داریوش بیات‌نژاد (مدیر کل بهزیستی استان تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اقداماتی که قراراست برای بهبود یافتگان اعتیاد صورت گیرد، گفت: افتتاح دو مرکز توانمندسازی و صیانت اجتماعی از بهبود یافتگان را در نظر داریم. سال‌های گذشته زمانی که ساماندهی معتادان متجاهر، سم‌زدایی، درمان و مراقبت آنان انجام می‌شد برای توانمندی، حرفه‌آموزی و اشتغالشان برنامه‌ای را در نظر نمی‌گرفتند که سبب می‌شد، افراد بار دیگر به همان چرخه اعتیاد بازگردند، بر این اساس در سال جاری برای ارتقای کمیت و کیفیت این حوزه، دو مرکز توانمندسازی را برای بخش بیماران بهبود یافته‌ای که خواهان آموزش حرفه‌ای هستند را متناسب با سلیقه و علائق‌شان در نظر گرفتیم، که بعد از آماده‌سازی برای فرصت‌های شغلی از طریق تسهیلات بانکی و منابعی که در اختیار داریم، می‌توانیم مسائل اشتغال آنان را فراهم کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: هر ساله برنامه‌هایی برای هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار می‌کردیم، اما امسال سعی داریم، آگاهی‌بخشی و حساسیت بیشتری را میان افکارعمومی ایجاد کنیم و می‌خواهیم برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر در سال 98 را کیفی‌تر برگزار کنیم.

بیات نژاد اظهار کرد: در سال 98 تاکنون برای 2 هزار و 630 نفر تسهیلات بانکی  در نظر گرفتیم به این معنا که آنان را شناسایی کرده و متناسب با توانایی، استعداد و علائق‌شان آموزش‌های لازم را به آنها ارائه می‌دهیم. از تعداد 2 هزار و 630 تسهیلات درنظرگرفته شده حدود 869 مورد آنان در حوزه اجتماعی است که اکثریت آنها مربوط به زنان سرپرست خانوار است؛ بستر توانمندی آنان فراهم شده است و فقط باید زمینه شغل  و کاریابی ایجاد شود.

وی همچنین افزود: اجرای برنامه غربالگری شنوایی در قانون برنامه ششم توسعه جزو اهداف است، این برنامه را برای افراد 3 تا 5 سال در استان تهران آغاز و گسترش می‌دهیم.همچنین  طرحی با عنوان بلوغ و نوجوانی با همکاری آموزش و پرورش در قالب عقد یک تفاهم‌نامه صورت گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: طرح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان و ایجاد نمایشگاه‌ها از دستاوردهای دانش آموزان نیز با همکاری آموزش و پرورش در تهران و شهرستان‌های استان تهران اجرا خواهد شد. طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران نیز در تمام پایگاه‌های سلامت اجتماعی برگزار می‌شود. ما پایگاه‌های سلامت را در حوزه اجتماعی و پیشگیری ایجاده کرده‌ایم.

وی در خصوص طرح های پیشگیری از تنبلی چشم، غربالگری شنوایی و ژنتیک گفت: این پیشگیری‌ها از الزامات قانونی است، طرح‌های اثربخشی که تاثیرگزاری دارند به طور جدی پیشگیری می‌شود، سازمان بهزیستی در کیفی‌سازی‌ها حداکثر اهتمام را در سال 98 دارد.

او ادامه داد: در حوزه مشارکت‌ها با رویکردهای نوین و ایده‌های خلاقانه جدید مصمم هستیم نسبت به سال گذشته مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی مردم را به حداکثر برسانیم و در نهایت با شرایط سختی که ایجاد شده، رضایتمندی حداکثری مردم را جلب کنیم.