ناصر اصلانی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، درباره اینکه آیا اعتیاد جرم است یا بیماری بیان کرد: اعتیاد در ایران در سال‌های گذشته به عنوان جرم تلقی شده بود و تا سال ۱۳۸۹ معتاد مجرم محسوب می‌شد، ولی از این تاریخ قانون تغیر کرد. به این صورت که اگر معتاد برای بازپروری مراجعه کند مجرم نبوده و در غیر این صورت معتاد متجاهر تلقی می‌شود.

اصلانی در ادامه درباره اولین مرکز بازپروری معتادان متجاهر بیان کرد: مراکز نگهداری و درمان معتادان از قبل هم بوده که تحت نظارت سازمان بهزیستی بوده است. ولی هم اکنون بنا بر این شده که تمامی سازمان‌ها برای جلوگیری از این امر همکاری کنند و این معتادان جمع آوری شوند.

 ۶۴ هزار نفر معتاد متجاهر در کشور

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در این مراکز درمان، نگهداری، صیانت و اشتغال این افراد مدنظر است افزود: سپاه و بسیج به کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر آمدند تا با این معضل اجتماعی برخورد کنیم. ۶۴ هزار نفر معتاد متجاهر در کشور داریم. از ۲۰ روز گذشته جمع آوری آن‌ها شروع شده است. این مراکز قبلا معتادان را در پروسه زمانی ۲۱ تا ۴۵ روز نگهداری می‌کنند.

وی در ادامه اشاره کرد: اقدامات کنونی در این مراکز بازپروری معتادان متجاهر در مرحله اول سم زدایی و درمان و مرحله دوم افرادی که شغل دارند در این کارگاه‌ها مشغول و افراد بی تخصص به حرفه آموزی خواهند پرداخت؛ که در پایان مهلت درمان دغدغه بدون شغل و تخصص بودن نداشته باشند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد: این معتادان در این مراکز ۳ ماه نگهداری می‌شوند. اگر متولیان مراکز نگهداری تشخیص دهند که فرد بهبود نیافته است این دوره ۳ ماه دیگر نیز تمدید و بعد از ۶ ماه از تحت درمان بودن در بحث اشتغال آن‌ها اقدامات ویژه‌ای صورت خواهد گرفت که باز دیگر به اعتیاد مبتلا نشوند.

اصلانی درباره اینکه آیا مراقبت خاصی بعد از خروج از مراکز درمان نیز پیش بینی شده است گفت: کارگاه‌های در این مراکز تعبیه شده است. افرادی که شغل و حرفه‌ای بلد هستند مشغول می‌شوند و اشخاص بدون تخصص نیز مهارت آموز خواهند شد.

اعطای وام به کارخانه‌ها و فراهم کردن زمینه اشتغال بازپروری شده‌ها

وی درباره اینکه این افراد بعد از طی دوره ۶ ماهه در جایی مشغول به کار خواهند شد یا خیر گفت: وام‌های لازم به کسانی که متقاضی باشند داده خواهد شد تا ظرفیت کارخانه هایشان را افزایش دهند و سپس این افراد بعد از اتمام دوره درمان به این مراکز معرفی می‌شوند تا شغل داشته باشند.

معتادان اگر ترک نکنند بعد از یک سال هم آزاد نخواهند شد

اصلانی گفت: این افراد وقتی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند تا یک سال هم نگهداری می‌شوند. اگر بعد از یک سال باز هم ترک نکنند آزاد نخواهند شد. اولین اولویت ستاد پیشگیری از ابتلا است و سپس جمع آوری و درمان معتادان.

مبارزه با مواد مخدر را اجتماعی کنیم

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: برنامه پیشگیری از ابتلا در معاونت کاهش تقاضا و کمک‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر آموزش به خانواده‌ها و مدارس و دانش آموزان و. را در دستور کار قرار داده و به دنبال این هستیم تا تنفر از مواد مخدر را در مردم و جامعه نهادینه کنیم. مبارزه با مواد مخدر را اجتماعی کنیم و تمام مردم با شعار یاری گر هم باشیم یگدیگر را همراهی کنند.