به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شرکت دانش بنیان زیست ابزار پژوهان، با تولید این محصول، دقت و صحت تست‌های اعتیاد را افزایش داد. برای ساخت این نوع از کیت‌ها بر روی پد رهایش، نانو ذرات طلا متصل به آنتی بادی شناسایی ماده مخدر قرار داده می‌شود. با اعمال آنالیت حاوی ماده مخدر روی پد نمونه (Sample pad) و عبور آن از روی پد رهایش (release pad) نانو ذرات متصل به آنتی بادی به ماده مخدر نمونه متصل می‌شوند و بر روی خط تست مقداری ماده مخدر قرار داده شده است. با رسیدن نانو ذرات متصل به آنتی بادی به این خط، رنگ آن روشن خواهد شد و درنتیجه آزمون صحیح است.
کاربرد اصلی این محصول برای شناسایی سریع مواد مخدر مورفین، آمفتامین، مت آمفتامین، متادون و حشیش به طور همزمان است. در ساخت این کیت از نانو ذرات طلا استفاده شده است و آنتی بادی برای شناسایی مواد مخدر به نانو ذرات طلا متصل است.
در صورتی که فقط خط کنترل روشن شود، آزمون به روش صحیح انجام شده و نتیجه حضور ماده مخدر مثبت است. در صورتی که هر دو خط کنترل و خط تست روشن شده باشد، آزمون به روش صحیح انجام شده و نتیجه حضور ماده مخدر منفی است و در صورت عدم روشن شدن خط کنترل، آزمون به روش صحیح انجام نشده است.
تست اعتیاد به عنوان یک آزمون قانونی برای بررسی سومصرف مواد مخدر و میزان اعتیاد افراد به آن مواد انجام می‌شود. روش معمول در آزمایشگاه‌ها غربالگری نمونه‌های افراد با تست‌های سریع برای شناسایی افراد مشکوک و انجام آزمایش تاییدی با یک روش استاندارد مبتنی بر تجزیه شیمیایی است. استفاده از این کیت‌ها به دلیل استفاده از فناوری نانو، دقت و سرعت بالاتری را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد. این محصول با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده است.