سید فرید موسوی در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: در موضوع اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی امنیتی کردن مسئله جواب درستی را به همراه ندارد و بنابراین برای پیشگیری از این معضل و بلیه شوم اجتماعی باید راهکار مناسب اجتماعی اتخاذ کرد. وی با بیان اینکه راهکار اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بسیار مناسب و ارزشمند است، افزود: تجربه اثبات کرده زمان حضور مردم در موضوعات مختلف نتایج بسیار خوبی حاصل شده است بنابراین برای مبارزه با مواد مخدر نیز باید از این ظرفیت بزرگ اجتماعی غافل نماند و با همکاری مردم، مسئولان قدم های بزرگی در راه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر بردارند.

نماینده مردم تهران استفاده از سازمان‌های مردم نهاد جهت پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر را یک اصل ضروری برشمرد و گفت: این مسئله علاوه بر ایجاد فرهنگ سازی در زمینه مبارزه مسئولانه با اعتیاد سبب اجرای بهترین راهکارهای اجتماعی علیه بلیه شوم مواد مخدر می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه مجلس در دور جدید بزرگترین اقدامات را با همکاری دولت می‌تواند علیه اعتیاد و مواد مخدر انجام دهد، عنوان داشت: اعتیاد یک پدیده چند بعدی است و تنها با حذف یک یا چند عامل نمی توان آن را ریشه کن کرد. بنابراین برای زدودن اعتیاد از چهره جوامع لازم بوده همه ابعاد آن در نظر گرفته شود چراکه در صورت تک بعدی به تنهایی افاقه نمی‌کند.

وی رکود اقتصادی و عدم اشتغال را از جمله علل اعتیاد برشمرد و ابراز امیدواری کرد با برداشتن تحریم‌ها در این حوزه‌ها موفقیت‌هایی ایجاد شود و گرایش به اعتیاد با راهکارهای اقتصادی و ایجاد اشتغال کاهش یابد.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه مجلس با اصلاح قوانین می‌تواند در مبارزه بهتر با اعتیاد و مواد مخدر گام بردارد ادامه داد: علیرغم اینکه تشکل ها می‌توانند نقش موثری در پیشگیری از اعتیاد داشته باشند ولی نگاه بسیاری از مسئولان و دستگاه‌های متولی به آنها مثبت نیست و سال‌ها ثبت یک تشکل به طول می‌انجامد بنابراین بسط و توسعه تشکل‌ها در مبارزه و پیشگیری از اعتیاد حائز اهمیت است و به شمار می‌رود.

موسوی خاطر نشان کرد: اقتصاد نقش بسزایی در کاهش اعتیاد دارد و شهرهایی که اقتصاد ضعیف تری دارند در برابر اسیب‌های اجتماعی نیز بیشتر در خطر هستند و بهم ریختگی اقتصادی سبب افزایش اسیب‌های اجتماعی می‌شود. لذا توجه به این موضوع در میان مسئولان بسیار اهمیت داشته و دولت و مجلس جدید نیز بر کاهش چالش های اقتصادی اهتمام دارد.

وی به موضوع ضرورت افزایش اگاهی مردم در پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: زمانی که افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان به عوارض اعتیاد به خصوص از نوع مخدر صنعتی آشنا باشند کمتر به سمت سوق می‌یابند و معتاد شدن به دلیل لاغری و زیبایی و ... با مخدرهای صنعتی بسیار کاهش می‌یابد.