به گزارش خبرنگار آموزش‌ و پرورش خبرگزاری فارس، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه اختتامیه یازدهمین لیگ علمی بین‌المللی پایا که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره حمایت‌های آموزش و پرورش از برگزیدگان این جشنواره علمی اظهار داشت: این رقابت‌ها یک لیگ علمی بوده و مهمترین ویژگی آن کار گروهی است.

وی ادامه داد: با رئیس مرکز استعدادهای درخشان آموزش و پرورش صحبت کردم تا همان‌گونه که برای سایر برگزیدگان المپیادهای علمی کشور تسهیلاتی قائل می‌شویم برای دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این لیگ علمی نیز تسهیلاتی ایجاد کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بخشی از این تسهیلات از حیث امکاناتی است که در اختیار این دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و بخش دیگر باید با شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های ذیربط انجام دهیم تا بتوانیم از عوامل انگیزشی برای ادامه تحصیل این دانش‌آموزان در دوره‌های آموزش عالی استفاده کنیم.

بطحایی درباره خبر خوب در آموزش و پرورش تصریح کرد: مردم همیشه تشنه خبر خوب هستند ما نیز در آموزش و پرورش در حدود وظایف خود تلاش می‌کنیم مدرسه مهمترین رکن تعلیم و تربیت بر اساس سند تحول بوده و جایگاه خود را پیدا کند.

وی بیان داشت: باید عرض کنم آموزش و پرورش مصمم است مدرسه و محیط‌های یادگیری تبدیل به محیط‌های بانشاط و سرزنده شود تا به نیازهای دانش‌‌آموزان بیشتر توجه شود و برای ورود به جامعه آمادگی بیشتری داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: مدرسه ما باید بتواند نیازهایی که اکنون خانواده‌ها مطالبه می‌کنند و نیازهای جامعه را برآورده کند و این وعده را به مردم می‌دهم که برنامه‌های آموزش و پرورش در دولت دوازدهم در راستای سند تحول انطباق با این وضعیت دارد و از مهر 97 به اجرا در می‌آید.

بطحایی درباره کشف مواد مخدر در اطراف مدارس، گفت: اولاً این گلایه را از همکاران خود در ستاد مبارزه با مواد مخدر دارم که این موضوع را گفته‌اند. هر آن چیزی که موجب نگرانی خانواده‌ها از منظر مدرسه شود باید در اطلاع‌رسانی آن بسیار دقت کنیم.

وی افزود: اینکه بگوییم مواد مخدر در اطراف مدرسه پیدا شده ممکن است در هر جای دیگری نیز پیدا شود و به کار بردن واژه مدرسه نگرانی‌هایی در خانواده‌ها ایجاد می‌کند ضمن اینکه بارها اعداد مختلفی از اعتیاد دانش‌آموزان مطرح شده که تفسیرهای ناصحیح بوده و نگرانی‌هایی ایجاد کرده است البته همان‌طور که در کوچه و خیابان و اطراف دانشگاه و خانه‌های مردم مواد مخدر پیدا می‌شود ممکن است در اطراف مدرسه نیز اتفاق بیفتد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه مشترکی که با ستاد آسیب‌های اجتماعی کشور انجام می‌شود کارگروه خاصی به دستور رهبر معظم انقلاب در حوزه آموزش و پرورش تشکیل دادیم که یکی از وظایف آن رصد مستمر عوامل زمینه‌ساز در استفاده از مواد مخدر، سیگار و مواد افیونی در دانش‌‌آموزان است.

بطحایی اضافه کرد: برنامه بسیار منسجمی با همکاری وزارت کشور، قوه قضاییه، نیروی انتظامی در دست اجرا داریم ضمن اینکه این برنامه به همراه برنامه نماد که از گذشته اجرا می‌شده است به صورت کاملاً هوشمند فضا را رصد می‌کند.

وی تصریح کرد: در برنامه رسمی مدارس برنامه‌های مختلفی در حوزه آسیب‌های اجتماعی داریم که یکی از آنها موضوع مواد مخدر است که این برنامه برای خانواده‌ها، دانش‌آموزان و مدیران مدارس تعیین شده و اجرا می‌شود، بخشی از طریق شبکه مجازی و برخی از طریق تلویزیون تعاملی یا به صورت حضوری در کلاس درس است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به وضعیت فرزندان خود اظهار داشت: دو فرزند دارم که هر دو داخل کشور هستند و فرزند پسرم تا به حال به جز عتبات عالیات به خارج از کشور نرفته‌اند.