«مصطفی هادیزاده» دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره افزایش حضور معتادان متجاهر در شهر با آمدن فصل گرما گفت: معمولا در فصل گرما معتادان متجاهر بیشتر مشهود هستند. حضور معتادان متجاهر از شهرستان‌ها روندی است که رو به کاهش نمی‌رود. هرچه آمار گذشته تاکنون را بررسی می‌کنیم نه تنها روند کاهشی در این زمینه مشاهده نمی‌کنیم بلکه روند افزایشی نیز بوده که دلایل آن در گذشته بارها اعلام شده است.

وی درباره راه‌اندازی دهکده سلامت در مرکز مهر سروش گفت: مرکز مهر سروش در حال حاضر ۱۴۰۰ نفر ظرفیت دارد که قرار است این ظرفیت به دو هزار و ۱۰۰ نفر افزایش پیدا کند. دهکده سلامت طرحی است که از سوی پلیس مطرح شده است و باید جزییات آن را از پلیس پیگیری کنید. در این خصوص طرح کلی از سوی پلیس ارائه شده  که نیازمند اعتبارات ملی است، چرا که طرحی بزرگ است و باید در بودجه سالیانه کشور اعتباری برای آن در نظر گرفته شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه ظرفیت مراکز ماده ۱۶ در استان تهران رو به افزایش است، تصریح کرد: مرکز شفق قرار است از ۶۰۰ نفر به ۱۰۰۰ نفر افزایش پیدا کند. همچنین پس از بازدیدی که آقای رییس‌جمهور از مرکز اخوان داشتند، قرار شد ظرفیت این مرکز به دو برابر افزایش پیدا کند. کمابیش مراکز مختلف در استان تهران در حال افزایش ظرفیت هستند.

هادیزاده خاطرنشان کرد: براساس قانون معتادان متجاهر یک تا سه ماه و نهایتا تا ۶ ماه در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می شوند، همچنین براساس قانون اگر فردی سه بار به مرکز ماده ۱۶ ارجاع داده شد در مرتبه چهارم دیگر نباید به مرکز ماده ۱۶ اعزام شود بلکه باید در اردوگاه کار سخت نگهداری شود، اما ما در تهران اردوگاه کار سخت نداریم. براساس ماده ۴۲ قانون یک سری اردوگاه‌های کار سخت باید برای نگهداری این افراد در نظر گرفته شود که استان تهران فاقد این اردوگاه‌ها است از آنجایی که من در استان اصفهان فعالیت کرده‌ام می‌دانم اردوگاه کار سخت در استان اصفهان نیز وجود دارد، اما مجرمان مرتبط با ماده مخدر در آنجا نگهداری می‌شوند نه افراد مشمول ماده ۱۶ که چندین بار جمع آوری شده‌اند. البته مناطقی برای راه‌اندازی اردوگاه‌های کار سخت جانمایی و پیشنهاد شده است، اما اینکه چه زمانی این موارد مصوب و در اختیار ما و سایر استان‌ها قرار می‌گیرد در حیطه اختیارات ما در استان تهران نیست.

وی با بیان اینکه بسیاری از این معتادان متجاهر فاقد هویت هستند و اسکن عنبیه نیز در حال حاضر به دلایل مختلف به طوری که اثربخش باشد، انجام نشده است، خاطرنشان کرد: براساس آیین‌نامه مراکز ماده ۱۶ اگر تیم درمانی مرکز که شامل پزشک، روانشناس، مددکار و… است تشخیص دهند که مدت درمان فرد در مرکز ماده ۱۶ تمام شده است و پیشنهاد ترخیص بدهد با موافقت مقام قضایی این افراد ترخیص می‌شوند. از یک طرف انتظار این است که این افراد ترخیص نشوند اما براساس قانون هم نمی‌شود از ترخیص این افراد جلوگیری کرد. از آنجا که حلقه‌های بعدی این زنجیره ضعیف است ما با مشکل مواجه هستیم. ۵۰ درصد این افراد در تهران خانواده‌ای ندارند و این افراد دوباره پس از ترخیص به پاتوق و پارک‌ها باز می‌گردند چراکه جایی برای رفتن ندارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران تصریح کرد: ما بارها در جلسات و مکاتبات مختلف تاکید کرده‌ایم که در این خصوص یا چاره دیگری اندیشیده شود یا این افراد را دوباره به استان‌های خودشان و نزد خانواده‌هایشان هدایت کنیم. لذا یکی از دلایلی که در استان تهران همچنان شاهد حضور معتادان متجاهر در سطح خیابان هستیم این موضوع است.

هادیزاده یادآور شد: البته باید بگویم که در حال حاضر نیز برای نگهداری این افراد همان سرانه سال گذشته به مراکز پرداخت می‌شود یعنی نفری ۳۵ هزار تومان برای هر نفر پرداخت می‌شود. در حالی که در شرایط کنونی با این سرانه نمی‌شود شرایط خدمات مناسبی ارائه کرد.

وی درباره بازتوانی و بازاجتماعی شدن افراد بهبودیافته گفت: کاری که امسال ستاد برای آن برنامه‌ریزی کرده و به طور جد پیگیر آن است، این است که از خیرین در حوزه اشتغال برای افراد بهبودیافته استفاده کند ما هم برای کارفرمایانی که افراد بهبودیافته از اعتیاد را بکارگیری کرده و برای آن‌ها اشتغال ایجاد کنند بیمه سهم کارفرما پرداخت می‌کنیم و همچنین یارانه بلاعوض برای این موضوع در اختیار این کارفرمایان قرار داده می‌شود. در استان تهران نیز کارآفرینانی هستند که برای افراد بهبودیافته اشتغال ایجاد کرده و از این افراد بکارگیری می‌کنند ما نیز در حد بضاعت خودمان برای این افراد ارفاقاتی را در نظر گرفته‌ایم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره ظرفیت‌هایی که قرار بود شهرداری ایجاد کند، گفت: شهرداری تهران نیز مراکز خود را راه‌اندازی کرده است و مراکز دیگری نیز در دستور کار دارد، البته مشکلات و موانع اجتماعی نیز در این زمینه وجود دارد که در حال رفع این مشکلات  هستند. فردی که بهبود پیدا می‌کند باید این امکان برای او وجود داشته باشد که بتواند به مرکز حرفه‌آموزی و اشتغال مراجعه کند. لاجرم این افراد باید در محیط‌های شهری باشند که دسترسی برای آن‌ها به این مراکز حرفه‌آموزی فراهم باشد.

هادیزاده با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت هزار نفره برای پذیرش مددجویان وجود دارد، گفت: در قرارگاه اجتماعی در این خصوص برنامه‌ریزی صورت گرفته و در جلسه به تصویب خواهد رسید. با توجهاتی که رییس‌جمهور در این زمینه دارند به نظر می‌رسد دغدغه بیشتر و انگیزه بیشتری در این خصوص دارند. امیدواریم زودتر قانون در دولت بررسی و اصلاح شود و زمان نگهداری این افراد افزایش پیدا کند و شرایط بهتری داشته باشیم.