پرویز افشار در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طرحی که انجام می‌شود با شیوع شناسی سال ۹۴ و ۹۵ تفاوت‌هایی دارد گفت: شیوع شناسی پیشین ناظر بر مصرف موادمخدر بود اما کاری که در سازمان بهزیستی انجام می‌شود مربوط به شیوع شناسی اعتیاد است که در سال‌های قبل هم انجام شده بود.

وی در ادامه اظهار کرد: براساس شیوع شناسی جدید قرار است بدانیم که وضعیت اعتیاد در کشور چطور است و نتایج آن بعد از مدتی اعلام خواهد شد و بعد از انجام این شیوع شناسی به این نتیجه می‌رسیم که از بین دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده موادمخدر – که به اشتباه گفته می‌شود دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد – از این تعداد چند نفر وابسته هستند؟. شیوع شناسی جدید مکملی برای آمارهای پیشین خواهد بود.

افشار با تاکید بر اینکه مرجع اعلام آمار درمورد اعتیاد، ستاد مبارزه با موادمخدر است اظهار کرد: درباره آسیب‌های اجتماعی کشور نیز مرجع اصلی اعلام آمار شورای عالی اجتماعی و سازمان امور اجتماعی است به همین دلیل در صورتی که تحقیقاتی مبتنی بر اصول و روش‌های علمی باشد و از لحاظ اپیدمیولوژی حجم نمونه و متودولوژی آماری به تایید رسیده باشد ابتدا به ستاد مبارزه با موادمخدر و شورای اجتماعی کشور اعلام می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر  در ادامه تصریح کرد: پس از تایید این آمار در صورتی که قابلیت تعمیم به سراسر کشور را داشته باشد اعلام خواهد شد اما اگر آمارهای جسته و گریخته که مربوط به پژوهش‌های محدود در یک محله یا منطقه باشد تعمیم آن به سراسر کشور نه منطقی است و نه جایگاه علمی دارد به همین دلیل گفته می‌شود آمارها باید بعد از تایید اعلام شود.