به گزارش روابط عمومی شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوي، محمد رضا یوسفی معاون فرمانداری شهرستان خواف سیاست وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر را توجه بیش از پیش به بحث پیشگیری از اعتیاد عنوان و هدف از برگزاری این دوره را سلامت کارکنان دستگاههای اجرایی ذکر كرد.

وی برگزاری دوره های آموزشی مهارت های زندگی، توسعه و گسترش ورزش همگانی ،ایجاد محیط های ورزشی و خرید امکانات ورزشی در روستاها، استفاده از ظرفیت‌هایی مثل نماز جمعه و جماعات در بحث فرهنگ سازی عمومی، آگاه‌سازی عمومی بوسیله چاپ تراکت و ویژه نامه، ایجاد کلینیک‌های مشاوره و درمان معتادان و حمایت از رهایی‌یافتگان از اعتیاد و خانواده هایشان را از مهمترین اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با موارد مخدر شهرستان عنوان كرد.

اجرای طرح هاي پیشگیری از اعتیاد در روستای محروم بنیاباد شهرستان مرزي خواف

با توجه به ارائه برنامه عملیاتی اداره بهزيستي شهرستان خواف در زمینه پیشگیری از اعتیاد به فرمانداری شهرستان خواف و با همکاری فرمانداری و سایر اداراتی که در شورای هماهنگي مبارزه با مواد مخدر شهرستان عضو هستند، تفاهم نامه ای در زمینه اجرای طرح های پیشگیری از اعتیاد در سطح شهرستان خواف به امضا رسید.

در اين تفاهم نامه روستای بنیاباد در فاصله 70کیلومتری خواف با توجه به محروميت زياد و نبود منابع آموزشي لازم به عنوان یکی از مناطق آسیب خیز شناسایی شده که پس از هماهنگی به عمل آمده با بخشدار ، دهیار و شورای اسلامی روستا ، اولین جلسه در مورخه 5 مرداد سال جاری از ساعت 8 صبح با موضوعات پیشگیری از اعتیاد در خانواده ها ، آموزش مهارت های زندگی (مهارت خودآگاهی و کنترل خشم) برگزار شد، درحاشیه جلسه نیز نمایشگاهی با عنوان پیشگیری از اعتیاد برگزار و توسط کارشناس بهزیستی در مورد این نمایشگاه و تصاویر توضیحات لازم به بازدیدکنندگان داده شد.

جلسه دوم کارگاه آموزشي در مورخه 12 مرداد ماه برگزار و با آموزش مهارت های زندگی (مهارت های ارتباطی و کنترل استرس ) توسط کارشناس بهزیستی و مسایل بهداشت و سلامت فردی توسط کارشناس شبکه بهداشت و درمان ادامه پیدا کرد .

لازم به ذکر است كه ديگر برنامه‌هاي آموزشي این کارگاه‌ها به مدت 7 جلسه در محل روستای بنیاباد با محوريت آموزش مهارت هاي زندگي و پيشگيري اوليه از اعتياد برگزار شد.

شهرستان محروم و مرزي خواف به دليل واقع شدن در مرز افغانستان و دوري از مركز استان ، در معرض خطر گرايش به اعتياد است و برگزاري كلاس هاي آموزشي نقش مهمي در ارتقا دانش افراد براي پيشگيري از اعتياد دارد.