محضری آموزش را زیر ساختار پیشگیری از اعتیاد دانست و افزود: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا چون بخش زیادی از برنامه پیشگیری از اعتیاد آموزش چهره به چهره و جمع شدن در اجتماع است، تضعیف شده است.

وی تصریح کرد: رسالت اولیه سازمان بهزیستی کشور در پیشگیری از اعتیاد آموزش خانواده‌ها است و اگر آگاه سازی خانواده‌ها صورت گیرد و رفتار خود را با فرزندان اصلاح کنند در کاهش گرایش جوانان به سوء مصرف مواد مخدر نقش موثری خواهد داشت.

کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت بر اساس آمارها خانواده‌ها معمولا بعد از گذشت 5 سال از اعتیاد فرزندان متوجه اعتیاد فرزند خود می‌شوند و معضل بزرگ ما در کشور این است که خانواده‌ها به اعتیاد فرزند خود باور ندارد.

وی با اشاره به اینکه در پیشگیری از اعتیاد دو راهبرد دور (وضعیت اقتصادی، اجتماعی و رفاهی) و راهبرد نزدیک(آموزش و توانمند سازی) اتخاذ می‌شود افزود: به دلیل اختلافات موجود در رویکردها و اندیشه‌های نهادهای مسئول نمی‌توانیم به راهکاری بزرگی دست بزنیم.

محضری ادامه داد: رویکردهای مبارز با مواد مخدر کارایی لازم را نداشته و رویکرد محدود کردن و منع ورود یک ماده در گمرک تنها موجب می‌شود که هزینه آن از کیلویی 18 هزار تومان به 90هزار تومان تغییرکند.

وی ادامه داد: اگر سازمان بهزیستی در سیاست‌های خود بر اساس پیش فرض‌ها پیش نرود و در واقع با حقیقت موضوع پیش برود و اینکه مدیریت بعدی متعهد به برنامه استراتژیک و راهبردی باشد در روند پیشگیری و کاهش مصرف مواد مخدر موثر خواهد بود.

این کارشناس مسئول تصریح کرد: معضل اعتیاد موضوعی نیست که با یک دوره ریاست جمهوری یا یک طرح سریع آن را حل کرد و نیازمند یک برنامه بلند مدت و پژوهش محور است.