به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دکتر اسکندر مومنی صبح امروز در آیین افتتاحیه مرکز درمان، صیانت و اشتغال‌زایی شهید زیادیان ضمن تبریک به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و تسلیت برای شهادت ۲۷ نفر از رزمندگان جان برکف سپاه پاسداران گفت: ما در هر جایی که هستیم در پاسخ به همت بلند مردم و خون شهیدان باید وظایف‌مان را به درستی انجام بدهیم.

وی افزود: حوزه مبارزه با مواد مخدر، یک عزم ملی و همه جانبه می‌طلبد؛ چرا که امروز ۱۱,۷ دهم درصد از تولید ناخالص ملی کشور در این حوزه هزینه می‌شود ، آن هم برای کشوری که گرفتار تحریم است، در حالیکه این رقم را می‌توان برای پیشرفت کشور هزینه کرد.

دبیرکل ستاد ادامه داد: خداوند در سوره مائده می‌فرماید «هر کس که انسانی را نجات دهد، گویی یک جامعه را نجات داده است» که این، نگاه حقوق بشرانه اسلام را نشان می‌دهد؛ بنابراین وظیفه دینی و انسانی ما است که در این زمینه قدم برداریم.

مومنی گفت: امروزه آسیب اعتیاد که در رآس همه آسیب‌ها است، معضلی اجتماعی است و راه حل آن، عزم و اراده عمومی برای مبارزه با آن است که باید در جامعه نهادینه شود.

وی با اشاره به دو اولویت مهم ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: ستاد، پیشگیری و ساماندهی معتادان متجاهر را به عنوان دو اولویت مهم در دستور کار قرار داده است، در اولویت پیشگیری باید همه کشور تلاش کنند که کسی گرفتار اعتیاد نشود؛ چرا که آسیب فرد معتاد فقط به خانواده‌اش نمی‌رسد بلکه به کل جامعه تسری می‌یابد.

دبیرکل ستاد در ادامه؛ اولویت عاجل و کوتاه مدت ستاد را ساماندهی معتادان متجاهر نامید و افزود: امروز معتادان متجاهر به دلیل اینکه از خانواده‌های خود رانده شده‌اند و شغلی ندارند برای دسترسی به مواد مخدر و نیازهای اولیه خود راهی جز تخلف و جرم ندارند به همین خاطر این افراد آرامش جامعه را بر هم می‌زنند و منشا بسیاری از جرائم می‌شوند.

مومنی تصریح کرد: از مجموع معتادان کشور، حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر آنان، معتاد متجاهر هستند که اولویت کوتاه مدت ما ساماندهی این افراد است.

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش نظام در این حوزه وجود دارد، گفت: گواه این موضوع چهار هزار شهید این حوزه است. ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که دشمن این مسائل را ترویج می‌کند. طبق اعلام آمارهای جهانی در سال ۲۰۰۱ تولید مواد مخدر در افغانستان ۲۰۰ تن بود که امسال به حدود ۱۰ هزار تن در سال رسیده است. این آمارها نشان می‌دهد که باید اقدامات مبارزه‌ای را در این حوزه انجام دهیم و همچنین یک بازدارندگی درونی را ایجاد کنیم تا از این گرایش افراد به اعتیاد پیشگیری شود.

دبیرکل ستاد افزود: امروز ۵۰ درصد از معتادان کشور شاغل هستند، مسئولان و متولیان این حوزه باید از ورود و توزیع مواد مخدر به شدت جلوگیری کنند و همه نهادهای فرهنگی نیز باید تلاش کنند تا اقدامات پیشگیرانه توسعه یابند.

مومنی تاکید کرد: باید اقدامات بزرگی در این حوزه صورت گیرد و غیر از سم زدایی اولیه، صیانت از معتادان نیز صورت گیرد تا ضمن آموزش و صیانت این افراد، مورد حمایت هم قرار گیرند. در این بخش، اراده جدی طی این سه ماه گذشته از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج با راه‌اندازی این مرکز ایجاد شده که امیدواریم به زودی شاهد راه اندازی مراکز مشابه در سایر استان‌ها باشیم.

مومنی در پایان از اصحاب رسانه خواست تا همراه با مسئولان و متولیان حوزه مبارزه با مواد مخدر، حساسیت عمومی را ایجاد کنند و تلاش‌های خود را در تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری و صیانت گسترده‌تر کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بعد از افتتاح مرکز به همراه سردار غیب پرور رییس سازمان بسیج مستضعفین ، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت، معاونین مقابله با عرضه و امور بین الملل و اداری و مالی و امور مجلس ستاد دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و نمایندگانی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج ، شهرداری، فرمانداری تهران، وزارت بهداشت و... از بخش های مختلف مرکز درمان، صیانت و اشتغال‌زایی شهید زیادیان بازدید کردند و کلنگ فاز دوم این مرکز را به زمین زدند.