مراسم افتتاح همزمان مرکز اجتماع درمان مدار( TC) و مرکز تحقیقات اعتیاد استان با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، رئیس دانشگاه علوم بهزیستی کشور، مدیرکل بهزیستی استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و جمعی ازمدیران و مسئولان در مجتمع حاج ابوالقاسم بیگی یزد برگزار شد.

گفتنی است؛ اولین مرکز تحقیقات اعتیاد استان با هزینه ای بالغ بر شش میلیارد ریال و مرکز اجتماع درمان مدار با هزینه پنج میلیارد ریال به بهره برداری رسیده که با ظرفیت 100 نفر اقدام به درمان و پیشگیری از اعتیاد نموده است.

۱۰ درصد معتادان کشور زن هستند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۱۰ درصد جامعه معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند گفت: باید نسبت به این آمار نگران کننده، حساس باشیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان بهزیستی استان یزد، رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر استان یزد گفت: اگر مردی در یک خانواده، معتاد شود زن، خانواده را به درستی هدایت می کند بدون اینکه کمترین مشکلی پیش بیاید اما اگر زن، معتاد شود بنیان خانواده دچار آسیب می شود.

دکتر انوشیروان محسنی بندپیدرمان زنان معتاد را از اولویت های اصلی سازمان بهزیستی کشور در سالجاری بیان کرد و گفت: باید این آمار در حال رشد را متوقف کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی، پیشگیری از اعتیاد را جزو مهمترین برنامه های این سازمان عنوان کرد و با بیان اینکه این موضوع، اثر بخشی بیشتری دارد افزود: اعتیاد، پدیده ای مخرب و ضد اخلاقی است.

وی پیشگیری از اعتیاد خانه به خانه را از دیگر اولویتهای سازمان بهزیستی کشور اعلام و اظهار کرد: یاید آگاهی جامعه را در زمینه معضلات این بلای خانمانسوز افزایش دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: پنج هزار و 200 تیم اجتماع محور در محلاتی که احتمال معتاد شدن افراد در آنها بیشتر بوده مستقر شده اند.

محسنی با بیان اینکه درمان TC (اجتماع درمان مدار) اثربخش ترین درمان اعتیاد است یادآور شد: این نوع درمان که در سالهای گذشته کمرنگ شده بود بار دیگر توسط سازمان بهریستی تقویت شده است.

وی تصریح کرد: باید معتادان در مراکز TC زیر پوشش بیمه قرار گیرند، چرا که دوره این درمان سه ماهه است و خانواده ها توان پرداخت هزینه ها را ندارند.

رئیس دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی کشور هم در این نشست گفت: اعتیاد به عنوان بیماری چند عاملی در نظر گرفته می شود.

حمیدرضا خرم خورشید افزود: در زمینه پیشگیری اعتیاد به عامل ژنتیک و بیولوژیک هم باید توجه شود در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی نیز اظهار کرد: آمار مصرف مواد مخدر در استان یزد در مقایسه با دیگر استانها کم است که نشان از فرهنگ، تدین و توجه مردم این خطه به سنتهای اسلامی و ایرانی است.

محسن روشن پژوه افزود: فرصتهای بسیاری در استان یزد در حوزه پیشگیری از اعتیاد وجود دارد.

محمدعلی طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز با بیان اینکه دستگاههای استان در خصوص مبارزه با مواد مخدر تعامل خوبی دارند گفت: استان یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی و مهاجرپذیر بودن در معرض آسیبهای اجتماعی قرار دارد.

پیش از نشست شورای مبارزه با مواد مخدر استان یزد مرکز تحقیقات اعتیاد استان با زیربنای سه هزار متر مربع و سرمایه گذاری 6 میلیارد ریال و مرکز اجتماع درمان مدار اعتیاد (TC) با زیربنای 2هزار متر مربع و سرمایه گذاری پنج میلیارد ریال به بهره برداری رسید.