محسن روشن پژوه در گفت و گو با ایسنا، با بیان آنکه در حال حاضر 40 مرکز ترک اعتیاد زنان در کشور  وجود دارد، هر یک حدود 40 تا 50 نفر را پوشش می‌دهند گفت: علاوه بر راه اندازی و توسعه مراکز بین راهی ویژه زنان معتاد بی خانمان ،همچنین 2تا 3 مرکز مادر و کودک نیز برای مادران معتاد فعال شده تا این افراد به همراه کودکانشان در این مراکز نگهداری شوند.

تنها 3.8 درصد زنان معتاد تحت پوشش درمان اعتیاد هستند

تجربه تزریق مواد مخدر توسط 2.3 درصد زنان معتاد

وی در ادامه  گفت: بر اساس پیمایش ملی اعتیاد فقط 3.8 درصد از مصرف کنندگان زن تحت پوشش درمان اعتیاد هستند که این مسئله نشان دهنده ملاحظات فرهنگی و اجتماعی زنان در گزارش اعتیادشان است و نشان می‌دهد که باید درمان اختصاصی زنان را در جامعه افزایش دهیم؛ زیرا اکنون درمان در این گروه بسیار سخت است و به علت ملاحظات اجتماعی برای درمان مراجعه نمی‌کنند؛ الگوهای درمان آن‌ها نیز محدود است.

روشن‌پژوه ادامه داد: حدود 2.3 درصد از زنانی که تجربه مصرف مواد داشته‌اند، تزریق را نیز تجربه کرده‌اند؛ این در حالی است که 75 درصد آن‌ها از سرنگ نو و استریل استفاده کردند و 25 درصد تجربه تزریق مشترک داشتند.

تریاک، اولین مخدر مصرفی زنان

میانگین سن مصرف مواد زنان و مردان

وی درخصوص نوع ماده مصرفی در زنان نیز تصریح کرد: تریاک بیشترین ماده مصرفی در زنان است و پس از آن شیشه بوده و سوخته تریاک در رتبه سوم قرار دارند. به این ترتیب مصرف مواد مخدر سنتی در میان زنان در رتبه اول است.

روشن‌پژوه افزود: میانگین مصرف در جامعه زنان تغییری نکرده و نمی‌توانیم بگوییم اعتیاد جوان‌تر شده، بلکه سن شروع مصرف مواد مخدر در دهه دوم زندگی و  15 تا 29 سال تغییر کرده و زنان در این گروه سنی بیشتر به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در واقع سن شروع مصرف در زنان کمتر از 30 سال، کاهش یافته است و میانگین کلی سن شروع مصرف مواد در کشور 24.3 سال است و تجربه افراد مصرف کننده در مردان 24.1 سال و در زنان 26.2 سال است.

به گفته معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، میانگین سن شروع مصرف در مردان و زنان خیلی متفاوت نیست، اما قبح مصرف در زنان جوان کمتر شده و آمار مصرف آن‌ها به مردان نزدیک‌تر شده و میل به مصرف در زنان جوان در حال افزایش است.