به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، پرویز افشار در حاشیه پنجمین جلسه کمیته کشوری هماهنگی مراکز ماده 16، گفت: فعالیت این ستاد بر اساس تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و در واقع ضابطین قضایی اقدام به جمع‌آوری افرادی که در حال مصرف مواد و یا خرده‌فروشی هستند می‌کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: این افراد پس از جمع‌آوری در خیابان‌ها توسط نیروی انتظامی به مراکز ماده 16 ارجاع داده می‌شوند که این مراکز به صورت اقامتی اقدامات لازم را در فرآیند درمان افراد انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه افراد جمع‌آوری شده تنها با حکم قضایی جمع‌آوری می‌شوند، گفت: طبق قانون این افراد 3 الی 6 ماه در این مراکز نگهداری می‌شوند.

افشار گفت: برای خروج این افراد نیز تمهیداتی پیش‌بینی شده است که در واقع این افراد بعد از فرآیند درمان در این مراکز به مراکز بازپروری و مراکز توانمندسازی معرفی می‌شوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه هم اکنون 18 مرکز ماده 16 با تولیت سازمان بهزیستی و دو مرکز با تولیت مقامات استانی اداره می‌شوند، گفت: علاوه بر ارائه خدمات در مراکز ماده 16، خدماتی نیز بر اساس تبصره دو ماده 16 ارائه می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت مراکز ماده 16 در سطح کشور گفت: در 6 ماهه امسال ظرفیت خوبی پیش‌بینی شده است و 10 هزار نفر در مراکز ماده 16 و 50 هزار نفر در تبصره 2 ماده 16 پذیرش شده‌اند.

افشار با اشاره به اینکه یکی از مشکلات معتادان پس از فرآیند درمان، اشتغال آنهاست گفت: این موضوع باید از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری شود و امیدواریم این موضوع نیز مورد توجه قرار بگیرد.