حمیدرضا صرامی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره برنامه دولت برای کاهش تقاضا و پیشگیری از اعتیاد افزود: امسال با رشد جدی اعتبارات حوزه پیشگیری اعتیاد از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، شورای اجتماعی کشور و دستگاه های اجرایی مواجه هستیم. بودجه امسال حدود 40 میلیارد تومان است و این در حالی است که پیش از این، مقدار آن حدود 20 میلیارد تومان بود.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: با این وجود این افزایش هنوز نرخ پوشش پیشگیری از اعتیاد به حد مطلوب نرسیده است و فقط 25 درصد از افراد جامعه تحت پوشش برنامه های پیشگیری قرار دارند و این در حالی است که شبکه اعتیاد به عنوان یک سیستم فعال، پویا، هوشمند و خلاق از این مساله سوء استفاده می کند.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات و روندپژوهی ها نشان می دهد، بی توجهی به مقوله پیشگیری و رشد اعتیاد و مصرف مواد مخدر به فرد، جامعه و دولت میلیاردها تومان خسارت و هزینه تحمیل می کند.

صرامی یادآور شد: در چهار دهه اخیر اقدام جدی در حوزه پیشگیری اولیه از اعتیاد و مصرف مواد مخدر انجام نشده است و فقط در سال های اخیر است که چراغ پیشگیری از اعتیاد روشن شده است به گونه ای که اکنون در جلسات سران و مسئولان کشور به عنوان اولویت مورد تاکید قرار می گیرد و مقرر می شود تا 50 درصد امکانات و ظرفیت های م مبارزه با اعتیاد به پیشگیری اختصاص یابد.

صرامی تصریح کرد: خاموش بودن چراغ پیشگیری در دهه اول، دوم و تا نیمه های دهه سوم پس از انقلاب اسلامی کشور را با مشکل مواجه کرده است. در دولت یازدهم و دوازدهم و از سال 1392 به بعد، مقوله پیشگیری به عنوان اولویت قرار گرفته به طوری که در ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف به نگارش طرح کنترل ملی اعتیاد شده است همچنین اقدامات بیشتری در قالب طرح ملی مبارزه همه جانبه با مواد مخدر، روانگردان ها و مقابله با پیش سازها در حال پیگیری است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر به آثار و پیامدهای اجتماعی بی توجهی به مقوله پیشگیری اشاره کرد و افزود: اگر به موضوع پیشگیری از اعتیاد توجه نکنیم میزان همبستگی، انسجام، اعتماد اجتماعی و امنیت کاهش می یابد و در این صورت میزان مشارکت هم تنزل خواهد داشت.

صرامی ادامه داد: بی توجهی به مقوله پیشگیری آثار و تبعات فرهنگی زیادی در پی دارد. اگر پیشگیری اولیه از اعتیاد جدی گرفته نشود، ممکن است ارزش های منفی خرده فرهنگ مصرف مواد به عنوان یک باور مثبت در جامعه تلقی شود و نوعی فریب فرهنگی رونق گیرد.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: انتظار می رود همه دستگاه های فرهنگی که بیش از 20 دستگاه هستند و به ویژه وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان تبلیغات اسلامی و رسانه ملی جدی تر برای افزایش آگاهی بخشی و اقدامات پیشگیرانه اهتمام داشته باشند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، صرامی خاطرنشان کرد: اکنون که تولید افغانستان به حدود 10 هزار تن در سال رسیده، میزان گرایش افراد در جامعه جهانی به مواد در سال 2018 رشد داشته همچنین با در نظر گرفتن افزایش میزان اختلال روانی، اختلافات و تنش های روانی و فقر و بیکاری که تهدیدهایی برای تمایل افراد به مصرف مواد مخدر است، اگر برای توانمندسازی مردم به ویژه جوانان و نوجوانان گام های جدی برداشته نشود، سیستم اعتیاد از این وضعیت برای رواج هر چه بیشتر مصرف مواد در جامعه سوء استفاده خواهد کرد.