دكتر عباسعلي اللهياري در گفت‌وگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه موادمخدر در كشور تبديل به معضل ملي شده است، گفت: در خصوص گرايش افراد به مواد مخدر ممكن است استراتژي‌هاي قبلي براي مبارزه با عرضه پاسخگو نبوده باشد و يا حجم عرضه سنگين‌تر از اقدامات انجام شده بوده است.

وي در پاسخ به اين سوال اينكه چگونه با تقاضاي مواد مخدر مواجه شويم گفت: ايده آل ترين حالت اين است كه مواد مخدر در اختيار افراد قرار گيرد و آنان دسترسي داشته باشند اما از آن استفاده نكنند.

الهياري تصريح كرد: اينگونه نيست كه فقط افراد بيكار يا فقير به سمت مصرف مواد مخدر بروند بلكه افرادي كه متاهل، شاغل و داراي درآمد مكفي هستند، نيز به سمت اعتياد مي‌روند اما در نتيجه كلي، غالبا افرادي به سمت اعتياد مي‌روند كه داراي استرس، فشار روحي، رواني و اضطراب هستند و روش‌هاي مقابله با كاهش مشكلات و استرس را بلد نيستند.

رييس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره بيان داشت: مواد مخدر موضوعي ملي است و همه افراد در معرض آسيب هاي ناشي از آن قرار دارند لذا بايد همه آحاد جامعه، خانواده‌ها، بهبوديافتگان و حتي مبتلايان به اعتياد را وارد مشاركت در مبارزه اجتماعي با مواد مخدر كنيم.

اللهياري گفت: سازمان‌هاي مردم نهاد كه به نوعي خود مردم هستند، واقعي‌ترين، ملموس‌ترين و اثربخش‌ترين روش مواجه با پديده خانمانسوز اعتياد هستند. بايد مردم را در مبارزه مشاركت داد تا موضوع برايشان ملموس شود، در اين صورت موفق خواهيم شد.

وي افزود: در گذشته كمربند ايمني نمي‌بستيم اما با اراده و ظرفيت اجتماعي و همچنين آموزش رسانه‌اي اين رفتار در هر فردي با هدف كاهش تصادفات و ايمني در رانندگي، درون‌سازي شد، پس بايد از اين رفتار در مبارزه با اعتياد نيز الگو بگيريم.

دانشيار دانشگاه تربيت مدرس ادامه داد: به لحاظ روانشناسي اگر بخواهيم فرد از رفتار گرايش به سمت مواد مخدر اجتناب كند، يعني دسترسي به مواد مخدر دارد ولي از آن استفاده نكند، مستلزم اين است كه اين رفتار اجتماعي را درون سازي كنيم و اين نيازمند مشاركت جدي همه آحاد جامعه است و هيچ ظرفيتي بهتر از سمن ها براي مشاركت اجتماعي نيست.