به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دكتر اسكندر مومني در نخستین سفر استانی خود به قم عزيمت کرد و در جلسه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر آن استان گفت: در سال 2001 ميلادي تولید مواد مخدر در افغانستان، 200 تن بود اما اين رقم بعد از گذشت دو دهه، به ده هزار تن رسيده است، يعني حدود 50 برابر شده است.

وي با بيان اينكه اولويت ستاد مبارزه با مواد مخدر پيشگيري از اعتياد است و پيشگيري بر درمان تقدم دارد، افزود: ﺍﻳﺮﺍﻥ در مسير توزيع و ترازيت مواد مخدر از افغانستان به اروپا قرار دارد، لذا با توجه به تاثيرپذيري كشورمان از اين امر، در كنار اقدامات مقابله‌اي، بايد اقدامات پيشگيري نيز با جديت انجام شود؛ چرا كه كشورهايي در حوزه مبارزه با مواد مخدر موفق بوده اند كه در هر دو حوزه مقابله و پيشگيري كار كرده‌اند.

دبيركل ستاد بيان داشت: در نظرسنجی‌هاي نيروي انتظامي كه طي 5 سال گذشته صورت گرفته است، بزرگترین دغدغه مردم، اعتیاد و مواد مخدر عنوان شده و گزينه‌هايي مثل امنيت، سرقت، نزاع و... غالباً جابجا مي‌شده اما اعتياد همواره اولويت نخست مردم بوده است.

مومني با تاكيد بر اينكه هزينه‌هاي اعتياد فقط مربوط به شخص معتاد نيست، تصريح كرد: طبق برآوردها و تحقيقات علمي، خسارت مستقيم و غيرمستقيم ناشي از اقتصاد مواد مخدر در ايران 199 هزار ميليارد تومان است كه معادل 11.7 درصد توليد ناخالص ملي مي‌باشد.

وي بيان داشت: جان آدمی از اهمیت زیادی برخوردار است، در شش ماه نخست امسال، 9 نفر در مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسيده‌اند، علي ايحال بايد همچنان برنامه‌هاي حوزه مبارزه با مواد مخدر با جديت و با هدف نجات جان بشريت ادامه يابد.

اين مقام مسئول در ستاد، بر ایجاد حساسیت در بین مردم نسبت به امر مبارزه با مواد مخدر تاكيد كرد و بيان داشت: هر كسي در هر جايگاه و موقعيت اجتماعي كه قرار دارد و با توجه به امكاناتي كه در اختيار دارد، بايد به مواد مخدر و پيشگيري از آن، توجه جدي داشته باشد، به گونه‌اي كه همواره ملكه ذهنش باشد.

مومني ادامه داد: بايد اقدامات خلاقانه و مبتکرانه در حوزه پیشگیری از اعتیاد انجام شود تا شاهد کاهش میزان اعتیاد در جامعه باشيم.

وي بيان داشت: در حوزه پيشگيري از اعتياد مي‌توان از جامعه‌هاي كوچكتر همچون روستاها آغاز كرد، بدون شك ساختارهاي كوچكتر، هزينه‌هاي كمتري دارند، روستاها ظرفيت بزرگي همچون خانواده، نهادهاي حاكميتي، شوراها و روحانيت محلي دارند كه مي‌توان گام‌هاي جدي و عملي را در آن مناطق اعمال كرد.

دبيركل ستاد گفت: درمان اعتياد بسيار سخت است و علاجش آن است كه همه دستگاه‌ها و نهادها تلاش کنند، حمايت خانواده و پذیرش فرد نيز از بهترين اقدامات در حوزه درمان است.

مومني بيان داشت: يكي از موضوعات ملي، آسيب‌هاي اجتماعي از جمله اعتياد است، مقام معظم رهبري (مدظله العالي) نيز شخصاً موضوع آسيب‌هاي اجتماعي را پيگيري مي‌كنند و شخص رييس جمهور نيز به كرات در سخنراني‌هايشان، بر رفع آسيب‌هاي اجتماعي تاكيد دارند.

وي با بيان اينكه اقدامات پیشگیری از اعتیاد در بلند مدت نتیجه می‌دهد، گفت: نهادهاي فرهنگ‌ساز به حوزه پيشگيري از اعتياد توجه داشته باشند و از ظرفيت‌هاي فرهنگي به نحو احسن در اين حوزه استفاده كنند.

مومني در پايان بر اجراي طرح جمع‌آوري معتادان متجاهر و ايجاد فضاي امن براي مردم تاكيد كرد و گفت: درخصوص اجراي ماده 42 قانون مبارزه با مواد مخدر و نيز مراكز درمان، نگهداري و كاهش آسيب معتادان ماده 16 همان قانون، منابع لازم را در اختيار داريم، اگر برنامه مدون و مناسبي چيده شود بودجه‌هاي آن اختصاص داده مي‌شود.