روزنامه خراسان: «شهرداری تنها سالن ورزشی منطقه ما را به گرم خانه تبدیل کرده که با این اقدام ، ورزش و فعالیت های ورزشی در منطقه ما مسکوت مانده است. این در حالی است که زمین های خالی بسیاری در اطراف شهر وجود دارد که به راحتی قابل تبدیل به کاربری های متفاوت خواهد بود و شهرداری می تواند از آن ها استفاده کند. همه ما از فواید ورزش به خصوص برای نوجوانان که قشر آسیب پذیر جامعه هستند آگاه هستیم. هر سالن ورزشی حداقل 200 ورزشکار نوجوان را تحت پوشش قرار می دهد، اما هم اکنون برخی از  نوجوانان ما به خیابان گردی روی آورده اند و در صفحات ناامن مجازی وقت می گذرانند. سالن های ورزشی مامنی برای خانواده هاست، اما دریغ از کمی توجه و رسیدگی». این نامه جمعی از ورزشکاران منطقه سیدی به روزنامه خراسان است .در نامه ای دیگر از ورزشکاران منطقه الهیه چنین آمده است: « سالن ورزشی الهیه واقع در اقدسیه که بزرگ ترین سالن این منطقه است از سال گذشته در راستای کمک به قشرهای آسیب دیده از اعتیاد به صورت موقت در اختیار آنان قرار گرفت اما متاسفانه با گذشت حدود یک سال و نیز کمرنگ شدن کرونا همچنان سالن تخلیه نشده و به صورت قبل برای ورزش مورد استفاده قرار نگرفته است».

به گزارش ایرنا، در شهریور سال گذشته معاون سلامت و تربیت بدنی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد که 70 درصد سالن های ورزشی سرپوشیده و زمین های مصنوعی شهرداری مشهد در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین این کلان شهر واقع شده اند. آماری که نشان می دهد هدف از فراوانی احداث این مراکز در حاشیه شهر پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی  بوده ، هدفی که به نظر می رسد با تغییر کاربری های اخیر نادیده گرفته شده است و با توجه به این که 30 درصد جمعیت مشهد در حاشیه شهر مستقر هستند، موجب محرومیت برخی از شهروندان حاشیه شهر از سرانه خدماتی شده است. به گزارش ایسنا، عضو کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهار کرده بود اگر دستگاه‌های متولی طی سال های گذشته به وظیفه خود عمل می‌کردند این اتفاق نمی‌افتاد.

4 سالن ورزشی شهرداری؛ همچنان در اختیار مرکز نگهداری معتادان متجاهر

عقیل قدرتی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در این باره می گوید: چهار سالن ورزشی به عنوان گرمخانه در حال فعالیت نیستند، بلکه به عنوان کمپ و مرکز نگهداری معتادان متجاهر در حال فعالیت هستند. در ابتدای سال 1399 با توجه به نبود امکان استفاده شهروندان از سالن های سرپوشیده و در راستای همکاری با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و اداره کل بهزیستی چهار سالن ورزشی به نام های شهید عماد مغنیه، میثاق ، شهدای شهرداری و نامی در قالب صورت جلسه ای برای سامان دهی و نگهداری معتادان متجاهر به صورت موقت و تا پایان اردیبهشت 1400 در اختیار مجموعه مذکور قرار گرفت. معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد می افزاید: بنا بود سالن های مذکور تا پایان اردیبهشت برای استفاده شهروندان در بحث ورزش به شهرداری عودت شود. با توجه به این که از تاریخ مقرر ماه ها گذشته و شرایط مشهد استفاده از سالن های سرپوشیده را فراهم کرده و مطالبات مکرر شهروندی و اعتراضات شدید شهروندان را داریم، ما هم به عنوان مدیریت شهری پیگیری ها و مکاتبات متعددی را در خصوص باز پس گیری سالن های ورزشی برابر توافق اولیه داشتیم. بنابراین از مراجع مختلفی اعم از فرمانداری، اداره کل بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و حوزه های قضایی پیگیری کردیم و تاکنون موفق نشده ایم سالن ها را تحویل بگیریم. هرچند که قول های مساعدی داده شده و امیدواریم که به زودی این سالن ها را  تحویل بگیریم و در اختیار شهروندان قرار دهیم. شایان ذکر است که این موضوع تاکید و مطالبه خود شهرداری هم است و لازم است با همکاری مراجع مرتبط بتوانیم این اتفاق را هرچه زودتر رقم بزنیم. وی تصریح می کند: موضوع معتادان متجاهر دستگاه های اصلی را دارد که لازم است در این موضوع فعالیت کنند و ما هم به عنوان شهرداری بارها اعلام آمادگی کرده ایم که دستگاه های اصلی محور موضوع باشند و ما نیز به عنوان مدیریت شهری با توجه به تاکید شهردار مشهد و شورای شهر بیشتر از وظایفی که قانون برای ما تعریف کرده است در کنار این دوستان خواهیم بود.

7 سالن ورزشی به عنوان مرکز واکسیناسیون در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد

قدرتی درباره تغییر کاربری سالن های ورزشی به موضوعات دیگر می گوید:  تعداد سالن های ورزشی در اختیار معاونت سلامت و تربیت بدنی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد 40 سالن ورزشی است که چهار سالن ورزشی از ابتدای سال 1399 به طور موقت برای نگهداری معتادان متجاهر قرار گرفته است.هفت سالن ورزشی هم با توجه به شرایط مشهد و لزوم افزایش تعداد پایگاه های واکسیناسیون در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است که با مشارکت شهرداری به صورت موقت به این مهم اختصاص یافته است. وی خاطر نشان می کند: سالن های ورزشی با توجه به کمبود فضای ورزشی شهر به طور اختصاصی با موضوع کاربری ورزشی برای ما تعریف شده بنابراین  این قضیه هم به دلیل محدودیت شهروندان برای استفاده از فضای سرپوشیده بوده است. با توجه به بهتر شدن شرایط شهر مشهد به دنبال این هستیم که این سالن ها به شهرداری بازگردانده شود. کاربری دیگری برای این سالن ها متصور نیست مگر این که در ایام نوروز برای اسکان زائران حضرت رضا(ع) مورد استفاده قرار گیرد، البته آن هم نه این که سالن ها تعطیل شود، بلکه سعی شده است شرایطی فراهم شود که اگر به صورت اضطراری لازم شد، برای زائران هم استفاده شود.

تا یک ماه آینده سالن های ورزشی تخلیه می شوند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی  در این باره می گوید: قرار شد فرمانداری مکان جدیدی را در اختیار بگذارد و ما سالن های ورزشی را تخلیه کنیم. ما خیلی اصراری بر ماندن در آن سالن ها نداریم و تاکیدمان این است که سالن های ورزشی تخلیه شود و جوان ها استفاده کنند. در مجموع کاری که انجام شد زمانی بود که بر اساس پروتکل های بهداشتی ،سالن های ورزشی بدون استفاده بود و این را در اختیار گذاشتند تا به طرح سامان دهی معتادان متجاهر کمک کنند. از این طرف که شرایط در حال نرمال شدن است و می توانند ورزش کنند اصرار و تاکید شورای هماهنگی و شخص استاندار بر این است که سالن های ورزشی را هر چه سریع تر تخلیه کنند و در اختیار خود شهرداری بگذارند.هم اکنون  مشکل ما بر سر مکان است که قرار شده فرمانداری مکانی را در اختیار ما بگذارند و در حال پیگیری هستند. به محض این که مکان در اختیار ما بگذارند بلافاصله سالن های ورزشی را تخلیه می کنیم و فکر می کنم ظرف یک ماه آینده این کار انجام شود.

دستور استاندار برای تخلیه سالن های ورزشی

صالحی در پاسخ به این سوال که چرا از اردیبهشت این سالن ها تخلیه نشد، می گوید: قرار بود اردیبهشت این سالن ها تخلیه شود از آن طرف سیاست استان بر افزایش جمع آوری است یعنی نه تنها این تعداد معتادان رها نشوند، بلکه معتادان متجاهر بیشتری جمع آوری شوند. در واقع برنامه اولیه این بود که تا پایان اردیبهشت طرح جمع آوری حداکثری تمام شود و آن ظرفیت کم شود یعنی در عین این که جمع آوری شدند، رها شوند و برگردند چون دوره درمان شان هم عملا تمام شده است اما بعد از اردیبهشت سیاست استان این بود که دوباره حداکثر جمع آوری را انجام دهند و معتادانی هم که جمع آوری شده اند، رها نشوند. از آن طرف چون تداوم شرایط قرمز مشهد را داشتیم امکان استفاده از این سالن ها  فراهم نبود. در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان مشهد مصوب شد که استفاده از این سالن ها تا پایان سال ادامه داشته و در اختیار طرح باشد. هم اکنون  با توجه به این که شرایط تقریبا عادی شده است، در شورای عالی هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که همین اواخر آبان تشکیل شد استاندار دستور داد که مکان های مدنظر هر چه سریع تر تامین و سالن های ورزشی تخلیه شود. چون نمی توان این افراد را که حداقل 700 تا 800 نفر هستند، در خیابان رها کرد. بهترین راه حل این است که مکانی پیدا شود تا این افراد را جابه جا کنیم. بنابراین اگر طی همین چند روز آینده مکان تامین شود حتما  این سالن های ورزشی تا 10 روز آینده تخلیه می شود در غیر این صورت تا یک ماه آینده تخلیه خواهد شد.

مکان مدنظر برای انتقال معتادان متجاهر مشهد یا حومه مشهد خواهد بود

مهدی شیردل، سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری مشهد درباره این موضوع می گوید: آن چه واضح است مجموعه شورای هماهنگی  مبارزه با مواد مخدر در راستای مطالبات جوانان برای برگرداندن سالن های ورزشی است. بنابراین درصدد هستیم با مشارکت مجموعه دولتی و مشارکت نهادها برای جابه جایی معتادان فضا تامین شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا برای جابه جایی معتادان متجاهر مکان خاصی در نظر گرفته شده است، می گوید: در این خصوص پیش بینی هایی شده و بازدیدهایی صورت گرفته است که درصدد هستیم تا در سریع ترین زمان ممکن این موضوع به سرانجام برسد.   نام مکان هم به این دلیل که موضوع برای نگهداری معضل اجتماعی خاصی است، خیلی به صلاح نیست اعلام شود، اما مکان در شهر مشهد  و در نهایت حومه شهر مشهد است. درصدد هستیم در اولین فرصتی که فراهم شود این مهم صورت بگیرد حتی با مسئولان آستان قدس هم برای ظرفیت هایی که ممکن است در این خصوص انجام شود ، جلساتی داشتیم. همچنین از مجموعه های بخش خصوصی اتحادیه های متعدد پیگیر هستیم تا در اولین فرصت جابه جایی داشته باشیم.