به گزارش ایسنا، محمد بیرجندی در نشست صمیمی 110 سازمان مردم نهاد ملی سطح یک با بیان اینکه ترکیب این جلسه سمن‌های سطح یک و سمن های پیشگیری عضو کمیته توسعه مشارکت های مردمی اند که 71 درصد آنها فعالیت ساختارمند و مبتنی بر دانش دارند و 15 درصد در حوزه درمان و 14 درصد در حوزه صیانت و پیشگیری فعالیت می کنند.

وی افزود: تبیین نقش کلیدی مسوولیت پذیری اجتماعی هدف این نشست است. تمرکز دفتر توسعه مشارکت های مردمی طی چهار سال گذشته  راهبرد اجتماعی شدن و استفاده از ظرفیت های سمن هاست.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به چهار مسیر برای رسیدن به این هدف گفت: در همین راستا نهادسازی و ساماندهی ظرفیت ها از طریق تدوین پروتکل ها، نظام سازی، توانمندسازی با توسعه مداخلات و گفتمان سازی با ترویج حوزه اجتماعی با همه کنشگران و ذینفعان دنبال شده است.

بیرجندی ادامه داد: در کمیته تخصصی، توسعه مشارکت های مردمی بعد از مدتها در سال 94 تغیین تکلیف شد، ساختار آن ارتقاء یافت و تعداد سمن های عضو آن نیز افزایش یافت. اتفاق نوآورانه در این کمیته، انتخاب نایب رییسی از خود سمن ها بود.

وی با اشاره به نتایج این کمیته گفت: امروز سمن های ما طی چهارسال اخیر به این باور رسیده اند که کادر ماهر برای اعزام به کانون های بحران را داشته باشند که این اتفاق رخ داده است. همچنین همدلی و همصدایی مثال زدنی رخ داده که کمتر در سایر سمن ها شاهد آن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه جامع و هدف محور واقعی  داشته باشیم اظهار کرد: پوشش فراگیر سمن ها اتفاق افتاده و امیدواریم جایگاه راهبردی سمن ها را در سال 97 ارتقاء دهیم.

به گزارش ایسنا، حسین دژاکام، بنیان گذار کنگره شصت نیز در این نشست با بیان اینکه بیش از 70تا 90درصد بار پیشگیری و درمان اعتیاد بر عهده سمن هاست گفت: در مقابل این وظایف، چه امکانات و شرایطی را برای سمن ها در نظر گرفته ایم؟.

وی افزود: باید در هر کمیته تخصصی، نمایندگانی از سازمان های مردم نهاد حضور داشته باشند تا به اهداف مدنظر نزدیکتر شویم.

دژاکام با اشاره به اینکه بودجه سمن‌ها همانند گوشت قربانی است گفت: سازمان های متعدد دارای ردیف های بودجه هستند، باید بودجه اعتیاد آنها حذف شود و در اختیار سمن ها قرار بگیرد.

وی ادامه داد: کسی که می‌خواهد ان. جی. او داشته باشد باید یا عاشق باشد یا دیوانه، زیرا ان. جی. او ها محل کسب درآمد نیستند.ان. جی. او باید صاحب علم و صلاحیت بوده و در آن رشته نیروی متخصص داشته باشد و سوم اینکه خودش درآمد زایی کند  و به دنبال گرفتن بودجه از این سازمان و آن سازمان نباشد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان تشکل های مردم نهاد در این نشست به بیان درخواست ها و مشکلات خود پرداختند و خواستار تداوم و تقویت حمایت ها از تشکل‌های مردم نهاد حوزه مبارزه با اعتیاد شدند.