سردار اسکندر مومنی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو با اشاره به برگزاری نشست آتی سازمان ملل متحد در وین برای تصمیم گیری درخصوص مواد مخدر اظهار داشت: در این نشست قرار است تصمیماتی درخصوص کانابیس ها (مشتق های شاهدانه، گل، ماریجوانا و حشیش) گرفته شود و احتمالا جنبه قانونی پیدا کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران با بیان اینکه ایران درحال رایزنی با برخی کشورها از جمله چین و روسیه در این خصوص است تا تصمیمات مشترکی در خصوص این موضوع گرفته شود، گفت: می خواهیم به نقطه نظر واحدی در این خصوص برسیم.

گفتنی است، در برخی از کشورها از جمله کانادا بسیاری از کانابیس ها از لیست مواد مخدر خارج شده اند و قانونی محسوب می شوند ضمن اینکه عمده کشورهای تولید کننده این مواد در آمریکای لاتین و بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا به خاطر منافع و سود سرشار ناشی از تجارت این نوع مواد مخدر به دنبال خارج کردن آنها از لیست مواد ممنوعه سازمان ملل متحد هستند.

نشست آتی سازمان ملل متحد در این خصوص قرار است هفته آینده در وین برگزار شود.

ایران و روسیه زمینه های مشترکی برای همکاری دارند
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران در ادامه این گفت وگو به زمینه های مشترک همکاری میان تهران و مسکو اشاره کرد و گفت: در این سفر چند موضوع مهم پیگیری خواهد شد و تبادل تجربیات، اطلاعات و انتقال تجهیزات از جمله مسائل است که در باره آنها با طرف روسی گفت وگو خواهیم کرد.

سردار مومنی همچنین به امضای برنامه اقدام مشترک میان ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: این تفاهمنامه قرار است از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران و وزارت داخلی روسیه امضا شود.

هشدار نسبت به افزایش قاچاق مواد مخدر به اروپا 
سردار مومنی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران تنها نیاز به تشکر کلامی کشورهای اروپایی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر به قاره سبز ندارد، اظهار داشت: ما در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر هستیم و به جای تشکر خالی نیاز به حمایت های جدی و ارسال تجهیزات مدرن برای مقابله با قاچاق داریم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران افزود: بارها به اروپایی ها اعلام کرده ایم که آنها باید سهم و مسئولیت خود را در امر مبارزه با مواد مخدر بپذیرند؛ البته با توجه به شرایط تحریمی بوجود آمده شاید دیگر نتوانیم به مانند گذشته از قاچاق مواد مخدر به اروپا جلوگیری کنیم.

وی گفت: ایران و روسیه هر دو در مجاورت کشت خشخاش (در افغانستان) قرار دارند و میزان تولید این ماده نیز هر روز در افغانستان بیشتر می شود به طور مثال میزان تولید از 200 تن در سال 2000 به 10 هزار تن در سال 2019 رسیده است که نشانگر افزایش 50 درصدی تولید است.

به گفته سردار مومنی، بخش عمده ای از مواد مخدر افغانستان هم اکنون از ایران به سمت اروپا ترانزیت می شود و ایران برای مقابله با این امر تاکنون بیش از سه هزار و 800 شهید داده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: بخشی از مواد مخدر تولیدی در افغانستان از طریق کشورهای شمالی وارد روسیه می شود بنابراین هر دو کشور از مجاورت کشت خشخاش در اطراف خود آسیب می بینند و زمینه های مشترک همکاری موجود باعث می شود که همکاری تنگاتنگی با هم داشته باشند.