به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سلیم کریمی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 15 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به حوزه پیشگیری در کل کشور از سوی ستاد هماهنگی مبارزه با اعتیاد اختصاص داده شده است.

به گفته وی، این اعتبار 20 درصد اعتباراتی است که قرار است در این سرفصل هزینه شود و دستگاه‌ها باید 80 درصد اعتبارات دیگر این حوزه را از طریق ستادهای مرکزی خود جذب کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان با بیان اینکه در زمینه پیشگیری از اعتیاد 60 عنوان برنامه برای دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مبارزه با اعتیاد در حوزه پیشگیری تعریف شده است، افزود: آموزش و پرورش، بهزیستی کمیته امداد، دانشگاه‌ها، ورزش و جوانان و غیره از جمله دستگاه‌هایی هستند که در این زمینه باید فعالیت کنند.

کریمی تصریح کرد: کمک به اجرای طرح توانمندسازی دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم متوسطه، کمک به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مربیان و بازآموزی مربیان و غیره از جمله برنامه‌هایی است که آموزش و پرورش باید فرایند اجرای آنها را فراهم سازد.

وی خاطرنشان کرد: ادارات استانی باید با تدوین برنامه‌های مناسب و رایزنی درست دستگاه‌های مرکزی خود را برای تخصیص اعتبار مجاب کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان افزود: اگر کردستان در سطح کشور به عنوان استانی پاک مطرح است، حداقل باید در تخصیص اعتبارات حوزه پیشگیری برای حفظ این وضعیت سفید کردستان ویژه دیده شود.

کریمی از افزایش 10 برابری اعتبارات حوزه پیشگیری از اعتیاد به حوزه آموزش و پرورش خبر داد و اظهار داشت: شناسایی خانواده‌های دارای والدین معتاد و برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی و سبک زندگی ویژه والدین و آموزش از طریق فضاهای مجازی از مباحثی است که آموزش و پرورش استان باید به آنها ورود پیدا کند.

وی تقویت سمن‌های دانشجویی را از اولویت‌های مهم شورای هماهنگی مبارزه با اعتیاد عنوان کرد و افزود: محتوای درسی ویژه دانشجویان در بحث پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان افزود: برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و دوره‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد ویژه اصحاب فرهنگ و هنر از ایالت‌های و برنامه‌هایی است که باید توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود.

به گفته کریمی، اداره‌کل ورزش و جوانان باید بحث ایجاد خانه‌های ورزش روستایی با هدف توسعه و گسترش نشاط اجتماعی در محیط و کانون‌های اجتماعی هدف ویژه استان‌های مرزی را دنبال کنند.

وی خواستار تلاش اداره کل ورزش و جوانان استان در راستای برگزاری جشنواره ورزش روستایی و ارائه تقویم ورزشی مسابقات شد و گفت: رایزنی‌های لازم باید از سوی این دستگاه برای جذب اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این برنامه‌ها انجام شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان زنان و کودکان را اولویت ستاد پیشگیری از اعتیاد در برنامه‌های امسال دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه نرم اعتیاد در 10 سال اخیر در بین بانوان از آقایان بیشتر شده است.

به گفته کریمی، 10 درصد از جامعه معتادان کشور را بانوان به خود اختصاص داده‌اند که این آمار در کردستان 6 درصد است.

وی در ادامه خواستار بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اجتماعی کردن موضوع پیشگیری از اعتیاد شد و خاطرنشان کرد: اهتمام جدی در بحث راه‌اندازی نمایشگاه دائمی پیشگیری اولیه اعتیاد در مرکز استان از ضرورت‌ها است.

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان، برای ایجاد این نمایشگاه یک مکان خاص نیاز است که به محض در اختیار نهادن فضای مورد نیاز، در کمترین زمان ممکن نسبت به تجهیز آن اقدام خواهیم کرد.

کریمی در پایان با انتقاد از برخی دستگاه‌ها که تاکنون تاییدیه دیوان محاسبات را در هزینه اعتبارات این حوزه به شورا نداده‌اند، تصریح کرد: تا زمانی که این تاییدیه‌ها ارائه نشود یک ریال اعتبار به این دستگاه‌ها داده نخواهد شد.