دكتر پرويز افشار در گفت وگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در راستاي توسعه خدمات كاهش تقاضا و توجه جدي به امر كاهش آسيب در سال گذشته، علاوه بر اعتبارات تخصيصي، مبلغ 30 ميليارد ريال اعتبار اضافه با موافقت دبيركل ستاد به توسعه كمي و كيفي DIC ها، شلترها و خدمات اپتيك اختصاص يافت.

وي افزود: اين اعتبار با هماهنگي انجام شده به صورت مساوي بين سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت تقسيم شد و خوشبختانه دستگاه‌هاي موصوف هر كدام دو برابر اعتبار تخصيصي از محل اعتبار بودجه خويش به آن اختصاص دادند.

معاون كاهش تقاضا ستاد بيان داشت: از طريق اين هم‌افزايي علاوه بر افزايش اعتبار DIC هاي موجود (از 50 ميليون تومان به بيش از 100 ميليون تومان) و همچنين توسعه كمي و راه اندازي DIC هاي جديد و خدمات اپتيك شاهد خدمات جدي در اين زمينه بوده‌ايم.

افشار گفت: خوشبختانه سازمان بهزيستي كشور كه در زمينه خدمات اقامتي تجربه دارد تعداد شلترها به ويژه شلتر زنان را افزايش داده است و در استان‌هايي كه با مشكل مراكز سرپناه شبانه زنان روبرو بوديم، اين مشكل حل شد.

وي ادامه داد: در سال 95 خدمات كاهش آسيب با قوت و شدت بيشتري دنبال مي‌شود و علاوه بر بودجه‌هاي مصوب ستاد، مجلس در بودجه سال 95 ، 200 ميليارد ريال اعتبار اضافه براي توسعه خدمات پيشگيري، درمان و كاهش آسيب در نظر گرفته شده كه انشالله در صورت تحقق تخصيص، شاهد توسعه روزافزون خدمات كاهش آسيب خواهيم بود.

اين مقام مسئول در ستاد گفت: مطمعناً توسعه خدمات كاهش آسيب به معتادان سخت دسترس و خياباني علاوه بر پيشگيري از بيماري‌هاي عفوني و عوارض بهداشتي و اجتماعي از تعداد معتادان متجاهر خواهد كاست و هزينه‌هاي سرسام‌آور ساماندهي معتادان متجاهر را كم خواهد كرد.

افشار افزود: از سازمان‌هاي غير دولتي و NGOهاي فعال تقاضا دارم خدمات كاهش آسيب را در سال 1395 در اولويت قرار دهند، علاوه بر اين معتادان بي‌بضاعت و كم‌بضاعت نيازمند درمان براساس دستورالعمل موضوع پوشش بيمه معتادان براي درمان خويش با حداقل هزينه و فقط پرداخت فرانشيز جزئي و براساس تعرفه دولتي و خصوصي كه با سازمان بيمه سلامت استانهاي كشور قرارداد منعقد نموده‌اند ، مراجعه و ضمن ثبت نام در سامانه طراحي شده (سامانه پابا) از اين امكان مهم استفاده كنند.

وي اظهار اميدواري كرد كه با استفاده از اين دو امكان مهم شاهد رشد و اعتلاي خدمات درمان و كاهش آسيب و مهار اعتياد در كشور عزيزمان باشيم.

افشار اظهار داشت: البته توجه جدي به مقوله پيشگيري اوليه از اعتياد به عنوان ركن اصلي مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و كم هزينه ترين مداخله در هيچ حالتي نبايد به فراموشي سپرده شود و از ديگر سو مقابله با عرضه به ويژه پيشگيري وضعي در اطراف كانون‌هاي هدف بسيار مهمي مانند مدارس، دانشگاه‌ها و... مي‌بايست در دستور كار جدي دست اندركاران مبارزه قرار گيرد.

وي در پايان تاكيد كرد: تحقق وظيفه سنگين كاهش 25 درصدي اعتبار در برنامه پنجم توسعه و رسيدن به اين چشم‌انداز نياز به عزم و اراده جدي همه جانبه نگري و اقدام متوزن و پرهيز از اقدامات يكسو نگرانه و موردي خواهد بود.