دکتر انوشیروان محسنی بندپی روز سه شنبه در مراسم گشایش مرکز گذری و کاهش آسیب در مشهد گفت: این میزان حداکثر 12 هزار نفر را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: برای پوشش همه افراد به سه هزار میلیارد ریال نیاز است که در این زمینه طی نامه ای با وزیر کشور در حال رایزنی هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی اعتیاد را از مهمترین آسیبها توصیف و بیان کرد: شمار زیادی از دیگر آسیبها زیرمجموعه اعتیاد ایجاد می شوند بنابراین کنترل و مدیریت آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی گفت: سازمان بهزیستی تخصصی ترین نهاد حاکمیتی در زمینه آسیبهای اجتماعی و پیشگیری مهمترین اولویت سازمان برای مدیریت و کنترل آسیبهای اجتماعی است.

محسنی افزود: در این ارتباط کارزار رسانه ای، استقرار پنج هزار و 200 تیم اجتماع محور در سطح کشور، ارتقا آگاهی و حساس سازی جامعه خانه به خانه با تاکید بر خانواده از جمله راهبردهای حوزه پیشگیری است.

وی مداخلات بهنگام را دومین اولویت بهزیستی ذکر و بیان کرد: در زمینه درمان اعتیاد کمپهای درمان و ترک ثمربخشی مورد انتظار را نداشته و در درمان اعتیاد موفق نبوده اند.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: به همین دلیل هیاتی از صاحبنظران در سطح ملی تشکیل شده تا راهکارهای اثرگذاری مراکز درمان و ترک اعتیاد بررسی شوند، به همین دلیل فعلا صدور مجوز کمپها در سطح کشور متوقف شده است.

وی گفت: گسترش مراکز اجتماع درمانمدار(تی.سی) در برنامه کاری بهزیستی قرار گرفته، علاوه بر این چهار مرکز تحقیقات تی.سی در سطح کشور تا پایان امسال بهره برداری می شود تا در کنار 35 مرکز کنونی تی.سی کار درمان به شیوه اجتماع محور با قوت بیشتر دنبال شود.

محسنی افزود: کاهش آسیب آخرین راهکار در مدیریت و کنترل آن است که افتتاح مراکز گذری و کاهش آسیب در این راستا انجام می شود.

وی ادامه داد: دیروز طی نشستی با مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر بحثهای مفصلی راجه به مواد 15 و 16 انجام و قرار شد معتادانی که از بنیه مالی برخوردار نیستند و می خواهند خدمات درمان و ترک را دریافت کنند زیر پوشش بیمه قرار گیرند.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین به تغییر سن، نوع و اثرات مصرف مواد مخدر اشاره و بیان کرد: پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر، مصرف مواد مخدر خطرناک و آسیب زایی بیشتر در اثرات حاصل از آن در کنار روند افزایشی گرفتار شدن زنان در دام اعتیاد موجب نگرانی شده است.

وی گفت: بر اساس بررسیهای غیررسمی شمار معتادان در کشور بین چهار تا چهار و نیم میلیون نفر است.