به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، علی مویدی روز سه شنبه در نشست بین المللی کارشناسی با موضوع پایدار و اشتغال زایی که با حضور نمایندگان کشورهای اروپایی و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران در هتل هما برگزار شد، افزود: لازم است جامعه جهانی با اتخاذ تصمیمات اثربخش و براساس اصل مسئولیت مشترک از برنامه های توسعه ای و معیشت جایگزین در افغانستان و کشورهای همجوار آن به عنوان اولویت اول برای مبارزه با معضل کشت و تولید مواد مخدر و بویژه تریاک در آن کشور و مبارزه با مواد مخدر حمایت کند.
مویدی تصریح کرد: معتقدم برگزاری این نشست سرآغاز تحول بزرگی در جهت تحقق طرح های اشتغال زایی به منظور اختلال در جریان قاچاق و توانمندسازی مرزنشینان در این مبارزه و حرکت به سوی توسعه گسترده و پایدار است.

مویدی اضافه کرد: به طور قطع موفقیت این قبیل طرح ها در گرو مشارکت همه جانبه جهانی بویژه کشورهای اروپایی است که نقطه پایانی جریان قاچاق از افغانستان است.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر باید به موضوع توسعه پایدار در مناطق مرزی به عنوان بخشی از برنامه همه جانبه مبارزه با مواد مخدر نگریست یعنی مبارزه باید به اصطلاح از سر مزرعه تا درب مراکز معتبر مالی و جهانی گسترش یابد.
وی افزود: در واقع باید حمایت از برنامه های کاهش عرضه از امحاء کشت در مبدا ، تصویب قوانین، تشدید اقدامات مقابله ای تا برنامه های کاهش تقاضا بویژه برنامه های درمان و بازتوانی و ارتقاء همکاری های منطقه ای و بین المللی و مقابله با پولشویی به عنوان لاینفک تمام برنامه های جهانی مبارزه با مواد مخدر از جمله برنامه های توسعه ای قرار گیرد.

مویدی با اشاره به اهمیت و اولویت همکاری های منطقه ای و بین المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که همکاری منطقه ای و بین المللی از اساسی ترین پایه های مبارزه با مواد مخدر و جرائم مرتبط با آن است.
وی افزود: به همین دلیل گسترش همکاری های دوجانبه و چند جانبه با کشورهای پیرامونی و مشارکت فعال در ساختارهای منطقه ای بویژه نهادهای مرتبط با سازمان ملل و ارتقای همکاری ها در تمام ابعاد مبارزه با مواد مخدر با کشورهای دور و نزدیک را در برنامه روابط بین المللی طراحی و به اجرا درآورده است.

مویدی همکاری سازنده و اجرای پروژه های مشترک با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ، همکاری با هیات بین المللی کنترل مواد مخدر در زمینه نظارت بر واردات و صادرات مواد تحت کنترل، ارتقای همکاری های عملیاتی و بین مرزی، مشارکت فعال در ابتکارات بین المللی و منطقه ای مثل میثاق پاریس و ابتکار سه جانبه، ابتکار کشورهای ساحلی دریای خزر، گروه ائتلاف پنج گانه با روسیه در آسیای مرکزی، سازمان همکاری اقتصادی اکو، برنامه منطقه ای افغانستان و کشورهای همجوار، ابتکار سه جانبه فی ما بین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان و امضای اسناد همکاری با کشورهای منطقه و فرا منطقه را از جمله این همکاریها عنوان کرد.

مویدی گفت: ایران در راستای پایبندی به تعهدات بین المللی و در اجرای اصل مسئولیت مشترک با دولت جمهوری افغانستان در خصوص اجرای برنامه توسعه جایگزین به صورت آزمایشی در یکی از استان های مرزی دو کشور توافق کرده است که با تامین امنیت این پروژه اجرا می شود.
وی مناطق مرزی ایران را از امن ترین مناطق مرزی در منطقه عنوان کرد و افزود: در این مناطق روزانه حدود دو هزار کامیون با محموله ترانزیتی تردد می کند.این در حالی است که مرزهای شرقی کشور از جانب مسائل مرتبط با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته تروریستی در خطر است.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان از سه میلیارد دلار در 6 ماه اول سال جاری محاسبه شده که مستقیما از طریق راه های زمینی صورت می گیرد.

مویدی افزود: براساس آمار موجود، درآمدهای حاصل از مواد افیونی از منشا افغانستان بیش از 65 میلیارد دلار است و پول در گردش جرائم سازمان یافته در جهان نیز تا یک هزار و 500 میلیارد دلار برآورد می شود که این رقم به مراتب بیش از بودجه برخی کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته است.
نشست کارشناسی تهران با موضوع توسعه پایدار با حضور نمایندگان دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و نمایندگان کشورهای آلمان، افغانستان و برخی از کشورهای منطقه ای اروپا هم اکنون در حال برگزاری است که از امروز آغاز شده و تا فردا در هتل هما ادامه خواهد داشت. 
در حاشیه این نشست قرار است موضوعات مرتبط با مبارزه جهانی با مواد مخدر، مطالعات کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای مناسب تبادل شود.