اصغر سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، درباره دلیل اصلی گرایش بخشی از جامعه ایران به سمت مصرف مواد مخدر و تأثیرات سوء آن در اجتماع گفت: اعتیاد مشکل اساسی جامعه ایران است و با اینکه قوانین خوبی در امر مبارزه با مواد مخدر داریم اما قدرت اجرایی مناسبی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر تاکنون سخت‌افزاری بوده که نتایج مطلوبی را در بر نداشته افزود: در بحث مبارزه با مواد مخدر چندین ارگان،‌ دستگاه و نهاد اقداماتی را به طور گروهی و مستقل انجام دادند تاکنون هزینه‌های سنگینی را بر دوش نظام قرار داده است.

دبیر کمیسیون شوراهای و امور داخلی مجلس دهم با بیان اینکه علت‌های متفاوتی درباره گرایش جوانان به مواد مخدر وجود دارد اظهار داشت: بیکاری یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی است که توانسته جوانان را به سمت اعتیاد سوق دهد و همین معضل باعث شده تا جوان برای تخلیه خود به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی خانواده‌های مرفه و جوانان آنها به دلیل در اختیار داشتن پول‌های هنگفت به سمت اعتیاد به مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند.

سلیمی تصریح کرد: متأسفانه مسئولان و دولتمردان کنونی و همچنین در تمامی ادوار نتوانسته‌اند برنامه مناسبی را برای تامین و ایجاد اوقات فراغت جوانان داشته باشند چرا که اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای این امر صورت می‌گرفت قطعاً شاهد گرایش و سوق جوانان به سمت اعتیاد نبودیم.

وی گفت: متأسفانه نظارت پدران، مادران و همچنین مدارس بر روی فرزندان کمتر است زیرا آنها مشکلات خاص خود را دارند و وقت کمتری برای نظارت بر اعمال و رفتار فرزندان این مرز و بوم دارند به همین دلیل آنها متوجه تغییرات جسمی، روحی و خلقی فرزندان خود نمی‌شوند. ضمن اینکه خانواده‌ها هم به هیچ وجه اطلاعی از علائم اعتیاد نداشته و نمی‌دانند که چگونه باید این بلای خانمان سوز را شناسایی و با آن مبارزه کرد.

دبیر کمیسیون شوراهای و امور داخلی مجلس افزود: برای مبارزه با اعتیاد باید همزمان به صورت نرم‌افزاری و فرهنگی در اجتماعی اقدامات مستمری انجام شود.

سلیمی با بیان اینکه باید با اقدامات جدی مشکل اشتغال در جامعه رفع شود گفت: در این مسیر باید کنترل جدی در مرزهای ورودی و خروجی کشور از سوی نهادهای اجرایی شود گیرد تا ضمن عدم ورود کالای قاچاق تولید در کشور گسترش پیدا کند.

وی افزود: باید الگوگیری خوبی از کشورهایی که در زمینه مبارزه با مواد مخدر موفق بوده‌اند داشته باشیم و اگر در این زمینه اهمالی صورت گیرد نمی‌توانیم پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آیندگان خود داشته باشیم.

دبیر کمیسیون شوراهای و امور داخلی مجلس خاطرنشان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل باید تمامی برنامه‌های کشور در راستای توسعه و پیشرفت باشد و نگاه ویژه‌ای به مساله افزایش تولید و عدم ورود کالای قاچاق داشته باشیم.