دکتر فرید براتی سده در گفتگو با پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) اولین اواویت دولت جدید در زمینه سومصرف مواد مخدر را تعیین تکلیف ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌داند.

وی درباره این پیشنهاد خود گفت: اگر لازم است این ستاد بعد از بیش از 20 سال  به یک سازمان  تبدیل شود و اگر لازم نیست آن را حذف کنند. چون این ستاد با این وضعیت و شرایط امروز نه کارآمدی، نه کارایی و نه اثر بخشی دارد. این یعنی نه می داند کار درستش چیست، نه کاری که باید انجام دهد را درست انجام می دهد و نه کاری هم که می کند اثرگذار است؛ پس بود و نبودش فرقی ندارد. حتی وظیفه هماهنگی را هم که بر عهده دارد، انجام نمی دهد. چنانچه می‌بینیم امروز هماهنگی بین قوه قضاییه، نیروی انتظامی و بهزیستی وجود ندارد. 

براتی اولویت دیگر دولت جدید در این حوزه را بعد از تعیین تکلیف ستاد مبارزه با مواد مخدر، تعیین یک دستگاه واحد مسئول برای هر بخش از فرایند درمان اعتیاد دانست. وی افزود :  باید در زمینه آسیب های اجتماعی یک دستگاه مسئول باشد. یعنی یا یک سازمان جدید برای این کار تعیین کنند یا از سازمان های موجود یک سازمان مسئول نهایی این امور باشد. برای مثال نیروی انتظامی در زمینه قاچاق امروز کار خود را انجام می دهد ولی دیگر نیروی انتظامی در پیشگیری نباید دخالت کند. حوزه درمان مربوط به وزارت بهداشت و حوزه پیشگیری هم مربوط به سازمان های مرتبط است. ولی امروز همه سازمان ها در این مسائل دخالت می کنند و هیچ کدام هم مسئولیت پذیر نیستند. همچنین باید  مدیری که برای این سازمان اجتماعی می گذارند آدم با جرات و شهامتی باشد. چراکه مسائل اجتماعی به مدیر جسور احتیاج دارد و با مدیر محافظه کار راه به جایی نمی توان برد.

وی درباره پیشنهاد سوم خود در حوزه مقابله با سومصرف مواد مخدر اینطور گفت: پیشنهاد سوم این است که دولت جدید وضعیتی درست کند که آن دستگاه هایی که مسئولیتی در حوزه اعتیاد و یا مسائل اجتماعی ندارند پای شان را از این حیطه  بیرون بگذارند. برای مثال وظایف  وزارت کشور ساماندهی مسائل امور داخلی کشور است و این وظیفه ربطی به آسیب های اجتماعی ندارد در نتیجه نیازی هم به سازمان امور اجتماعی در آن وزارت خانه نخواهد داشت. با تعیین وظیفه کردن هر سازمان حتی از فساد در ادارات هم جلوگیری شود.