به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، علی مؤیدی در نشست کمیته تخصصی سازمان‌های مردم نهاد و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد که به ميزباني جمعیت احیای انسانی (کنگره 60) در پارک طالقانی تهران برگزار شد، گفت: سیاستهاي کلان در جمهوری اسلامی ایران و ديدگاههاي مقام معظم رهبری (مدظله‌العالي)، رئیس‌جمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همگي حرکت در یک راستا و در زمینه مبارزه با اعتیاد است.

وی با بيان اينكه ‌روش و رویکرد خوبی در کنگره 60 در حال تعمیم و گسترش در کشور است، بيان داشت: براساس آخرین اطلاعات و جمع‌بندی‌هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر، یکی از بهترین روش‌ها در درمان و ترک اعتیاد در کشور روش كنگره 60 است.

قائم‌مقام دبيركل ستاد ادامه داد: برگزاری جلسات هم اندیشی و هم افزایی می‌تواند به فکر، روش و مدل بهتر ترک و درمان معتادین منجر شود، همچنين فکر، عزم، اراده، برنامه و نتیجه‌گیری در مدل‌های ترک و درمان جمعیت احیای انسانی وجود دارد.

مؤیدی با بيان اينكه سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر تمرکز بر استفاده از ظرفیت و پتانسيل نهادهای اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد است، افزود: تنها راه برون رفت از معضل اجتماعی اعتیاد، تمرکز بر سرمایه‌های اجتماعی و استفاده از نهادهاي اجتماعي است. به همین دلیل مدیران این حوزه بعد از چندین دهه سیاست خود را در امر مبارزه با مواد مخدر بر اساس مدل و نظریه مبتنی بر درمان اعتیاد را با محوریت نهادهاي اجتماعي تغییر داده‌اند و از افراد باتجربه و متعهد بيشترين استفاده را مي‌برند.

وی گفت: کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر همواره مورد پيگيري، سؤال و رهنمودهاي عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان وزير كشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده و هست.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تعامل و همفکری قابل توجه می‌تواند منجر به افزایش سلامتی اجتماع شود.

همچنين در این نشست دكتر پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 2 هفته بعد از اربعین جلسه ویژه با پزشکان و کلینیک‌های درمان را که همکار کنگره 60 هستند، برگزار خواهیم کرد و می‌کوشیم در این جلسه حمایت‌های لازم را بعد از شنیدن مشکلات آنها داشته باشیم.

وي افزود: جمعيت احياي انساني جزو معدود مراكزي است كه پزشكان و غير پزشكان در خصوص روش اين جمعيت به اجماع رسيده‌اند، ما تلاش داريم تا در اين اجتماع مشكلات پزشكان را بشنويم و رفع كنيم.

افشار افزود: 10 هزار نفر تحت درمان برنامه‌های این کنگره در استان‌های مختلف کشور مي‌باشند.

حسین دژاکام رئیس کنگره 60 نيز گفت: جامعه معتادین کشور فقط کارتن خواب‌ها نیستند بلکه یک و نیم درصد آنها کارتن خواب هستند.

وی اظهار داشت: اعتیاد بیماری مرموز است و ترک مواد مخدر مراحل مختلفی از جمله فیزیولوژی درمانی دارد و تنها اینگونه نیست که سم و مواد مخدر را از بدن معتاد خارج کنیم لذا باید درمان‌ها مرحله به مرحله جلو برود.

در این نشست برخی پزشکان و کارشناسان درباره ترک و درمان و مرحله میانی بین این دو و راه‌های مختلف این روند سخنرانی کردند.

در پایان این نشست نيز قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر و معاونان و مدیران این ستاد به همراه اعضای ارشد کنگره 60 از فعالیت‌های فرهنگی - ورزشی معتادان بهبودیافته و تحت درمان بازديد و از نزدیک با آنان گفت‌وگو کردند.